Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Volvo wprowadzi LiDAR i autonomiczny tryb autostradowy w 2022 roku

Volvo wprowadzi LiDAR i autonomiczny tryb autostradowy w 2022 roku

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 4 lata temu

Volvo ogłosiło, że w kolejnej generacji swoich pojazdów, będzie montować LiDAR i tym samym udostępni funkcję Highway Pilot. Będzie to system, który pozwoli na pełną autonomiczną jazdę w warunkach autostradowych. Pierwsze modele w sprzedaży pojawią się w 2022 roku.

O tym, że miniaturyzacja rozwiązań typu LiDAR postępuje, najlepiej świadczy najnowszy iPad Pro. To także spadek kosztów takich rozwiązań. Oczywiście w samochodach system LiDAR musi być znacznie bardziej rozbudowany. Do tej pory w większości pojazdów autonomicznych, LiDAR był montowany na dachu jako zewnętrzny sprzęt. W nowych Volvo będzie zintegrowany z nadwoziem i umieszczony nad przednią szybą samochodu. Będzie wyraźnie zaznaczony, choć wkomponowany w design pojazdu.

LiDAR do Volvo powstał przy współpracy z firmą Luminar. Dzięki obecności systemu LiDAR, możliwe będzie wprowadzenie funkcji Highway Pilot. Ta ma pozwolić na pełną autonomiczną jazdę w warunkach autostradowych. Funkcja ta będzie mogła być aktywowana jednak tylko w odpowiednich warunkach w określonych lokalizacjach. Zapewne tylko tam, gdzie również samochód posiadać będzie wystarczająco dużo informacji z map i nawigacji GPS.

Funkcja ta pojawi się w drugiej generacji platformy SPA. Oznacza to, że pojawi się po raz pierwszy najpewniej w trzeciej odsłonie Volvo XC90. Ta powinna być zaprezentowana właśnie w 2021 lub 2022 roku. W 2022 roku auta z SPA 2 mają już trafić do klientów.

Volvo tu dość jasno pokazuje, że funkcja Highway Pilot będzie ograniczona, tylko do miejsc, gdzie jazda autonomiczna rzeczywiście jest możliwa. Jednocześnie, to właśnie w warunkach autostradowych, na długich trasach często nasze skupienie na monotonnej jeździe wysiada i tu systemy asystujące są sporym zabezpieczeniem. To też pokazuje, że droga do w pełni autonomicznych pojazdów, które będą poruszać się wszędzie same, jest jeszcze długa. Nowa generacja Volvo będzie też korzystać z systemu multimedialnego opartego o Google Android. W tegorocznych modelach (właściwie MY21) zdecydowano się wprowadzić ograniczenie maksymalnej prędkości do 180 km/h w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. W planach Volvo Cars jest też stanie się firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .