iMagazine

Rynek PC urósł po raz pierwszy od 2011 roku, tym czasu Apple zalicza drobne spadki sprzedaży

14/01/2020, 15:09 · · · 2

IDC i Gartner właśnie podały swoje estymacje na temat sprzedaży komputerów w ostatnim kwartale 2019 roku. Dane te, choć przedstawiają spadki Apple, nie są tu jakoś zaskakujące. Istotne jest, że cały sektor komputerów osobistych odnotował pierwszy wzrost od blisko 10 lat.

Wyniki sprzedaży komputerów za ostatni kwartał w ostatnich dniach podał zarówno IDC jak i Gartner. Ostatni kwartał 2019 roku zakończył się wzrostem sprzedaży komputerów o 1,5 milona egzemplarzy, co przekłada się na 2,3% w stosunku do czwartego kwartału 2018 roku. To pierwszy wzrostowy kwartał w świecie PC od 2011 roku. Cały rok rynek zakończył z lekkim wzrostem.

Czyżby ludzie nagle zaczęli kupować komputery? Nie, ale w związku z kończącym się wsparciem dla systemu Windows 7, niektórzy postanowili dokonać aktualizacji swojego sprzętu. Sam rynek komputerów pozostaje stabilny i po wzrostach w pierwszej dekadzie XXI wieku, teraz jest on nasycony i nie należy spodziewać się, ani dużych wzrostów, ani też znaczących spadków.

Podobnie przedstawia się sytuacja z komputerami Apple. Gdzie ostatni kwartał to spadek o 3%. Przy czym ten 3% spadek, to raptem 160 tysięcy urządzeń mniej. Bardzo prawdopodobne, że w wynikach finansowych Apple zobaczymy wzrost przychodu w kategorii Mac z racji wzrostu wartości jednostkowej zakupu. Apple może sprzedawać nieco mniej komputerów niż rok temu, ale sprzedaje droższe komputery. W ujęciu rocznym spadek Apple to ledwie 0,9%.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że Apple jest poza podium, jeśli chodzi o sprzedaż komputerów i daleko mu do trzeciego Della. Apple ma zaledwie 7% udziałów rynkowych. Ta baza jest stabilna i nie chce rosnąć. Co niestety też rzutuje na to jak macOS i komputery Mac są postrzegane przez Apple. To ważne produkty firmy, zwłaszcza dla grona profesjonalnych odbiorców i tych „najwierniejszych fanów marki”. Natomiast walka o klienta toczy się w świecie mobilnym.

Mimo wszystko trochę szkoda, że Apple nie za bardzo chce walczyć o klienta. Obecnie Apple nie przekonuje konsumentów kampaniami w stylu Mac vs PC, a co najwyżej liczy na organiczny wzrost swojej bazy.

2

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko