Windows (natywnie) dla komputerów Mac M1?
Podczas gdy Apple zawsze oferował obsługę systemu Windows na komputerach Mac z procesorami Intel, nowe maszyny z SoC od Apple mogą działać tylko natywnie z systemem macOS. Powodem jest ponoć specjalna umowa między Microsoftem a Qualcommem, która wreszcie dobiega końca – a to oznacza, że Windows może wreszcie być dostępny natywnie dla użytkowników M1 Mac.
Jak donosi XDA, Qualcomm ma specjalną umowę z Microsoftem, aby upewnić się, że chipy ARM tej firmy są jedynymi z natywną obsługą systemu Windows. Według źródeł zaznajomionych z tą sprawą, umowa ta wkrótce wygaśnie, co oznacza, że Microsoft w końcu będzie mógł licencjonować Windowsa innym producentom układów ARM – w tym Apple.
Chociaż dokładnie nie wiadomo, kiedy dokładnie ta umowa się skończy, raport mówi, że ma się ona zakończyć bardzo szybko. Wyłączność Qualcomma wynikała z faktu, że firma ta pomogła Microsoftowi w rozwoju Windows ARM. Teraz inne firmy, takie jak MediaTek, już planują budowę chipów ARM i będą chciały obsługiwać system Windows.
Dobrą wiadomością dla macuserów jest to, że wraz z zakończeniem umowy Microsoft i Qualcomm, Apple może również licencjonować obsługę systemu Windows 11 dla swojej rodziny SoC. Obecnie jedynym sposobem na uruchomienie systemu Windows na komputerach M1 Mac jest użycie maszyny wirtualnej, ponieważ te maszyny nie mają Boot Camp.
Uruchamianie systemu natywnie umożliwiłoby jeszcze lepszą wydajność, co byłoby świetne w grach.
PS. O czym z pewnością wie jeden, bardzo cierpiący z powodu braku tej możliwości, słuchacz chłopaków z Nadgryzionych – chyba w końcu będzie mógł dojść do porozumienia z żoną.
Komentarze: 5
“Apple może również licencjonować obsługę systemu Windows 11 dla swojej rodziny SoC”
Ale po co Apple miałoby to robić?!?!
A np. Kamsoft nie robi programu KS-SOMED dla mac os x. A podobają mi się mac-i. ;)) Wolałbym mieć w gabinecie maca zamiast asusa aio.
Po to, żeby oprócz FB i trzech programów na krzyż coś działało. Winbox mi się sypie na M1 MSOffice na m1 to śmiech na sali, Avid się sypie, audio się wywala. Nawet gry w większości nie działają, albo mają takiego input laga, jak na starym PC za 300zł.
Ale czy to oznacza że na Windowsie na ARM będą działać gry z x64?
Bedą, racjonalnie na ile sprzętowo jest wstanie uciągnąć emulowanie aplikacji x64, no i oczywiście odpowiednie sterowniki pod Vulkana czy DX12 a nie Metal który jest trochę śmiechem na sali.