Apple Podcast i płatne subskrypcje – wszystko co wiemy
Jedną z największych, z punktu widzenia nas, twórców, nowości, które Tim Cook zaprezentował już w pierwszych minutach ostatniego, wiosennego Apple Event jest wprowadzenie płatnych subskrypcji w Apple Podcasts. Dzisiaj przyjrzymy się wszystkim informacjom, do których mamy dostęp na ten temat.
Nowy wygląd aplikacji Apple Podcasts w iOS 14.5
Prawdopodobnie w poniedziałek lub wtorek Apple wyda finalne wersje nowych systemów – iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5, watchOS 7.4 oraz macOS 11.3. Mobilne systemy firmy będą zawierały uaktualnioną aplikację Apple Podcasts.
Do zmian widocznych gołym okiem należy zaliczyć:
- zmianę nazwy przycisku z „Subskrybuj” na „Obserwuj” w przypadku bezpłatnych (czyli zawartości głównego katalogu) podcastów
- dodanie przycisku „Subskrybuj” w przypadku tych treści, które twórcy zdecydują się zamknąć za paywallem
- dodanie nowej funkcji „Kanały”, która umożliwia znajdowanie programów ulubionych twórców i uzyskiwanie rekomendacji na tej podstawie (obszar ten będzie obejmował zarówno kanały bezpłatne, jak i płatne)
- umieszczenie na karcie danego podcastu informacji o częstotliwości publikowania nowych odcinków przez jego twórcę (od dawna było to dostępne np. w Overcast.fm)
- dodanie gestu „Swipe to save”, po użyciu, którego podbierzemy automatycznie dany odcinek i dodamy podcast do naszej biblioteki iCloud
- dodatnie przycisku „Smart play”, który może wyświetlać następujące akcje:
- „Odtwórz najnowszy odcinek”
- „Odtwórz ponownie”
- „Wznów”
- „Odtwórz następny odcinek”
Subskrypcje Apple Podcasts
„Piętnaście lat temu Apple stworzył podcasty, oferując twórcom pierwszorzędną, otwartą platformę do informowania, rozrywki i inspirowania setek milionów słuchaczy na całym świecie”
– powiedział Eddy Cue, starszy wiceprezes Apple ds. Oprogramowania i usług internetowych.
„Dzisiaj Apple Podcasts to najlepsze miejsce, w którym słuchacze mogą odkrywać miliony wspaniałych audycji i cieszyć się nimi. Jesteśmy dumni, że możemy prowadzić kolejny rozdział w tej historii, dzięki subskrypcjom Apple Podcasts. Cieszymy się, że możemy przedstawić tę potężną nową platformę twórcom na całym świecie i nie możemy się doczekać, aby usłyszeć, czego dzięki niej dokonają!”
– dodał.
No dobrze, to jak to wygląda po stronie twórcy?
- Apple nie będzie narzucać warunków regulaminowych dla twórców podcastów, którzy chcą zaoferować subskrypcję swoim słuchaczom. To otwarty rynek, na którym twórcy mogą wybrać, czy subskrypcja obejmuje słuchanie bez reklam, odcinki bonusowe, dostęp do materiałów archiwalnych czy cokolwiek innego.
- Programy mogą być w pełni bezpłatne, płatne lub „freemium” – w których każdy może uzyskać dostęp do różnych bezpłatnych treści, z możliwością przejścia na płatną subskrypcję.
- Ceny zaczynają się od około 0,49 USD miesięcznie w USA, ale twórcy mogą ustalać własne ceny.
- Apple pobierało w pierwszym orku 30% przychodów, a następnie obniży tę prowizję do 15% w drugim roku – podobnie jak w przypadku usług MOD i innych produktów objętych subskrypcją.
- Podcasty mogą nadawać z dowolnego miejsca, hostować się na dolnym serwerze lub w dowolnym serwisie. Ale treści płatne będą miały inne wymagania:
- Zawartość płatnych subskrypcji będzie przesyłana za pośrednictwem Apple Podcasts Connect, a nie RSS. Innymi słowy – Apple zajmuje się hostingiem i zabezpieczeniem DRM treści. Hosting firmy Apple wymaga plików WAV lub FLAC.
- Podcasty nadal mogą oferować swoje płatne treści na innych platformach, takich jak Spotify, w celu zwiększenia swoich zarobków.
- Apple nie sprzedaje obecnie reklam dla podcastów. Twórcy zatrzymują 100% przychodów z reklam, zatem nie zmieni to żadnych umów sponsorskich ani partnerskich, które mamy ewentualnie podpisane. Super wiadomość!
- Twórcy nie będą mieli dostępu do danych osobowych słuchaczy, takich jak Apple ID i powiązane z nimi e-maile.
- Nowa analityka podcastów zapewnia anonimowe, zagregowane informacje.
- Twórcy będą jednak mogli śledzić nowe wskaźniki, takie jak „najbardziej zaangażowani słuchacze” i „największe miasta”, co może pomóc im dostosować treści podcastu do oczekiwań największych fanów.
- Subskrypcje mogą obejmować pojedyncze podcasty lub grupy podcastów zrzeszone w ramach sieci (takiej, jak np. słynna RelayFM). W ramach aplikacji takie sieci będą zwane kanałami. Na przykład płatna usługa subskrypcji podcastów „Luminary” to po prostu nowy kanał.
- Kanały te mogą być również bezpłatne, płatne lub działać w modelu „freemium” tak, jak pojedyncze audycje.
- Nie będzie można kupować pojedynczych odcinków podcastów.
- Członkostwo twórcy w programie subskrypcji Apple Podcasts będzie go kosztowało 19,99 USD rocznie.
- Usługa ruszy w maju w ponad 170 krajach i regionach.
Nowa witryna Apple Podcasts for Creators
Nowa witryna Apple Podcasts for Creators pomoże twórcom dowiedzieć się więcej o podcastach, być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i funkcjami oraz przeglądać szczegółowe przewodniki z najlepszymi praktykami. To tam mają zapadać wszystkie najważniejsze decyzje, choć na obecnym etapie sporo jest jeszcze do poprawienia po stronie samej infrastruktury serwerowej, o czym za chwilę.
Interfejs Apple Podcasts Connect został także przeprojektowany tak, aby usprawnić użytkownikom działania, a jednocześnie zaprezentować nowe funkcje, takie jak:
- możliwość grupowania podcastów w kanały – można je spersonalizować za pomocą unikalnych nazw, opisów i okładek
- zarządzanie podcastami i subskrypcjami w Apple Podcasts
- nowa analityka, o której pisałem wyżej
Apple Podcasts Analytics wyszło właśnie z wersji beta (w której tkwiło przez jakieś 4 lata). Pojawiły się nowe wskaźniki i kilka pomniejszych usprawnień.
No dobrze, to jak to wygląda po stronie słuchaczy?
W telegraficznym skrócie – nic się nie zmieni, dopóki twórcy tak nie zdecydują. Jak mogliście przeczytać powyżej, możliwości po naszej stronie jest naprawdę sporo, ale zakładam, że nikt z dnia na dzień, bez wyjaśnienia tego swojej publiczności, nie wejdzie za paywall, tylko dlatego, że Apple to umożliwiło.
„Bo czemu nie?” takich planów na sezon 4 w każdym razie nie ma. „Nadgryzieni” wg Wojtka również nie. Co będzie dalej? W dużej mierze zdecydujecie o tym Wy, drodzy słuchacze i tak powinno to wyglądać.
Z naszej redakcji nadaje jeszcze Jasiek Urbanowicz w podcaście „Inna Kultura”:
Błędy server-side Apple
Choć związane jest to zapewne z trwającym procesem wprowadzania nowości w tej usłudze, od początku tego roku Apple Podcasts boryka się z większymi i mniejszymi problemami. Mnie również dotknął dość popularny z nich, mianowicie jakoś w styczniu Apple Podcasts nagle odrzuciło mój RSS, chociaż nic w nim nie zmieniałem po swojej stronie. Niektóre podcasty są obecnie całkowicie niedostępne w procesie wyszukiwania. W innych przypadkach podcasty nadal znajdują się w katalogu, ale brakuje adresu URL ich kanału. Oznacza to, że interfejs API nie informuje, gdzie znaleźć rzeczywiste odcinki podcastów. Jest to ważne, ponieważ duży ekosystem zewnętrznych klientów podcastów opiera swoje dane na interfejsie API sklepu iTunes Store. Ręczne odświeżenie linka z poziomu Apple Connect pomogło, ale przypadek mój nie jest odosobniony:
The same happened to @DobreRzeczyTech https://t.co/VEKONNKqJm
— Daniel Marcinkowski (@dmarcinkowski_) April 21, 2021
I had to turn it back on manually.
— Daniel Marcinkowski (@dmarcinkowski_) April 21, 2021
Przypuszczalnie Apple ma pewne problemy z zapleczem server-side, podczas przejścia na nową infrastrukturę oraz tuż przed wdrożeniem nowej odsłony aplikacji Podcasty w iOS 14.5. darzeniu Apple firma zaprezentowała zestaw nowych inicjatyw dotyczących podcastów, w tym zintegrowane subskrypcje premium dla twórców, nowe kanały z zawartością i przeprojektowaną aplikację Podcasty. Wszystko to powinno zostać rozwiązane.
Na etapie panelu konfiguracji zachowania swojego podcastu w katalogu pojawia się dość myląca rzecz. Otóż gdy początkujący twórcy, którzy np. nie przeczytają takiego tekstu jak ten, zaznaczą jeden z nowych check-boxów, o nazwie „Make my feed publicly available” – to w konsekwencji ich podcast będzie niewidoczny dla wszystkich. Nie wiadomo po co dokładnie Apple wprowadziło ten check-box, zamiast dać prosty wybór jednego z trzech modeli:
- działam bez uczestnictwa w programie, nadaję za darmo dla wszystkich i wszystko
- działam w ramach modelu „freemium” – nadaję za darmo z wyjątkiem wybranych odcinków (pozwól mi wybrać, które idą za paywall)
- działam w ramach subskrypcji płatnej
This checkbox needs to be seriously rethought.
Novice podcasters won’t know the ramifications of unchecking it (not being visible to a huge portion of podcast listeners who use other apps).
And it’s a pretty big problem if it’s being set incorrectly. https://t.co/NerdAcFi4z
— Marco Arment (@marcoarment) April 21, 2021
Obstawiam, że na zmianę czytelności tych preferencji trochę poczekamy, zatem uważajcie!
Co dalej?
Nas twórców czeka bardzo ciekawy czas. Najciekawszy od momentu powstania medium, jakim są podcasty. Wielu twórców już dawno temu uruchomiło możliwość ich wspierania, np. w ramach platform takich, jak Patreon, Patronite, a Ci którzy mają najbardziej zaangażowaną społeczność, stworzyli nawet specjalne kluby, w których członkostwo umożliwia dostęp do dodatkowych treści. Pozostali czekali na to, co właśnie się wydarzyło, czyli moment, w których protoplastą tego medium – Apple – przyjdzie i uprości cały proces.
Byłbym jednak ostrożny i poczekał przynajmniej do konferencji WWDC, zanim cała usługa pozbędzie się obecnych problemów i będzie oferowała całkowitą stabilność działań podejmowanych w ramach modelu subskrypcyjnego. A do tego czasu? Pogadajcie ze swoimi słuchaczami, bo bez tego dialogu nawet idealny model subskrypcji i wsparcia od Apple nie ma szansy na powodzenie.