Apple Podcasts zawiera już 2 miliony podcastów

08/04/2021, 10:44 · · · 0

Według najnowszych analiz podcastów platforma Apple Podcasts przekroczyła ostatnio 2 miliony tytułów, jednak prawie jedna czwarta programów opublikowała tylko jeden odcinek, co sugeruje, że liczby są zawyżane przez tak zwane podcasty typu „one-and-done”. Należy też pamiętać, że niewielu twórców ciągle przekracza branżową barierę 7 opublikowanych, w regularnych odstępach czasu, odcinków.

Przebijając najnowsze statystyki dostarczone przez Podcast Industry Insights, Amplifi Media stwierdził, że 26% wymienionych podcastów opublikowało tylko jeden odcinek, co sugeruje, że wielu twórców treści natychmiast wycofało się z biznesu lub nigdy nie zamierzało kontynuować tworzenia poza swoim pierwszym odcinkiem.

Amplifi zauważył także, że 44% podcastów opublikowało trzy lub mniej odcinków, co oznacza, że ​​jeśli arbitralny wzorzec „prawdziwego podcastu” jest ustawiony jako seria co najmniej czterech (w Polsce przyjęło się magiczne 7) odcinków, to całkowita liczba programów w Podcastach Apple wynosi bliżej 880 tys. niż 2 milionów.

Patrząc na podcasty oferujące dziesięć lub więcej odcinków, nieco ponad jedna trzecia wszystkich tytułów osiągnęła tę liczbę (około 36%), co daje około 720 000 podcastów na poziomie dziesięciu odcinków. Nadal to zaskakująco mało, aby mówić o regularności.

Analiza statystyczna sugeruje, że podcasty „one-and-done” zaśmiecają bibliotekę Apple Podcasts treściami, które wprowadzają słuchaczy w ślepe zaułki. Rzeczywiście, według Jamesa Cridlanda z Podnews.net, 63% podcastów z pojedynczym odcinkiem pochodziło z Spotify’s Anchor, a kolejne 16% pochodziło od iHeart’s Spreaker, z których oba są darmowymi dostawcami hostingu, którzy przyciągają nowych podcasterów, wciąż eksperymentujących z tym medium.

Nie wszystkie podcasty mają być niekończącymi się seriami. To jasne. Możesz znaleźć mnóstwo wspaniałych i wiecznie żywych treści, zamkniętych w skończonych całościach liczących kilka odcinków. To część piękna podcastów, ale takie tytuły niesprawiedliwie zawyżają ogólną liczbę podcastów i pokazują, że 44% ma trzy lub mniej odcinków.

Treści, o których wspomina analiza Amplifi Media to też często zapisy rozmaitych webinariów, z których ścieżka audio posłużyła do stworzenia zamkniętego audio-poradnika, który wydano jako podcast. I tutaj zgadza się, że brakuje platformy dla tego typu zabiegów remarketingowych i treści czysto poradnikowych. Apple Books co prawda oferuje audiobooki, ale ich popularność jest marginalna. Gdyby ktoś stworzył platformę dla mikro-influencerów, którzy produkują często bardzo wartościowe kursy audio lub twórców, chcących niskim nakładem wydać pierwszego, kompletnego audiobooka, sprawy mogłyby wyglądać bardziej przejrzyście. Pytanie, które od razu przygodzi mi do głowy brzmi: Co nazwać podcastem wydawanym w seriach/sezonach, a co audiobookiem? Decyduje fabuła, zaangażowanie twórcy czy partnerzy?

Sam prowadzę dwa podcasty, z czego jeden od prawie 3 lat. 145 odcinków to kawał życia zarejestrowanego na cyfrowej taśmie, podzielony na 4 sezony.

Nie wszyscy tak robią. Są podcasty i twórcy, którzy nagrywali całkiem sporo, ale z wielu powodów przestali, po czym wrócili do nagrywania. Przykładem są redakcyjni „Nadgryzieni”.

W przypadku takich produkcji mamy jeszcze jeden problem, z którym Apple nie potrafi sobie poradzić od lat. Są to statystyki. Załóżmy, że ktoś wydał 5 lat temu 3 odcinki podcastu, które jednak przesłuchały się wówczas w rekordowych liczbach. Podcastów wtedy było niewiele, wynik wykręcał się de facto sam. Potem twórca nie nagrał już nic, po czym wydał minutowy odcinek w 2021 roku. Efekt? W 99% przypadków Apple Podcasts będzie wyświetlało ten odcinek na szczycie zestawienia danej kategorii, sugerując, że jest to najpopularniejszy podcast w jej ramach. Tymczasem to często czyste, przestarzałe algorytmy Apple, które utrudniają twórcom dysponowanie reprezentatywnymi danymi, a słuchaczom uczciwą eksplorację katalogu.

Spotify robi to o wiele lepiej, ale nadal robi za mało. Oczywiście istnieje już podcastów analityka, ale nie jest jedno, globalne miejsce (ranking), który byłby całkowicie czytelny i transparentny dla reklamodawców i partnerów. Apple pracuje nad modernizacją swoich statystyk od 2 lat. Pojawił się już nowy panel, który nadal jest w wersji beta, ale widać, że pojawiają się nowe wskaźniki. Pojawiły się także narzędzia dla twórców. Pora na katalog. Drogie Apple – naprawcie to!

iOS 14.5: Apple Podcasts umożliwi użytkownikom „śledzenie” nowych treści zamiast „subskrybowania”

Apple wprowadzi też wraz z iOS 14.5 niewielką, ale znaczącą zmianę w sposobie, w jaki słuchacze mogą dodać dany podcast do swojej biblioteki, zmieniając słowo „Subskrybuj” na „Obserwuj” w aplikacji Podcasty w iOS 14.5. Dlaczego? Główny powód to fakt, że „Subskrybuj” kojarzy się większości użytkowników z płatną subskrypcją.

Apple pozwoli twórcom podcastów zarabiać?

Może to także oznaczać tyle, że wkrótce (wraz z pozostałymi, wyczekiwanymi od lat poprawkami) Apple uruchomi platformę Apple Podcasts+, w ramach której uprości do maksimum proces wspierania twórców. Chciałbym to zobaczyć podczas tegorocznego WWDC.



0

Krzysztof Kołacz

👨🏻‍💻 Piszę tutaj. 🎙 O technologii, biznesie i sporcie rozmawiam w podcaście: boczemunie.pl. 🍋 Jestem Brand Managerem FreshMail.pl. 🏃🏻‍♂️ Biegam. Parzę i piję ☕️ specialty. 👉 krzysztofkolacz.pl