McLaren Elva – inspirowany latami 60. XX wieku [galeria]
McLaren Elva jest 5. członkiem ich Ultimate Series, czyli najbardziej wyjątkowych modeli spod ręki brytyjskiego producenta, w skład których wchodzi F1, P1, Senna i Speedtail. Miałem okazję zobaczyć go na żywo.
Elva (nazwa pochodzi od francuskiego elle va, co można tłumaczyć jako she goes(!) po angielsku lub ona idzie(!) w języku polskim) jest pierwszym modelem McLarena bez przedniej szyby i dachu, który został dopuszczony do ruchu ulicznego. Całe nadwozie wykonano z włóka węglowego, aby obniżyć masę auta i zadbano nawet o takie detale, jak odchudzenie zacisków hamulców względem Senny, który sam w sobie jest ultralekkim pojazdem.
AAMS (Active Air Management System) wysuwa spojler na przedniej masce, dzięki czemu powietrze jest odpowiednio kierowane nad kierowcą i pasażerem – tworzona jest wirtualna przednia szyba, która chroni ich przed wiatrem.
Pod „maską”, czyli za siedzeniami, znajduje się 4-litrowa widlasta ósemka twin-turbo, która generuje 815 KM i 800 Nm. To pozwala Elvie przyspieszać do 100 km/h z postoju w mniej niż 3 s, a do 200 km/h w 6,7 s. Produkcja tego modelu jest limitowana do 399 sztuk. Więcej na temat Elvy znajdziecie na stronie McLarena.