Użytkownicy Apple wydali na subskrypcje 3,6 mld dolarów w 2019 roku
Tylko w samych Stanach Zjednoczonych, użytkownicy systemów iOS i iPadOS wydali w 2019 roku 3,6 miliarda dolarów na subskrypcje w 100 najpopularniejszych aplikacjach. To wzrost o ponad 16% względem poprzedniego roku, podaje Sensor Tower. Całkowite wydatki na subskrypcje stanowią 24% całkowitego dochodu, jaki przyniósł App Store w ubiegłym roku.
W przypadku sklepu Google Play, wydatki Amerykanów na podobne usługi wyniosły w 2019 roku 1,1 miliarda dolarów – analogicznie uwzględniając 100 najpopularniejszych aplikacji. Tutaj wzrost rok do roku jest znacznie wyższy, bo wynosi aż 42% (775 milionów dolarów w 2018 roku), co jest ewidentnie związane z adopcją rozwiązań, na które Apple postawiło jako pierwsze.
Łącznie, same opłaty subskrypcyjne usług w obu firmach wygenerowały przychód na poziomie 4,6 miliarda dolarów w 2019 roku. Pamiętajmy, że powyższe dane uwzględniają także subskrypcje usług VOD i MOD, które możemy opłacać poprzez nasze konto Apple ID (oczywiście nie w przypadku wszystkich serwisów).
Choć wzrosty są imponujące, model subskrypcyjny nadal budzi spore kontrowersje wśród społeczności użytkowników. Jedni uważają go za uczciwą i godziwą formę wynagradzania twórców za coraz bardziej dopracowane aplikacje, wspierające naszą codzienność. Inni – za formę haraczu, którego nakładanie na użytkowników wymuszają na twórcach gracze pokroju Apple i Google. Osobiście zaliczam się do tej pierwszej grupy, ponieważ doskonale wiem, jak wiele pracy dziesiątek osób kosztuje stworzenie aplikacji, które potem nazywamy łatwo „Must have!” na danej platformie. Programy pokroju 1Password czy DayOne nie mają sobie równych w swoich kategoriach. Oczywiście, nie każdy musi na płacenie subskrypcji się godzić. Na tym polega piękno App Store, że do wyboru mamy kilka alternatyw, które zazwyczaj (ale nie zawsze) różni jakość.