Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Universal zmienia reguły gry – premiery kinowe po 17 dniach trafią do VOD

Universal zmienia reguły gry – premiery kinowe po 17 dniach trafią do VOD

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 4 lata temu

Studio Universal Pictures podpisało nową umowę z największą amerykańską siecią kin – AMC Entertainment. Dzięki niej, skrócone zostało tzw. okno, pomiędzy premierą filmu w kinach, a serwisach VOD. Teraz nowe produkcje Universal Pictures debiutować będą w iTunes po 17 dniach od kinowej premiery.

Do tej pory umowa wytwórni Universal Pictures z AMC zakładała 75-dniowe okno pomiędzy premierą filmu w kinach, a jego dystrybucją w serwisach VOD i na nośnikach fizycznych. Oznaczało to, że filmy debiutowały w serwisach, takich jak iTunes Movies, dopiero po 2,5 miesiącach od premiery. Teraz ma być to nieco ponad dwa tygodnie.

Skąd ta zmiana? Oczywiście powodem jest epidemia COVID-19. Ta sprawiła, że kina borykają się z olbrzymimi problemami, a w niektórych regionach świata wciąż są zamknięte. Natomiast tam, gdzie ponownie zostały otwarte, wcale nie cieszą się dużą popularnością. W dodatku doświadczenie Universal Pictures z lockdownu, gdzie studio zdecydowało się przenieść premierę filmu „Trolls World Tour” do sieci, pokazuje, że można na tym przyzwoicie zarobić.

Teraz Universal chce dać widzom wybór, nie tylko w dobie epidemii koronawirusa. Gdy pierwszy raz poinformowało o swoich planach sieć AMC ogłosiła bojkot filmów tego studia. Jak widać po negocjacjach udało się znaleźć kompromis.

Niestety decyzja Universal nie dotyczy Polski

Niestety decyzja Universal dotyczy przede wszystkim Stanów Zjednoczonych. Film „Trolls World Tour”, u nas dostępny pod tytułem „Trolle 2”, ma pojawić się w kinach w październiku. Wciąż brakuje globalnych decyzji wytwórni, a przede wszystkim prawa na poszczególne rynki często są porozdzielane do różnego typu dystrybutorów.

Początek zmian na rynku filmowym

To kropla drążąca skałę. Miejmy nadzieje, że finalnie na tych decyzjach zyskają widzowie. Którzy będą mogli wybierać jak i gdzie chcą obejrzeć film, także w dniu premiery. To, jak będzie wyglądać przyszłość kinematografii, a właściwie rynku filmowego, zależy w tej chwili od decyzji związanych z premierą takich filmów, jak „Tenet”, „Mulan” czy 25. filmu o przygodach agenta 007 – „Nie czas umierać”.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .