Xcode na iPadOS już podczas tegorocznego WWDC?

21/04/2020, 14:10 · · · 0

Po ostatnim rozszerzeniu możliwości iPadOS i na nieco ponad miesiąc przed tegoroczną – zdalną – konferencją WWDC 2020, wraca temat programowania na iPadzie. I tak, wielu z Was powie, że już dziś jest to możliwe (pozdrowienia dla @janmazurczak i koniecznie przesłuchajcie 108. odc. „Bo czemu nie?” z jego udziałem), a jeszcze inni to robią. Sęk w tym, że na chwilę obecną nie jest to możliwe natywnie, ponieważ Apple nie udostępnia swojego środowiska developerskiego Xcode na platformę inną niż macOS. To jednak może się wkrótce zmienić.

Biorąc pod uwagę, że nowe iPady Pro mają na pokładach 6 GB RAM, nadal możemy śmiało kupić wersję o pamięci 1 TB i wg mnie Apple nie wypuszcza tak potężnego sprzętu mobilnego tylko ze względu na sensor LiDAR i AR. Faktem jest, że Mac może być znacznie droższy niż iPad, a nie oferować takiej wydajności przy kompilowaniu. Dlaczego? Ponieważ iPad pracuje na procesorach ARM. Do tego spod znaku Apple. To obecnie najwydajniejsze, konsumenckie, procesorowe jednostki na rynku mobilnym. Dodatkowo iPad jest od dłuższego czasu pozycjonowany przez Apple, jako – cytuję: „Twój następny komputer.” To oczywiste, jak wiele korzyści kryje się za umożliwieniem programowania w ramach tej platformy – tutaj precyzując – programowania na iOS, iPadOS, macOS, watchOS i tvOS – w ramach iPadOS. Zaznaczam to, ponieważ programowanie jako takie, możliwe jest od dawna i to w wielu językach.

Projektant Parker Ortolani powraca z fantastyczną koncepcją, w której wyobraża sobie, jak może wyglądać Xcode na iPadOS.

iPadOS staje się coraz bardziej wyrafinowany. Nowa klawiatura Magic Keyboard dla iPadów Pro, posiadająca podświetlane klawisze i pełnoprawny gładzik oraz pełna obsługa kursora, która zadebiutowała wraz z iPadOS 13.4 sprawiają, że w wielu mediach oraz u wielu znanych mi osób, argument przeciwko iPadowi w roli pełnoprawnego komputera osobistego, mówiąc wprost – zniknął.

Jeśli Apple wprowadzi Xcode na iPada, aplikacja musi zostać całkowicie przeprojektowana, jeśli chodzi o interfejs użytkownika. Nawet z obsługą klawiatury i myszy, wszystkie aplikacje na iPada powinny oferować przede wszystkim obsługę dotykową i nie powinno być inaczej w przypadku Xcode.

Koncepcja pokazuje większe przyciski i większe menu, ale jednocześnie zachowując esencję Xcode znanego z macOS, z kodem pośrodku i listą ze wszystkimi plikami projektu na pasku bocznym. Wersja na iPada oferowałaby również podgląd w czasie rzeczywistym dla aplikacji SwiftUI. Parker wyobraża sobie również, jak wyglądałyby narzędzia do debugowania i konsola na Xcode dla iPada.

Wiele powinno się wyjaśnić podczas tegorocznej – po raz pierwszy prowadzonej w modelu zdalnym – konferencji WWDC 2020. Nie mogę się jej doczekać, a Wy?



źródło9to5mac.com

0

Krzysztof Kołacz

👨🏻‍💻 Piszę tutaj. 🎙 O technologii, biznesie i sporcie rozmawiam w podcaście: boczemunie.pl. 🍋 Jestem Brand Managerem FreshMail.pl. 🏃🏻‍♂️ Biegam. Parzę i piję ☕️ specialty. 👉 krzysztofkolacz.pl