AMD zaprezentowało RX 6800, 6800 XT i 6900 XT – konkurencję dla NVIDIA RTX 3070, 3080 i 3090
AMD wczoraj zaprezentowało swoje „Big Navi”, czyli GPU z serii RX 6000, których zadaniem jest kokurowanie z serią RTX 30×0 od NVIDIA. Ceny zaczynają się od 579 USD za RX 6800, zatrzymują się na 649 USD za RX 6800 XT i kończą na 999 USD za topowy RX 6900 XT.
Specyfikacja
AMD Radeon RX | 5700 XT | 6800 | 6800 XT | 6900 XT |
---|---|---|---|---|
CU | 40 | 60 | 70 | 80 |
ROP | 64 | 96 | 128 | 128 |
Częstotliwość | 1755 MHz | 1815 MHz | 2015 MHz | 2015 MHz |
Boost | 1905 MHz | 2105 MHz | 2250 MHz | 2250 MHz |
TFLOPS (FP32) | 9,75 | 13,9 | 18,6 | 20,6 |
VRAM | 8 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 |
Infinity Cache | — | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
TBP | 225 W | 250 W | 300 W | 300 W |
Proces | 7 nm | 7 nm | 7 nm | 7 nm |
Architektura | RDNA | RDNA2 | RDNA2 | RDNA2 |
GPU | Navi 10 | Navi 21 | Navi 21 | Navi 21 |
Premiera | 7/7/2019 | 18/11/2020 | 18/11/2020 | 8/12/2020 |
Cena | 399 USD | 579 USD | 649 USD | 999 USD |
RX 6000
Nowa seria RX 6000 zapowiada się na bardzo konkurencyjną serię względem NVIDIA RTX 30×0, której prezentacja odbyła się kilka tygodni temu. W benchmarkach wypadają czasmi lepiej, czasami gorzej, ale wydajność wydaje się być bardzo zbliżona, i w każdym przypadku nowe Radeony pobierają mniej prądu. Być może w rzeczywistości RTX 3090 będzie szybszy od RX 6900 XT, ale różnica w cenie to aż 500 USD (999 USD vs. 1499 USD)! Jeszcze ciekawsza jest różnica względen RDNA1, czyli np. 5700 XT – RDNA2 ma dwukrotnie większą wydajność.
Nowe Radeony z serii RX 6000, niezależnie od modelu, będą w końcu umożliwiały sensowną opcję grania w 4K, chociaż 6800 będzie lepiej sprawdzało się w przypadku 1400p.
Mac?
To właśnie tutaj leży pies pogrzebany. Czy Apple będzie w pełni wspierało nowe GPU w Macach? Spodziewamy się jeszcze nowych modeli z Intelami w środku, więc czy będzie też wsparcie dla nowych GPU, w tym jako eGPU? A dla Maca Pro?
Wiemy, że Big Sur zawiera kod wstępnie podpowiadający, że tak się stanie i Apple będzie je wspierało, ale nie wiemy tego na 100% obecnie, szczególnie w obliczu przesiadki na architekturę ARM oraz tworzeniu własnych GPU.
Trzymam kciuki, żeby tak się stało i jeśli rzeczywiście Bug Sir będzie je wspierał, to przesiądę się być może szybciej niż na Catalinę.