Zobaczymy wreszcie Amazon.pl – gigant e-commerce w tym roku ma w pełni wejść na nasz rynek

18/02/2020, 13:00 · · · 4

Gazeta Wyborcza podaje, że Amazon wreszcie zaoferuje w Polsce swój sklep w pełnej krasie. Ekspansja na naszym rynku ma się dokonać przy pomocy Poczty Polskiej. Informacja ta rodzi wiele pytań, ale to ostatni moment by Amazon mógł jeszcze na naszym rynku realnie zaistnieć.

O wejściu Amazon na nasz rynek mówi się od dobrych 5 lat, jak nie od dekady. W końcu w 2013 roku Amazon nabył spółkę Ivona Software i utworzył w Gdańsku centrum R7D, natomiast od 2013 roku otwiera kolejne centra logistyczne (do obsługi głównie rynku niemieckiego). Łącznie przez Amazona w Polsce zatrudnionych jest około 16 tysięcy osób, a suma inwestycji przekracza 4 mld PLN.

Amazon aktualnie jest w Polsce i jednocześnie go nie ma. Tysiące pracowników, współpraca z wieloma polskimi firmami jako dostawcami i to na różnych zasadach oraz wreszcie dostęp do Amazon Prime Video. Usługa VOD nie tylko jest spolszczona, ale też już oferowana przez operatorów. Możemy też robić zakupy na amazon.de gdzie strona jest dostępna w języku polskim. Niestety nie kupimy w ten sposób wszystkich produktów – nie nabędziemy głośników Echo Dot, przystawek do telewizora, ale też produktów AGD, telewizorów i wielu innych oferowanych przez partnerów. Nie możemy skorzystać z ofert subskrypcyjnych, czy wykupić pełnego pakietu usług Prime. Wciąż jest to jedynie namiastka tego co Amazon oferuje poza naszymi granicami.

Jeśli informacje Wyborczej się potwierdzą, to sytuacja się zmieni. Co prawda nie łudźmy się, ponieważ raczej nie doczekamy się od razu Alexy w języku polskim, a sama oferta zakupowa też może być ograniczona; względem oferty u naszych zachodnich sąsiadów. Jest jednak spora szansa, że będzie wygodniej, więcej i bez zbędnych utrudnień. Przy czym trzeba pamiętać, że Amazon w Polsce ma silnych konkurentów – Allegro oraz użytkowników chętnie korzystających z porównywarek cenowych. Firma będzie musiała ukazać swoją wartość dodaną i odpowiednio promować swój biznes by ten cieszył się odpowiednią popularnością. Na pewno rynek jest gotowy na Amazona i jego rozwiązania. Jednocześnie jednak inni gracze zagospodarowali już sporo miejsca, nawet taki Empik ze swoją usługą Empik Premium.

W artykule GW ciekawa jest także informacja o współpracy Amazona z Pocztą Polską. To mogłoby zmienić rynek przesyłek kurierskich w naszym kraju i dać drugie życie państwowej spółce. Jednocześnie Amazon kupiłby sobie tą współpracą spokój od władz. Na teraz Pocztex praktycznie nie istnieje, względem kurierów takich jak DPD, DHL czy UPS. Jednak jeśli Amazon wymógłby na Poczcie zachowanie odpowiednich standardów, wprowadzono by odpowiednią logistykę, to miałoby to sporo sensu. Aktualnie bałbym się powierzyć swoją paczkę Poczcie Polskiej. Natomiast jeśli coś miałoby zmienić nasz rynek przesyłek kurierskich to właśnie takie szerokie partnerstwo Amazona i Poczty Polskiej.

Amazon w Polsce nie jest skazany na sukces. E-commerce wciąż się rozwija, ale użytkownicy intensywnie korzystający z e-zakupów mają już swoje przyzwyczajenia. Nie jest tak, że wejdzie Amazon i z dnia na dzień stanie się liderem rynku. Może się stać przyjmując odpowiednią strategię. Może jednak pozostać tak samo niszowy jak obecnie. Ten status quo ze spolszczoną wersją niemiecką strony jest dla firmy wciąż bardzo wygodny.

źródłoWyborcza.pl

4

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko