Apple Podcasts zawiera już 2 miliony podcastów
Według najnowszych analiz podcastów platforma Apple Podcasts przekroczyła ostatnio 2 miliony tytułów, jednak prawie jedna czwarta programów opublikowała tylko jeden odcinek, co sugeruje, że liczby są zawyżane przez tak zwane podcasty typu „one-and-done”. Należy też pamiętać, że niewielu twórców ciągle przekracza branżową barierę 7 opublikowanych, w regularnych odstępach czasu, odcinków.
Przebijając najnowsze statystyki dostarczone przez Podcast Industry Insights, Amplifi Media stwierdził, że 26% wymienionych podcastów opublikowało tylko jeden odcinek, co sugeruje, że wielu twórców treści natychmiast wycofało się z biznesu lub nigdy nie zamierzało kontynuować tworzenia poza swoim pierwszym odcinkiem.
Amplifi zauważył także, że 44% podcastów opublikowało trzy lub mniej odcinków, co oznacza, że jeśli arbitralny wzorzec „prawdziwego podcastu” jest ustawiony jako seria co najmniej czterech (w Polsce przyjęło się magiczne 7) odcinków, to całkowita liczba programów w Podcastach Apple wynosi bliżej 880 tys. niż 2 milionów.
Patrząc na podcasty oferujące dziesięć lub więcej odcinków, nieco ponad jedna trzecia wszystkich tytułów osiągnęła tę liczbę (około 36%), co daje około 720 000 podcastów na poziomie dziesięciu odcinków. Nadal to zaskakująco mało, aby mówić o regularności.
Analiza statystyczna sugeruje, że podcasty „one-and-done” zaśmiecają bibliotekę Apple Podcasts treściami, które wprowadzają słuchaczy w ślepe zaułki. Rzeczywiście, według Jamesa Cridlanda z Podnews.net, 63% podcastów z pojedynczym odcinkiem pochodziło z Spotify’s Anchor, a kolejne 16% pochodziło od iHeart’s Spreaker, z których oba są darmowymi dostawcami hostingu, którzy przyciągają nowych podcasterów, wciąż eksperymentujących z tym medium.
Nie wszystkie podcasty mają być niekończącymi się seriami. To jasne. Możesz znaleźć mnóstwo wspaniałych i wiecznie żywych treści, zamkniętych w skończonych całościach liczących kilka odcinków. To część piękna podcastów, ale takie tytuły niesprawiedliwie zawyżają ogólną liczbę podcastów i pokazują, że 44% ma trzy lub mniej odcinków.
Treści, o których wspomina analiza Amplifi Media to też często zapisy rozmaitych webinariów, z których ścieżka audio posłużyła do stworzenia zamkniętego audio-poradnika, który wydano jako podcast. I tutaj zgadza się, że brakuje platformy dla tego typu zabiegów remarketingowych i treści czysto poradnikowych. Apple Books co prawda oferuje audiobooki, ale ich popularność jest marginalna. Gdyby ktoś stworzył platformę dla mikro-influencerów, którzy produkują często bardzo wartościowe kursy audio lub twórców, chcących niskim nakładem wydać pierwszego, kompletnego audiobooka, sprawy mogłyby wyglądać bardziej przejrzyście. Pytanie, które od razu przygodzi mi do głowy brzmi: Co nazwać podcastem wydawanym w seriach/sezonach, a co audiobookiem? Decyduje fabuła, zaangażowanie twórcy czy partnerzy?
Sam prowadzę dwa podcasty, z czego jeden od prawie 3 lat. 145 odcinków to kawał życia zarejestrowanego na cyfrowej taśmie, podzielony na 4 sezony.
Nie wszyscy tak robią. Są podcasty i twórcy, którzy nagrywali całkiem sporo, ale z wielu powodów przestali, po czym wrócili do nagrywania. Przykładem są redakcyjni „Nadgryzieni”.
W przypadku takich produkcji mamy jeszcze jeden problem, z którym Apple nie potrafi sobie poradzić od lat. Są to statystyki. Załóżmy, że ktoś wydał 5 lat temu 3 odcinki podcastu, które jednak przesłuchały się wówczas w rekordowych liczbach. Podcastów wtedy było niewiele, wynik wykręcał się de facto sam. Potem twórca nie nagrał już nic, po czym wydał minutowy odcinek w 2021 roku. Efekt? W 99% przypadków Apple Podcasts będzie wyświetlało ten odcinek na szczycie zestawienia danej kategorii, sugerując, że jest to najpopularniejszy podcast w jej ramach. Tymczasem to często czyste, przestarzałe algorytmy Apple, które utrudniają twórcom dysponowanie reprezentatywnymi danymi, a słuchaczom uczciwą eksplorację katalogu.
Spotify robi to o wiele lepiej, ale nadal robi za mało. Oczywiście istnieje już podcastów analityka, ale nie jest jedno, globalne miejsce (ranking), który byłby całkowicie czytelny i transparentny dla reklamodawców i partnerów. Apple pracuje nad modernizacją swoich statystyk od 2 lat. Pojawił się już nowy panel, który nadal jest w wersji beta, ale widać, że pojawiają się nowe wskaźniki. Pojawiły się także narzędzia dla twórców. Pora na katalog. Drogie Apple – naprawcie to!
iOS 14.5: Apple Podcasts umożliwi użytkownikom „śledzenie” nowych treści zamiast „subskrybowania”
Apple wprowadzi też wraz z iOS 14.5 niewielką, ale znaczącą zmianę w sposobie, w jaki słuchacze mogą dodać dany podcast do swojej biblioteki, zmieniając słowo „Subskrybuj” na „Obserwuj” w aplikacji Podcasty w iOS 14.5. Dlaczego? Główny powód to fakt, że „Subskrybuj” kojarzy się większości użytkowników z płatną subskrypcją.
Może to także oznaczać tyle, że wkrótce (wraz z pozostałymi, wyczekiwanymi od lat poprawkami) Apple uruchomi platformę Apple Podcasts+, w ramach której uprości do maksimum proces wspierania twórców. Chciałbym to zobaczyć podczas tegorocznego WWDC.