Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Ten o 10 milionach OLEDów – Rynek Telewizorów #2

Ten o 10 milionach OLEDów – Rynek Telewizorów #2

Paweł Okopień
paweloko
5
Dodane: 2 lata temu

Czas na drugą część naszego nowego cyklu podsumowującego świat telewizorów. Czekasz na zakup telewizora? Chcesz śledzić najnowsze technologie? Interesują Cię zmiany w branży telewizorowej i telewizyjnej? Ten cykl jest właśnie dla Ciebie – przegląd najważniejszych newsów o telewizorach z drobnym, autorskim komentarzem. Dziś tematem będzie sztuka w NFT, Telewizory OLED, Telewizory 8K i wiele więcej.

Cyfrowe dzieła sztuki NFT – na telewizorze Samsung The Frame

NFT to skrót od Non-Fungible Token, co oznacza niewymienialny i niemożliwy do podrobienia token, który poprzez niepowtarzalny zestaw danych, nadaje pracy cyfrowej status unikatowej. Praca NFT może przyjmować różną formę, ale ostatecznie zawsze jest plikiem, np. zdjęciem JPG. W praktyce, kupując NFT stajemy się właścicielem cyfrowego odpowiednika dzieła sztuki z gwarancją jego autentyczności i niepowtarzalności.

Podczas grudniowej aukcji DESA Unicum po raz pierwszy dom aukcyjny w Europie Środkowo-Wschodniej (konkretnie w Polsce) zaoferuje kolekcjonerom właśnie obiekt NFT. Dziełko zostanie zaprezentowane na telewizorze The Frame. Więcej informacji przeczytacie tutaj.

The Frame świetnie łączy świat sztuki z światem cyfrowej rozrywki, co Samsung pokazuje od lat. Te telewizory, choć nie są wyżyłowane pod względem jakości obrazu, są niepowtarzalne, jedyne i są genialnym rozwiązaniem do wielu aranżacji salonów. Na The Frame można podziwiać dzieła z różnych światowych galerii sztuki, ale wydaje się, że ten koncept wyświetlenia na nim dzieła sztuki, którego jest się właścicielem w ramach NFT jest ciekawy. Generalnie warto obserwować to, co dzieje się z NFT, i w którą stronę podąży ten nowy trend.

Do telewizorów LG trafi usługa NVIDIA GeForce Now

Wreszcie streaming gier przestaje być fikcją. Microsoft wprowadził Xbox Cloud na urządzenia mobilne oraz swoje własne konsole. Google cały czas eksperymentuje, nieźle poczyna sobie NVIDIA. Kolejnym krokiem jest dodanie właśnie usługi NVIDIA GeForce NOW do telewizorów z webOS.

Przed nami długa droga, aby jakość i wrażenia z rozgrywki w chmurze w pełni odzwierciedlały to, co oferują najlepsze, współcześnie konsole czy komputery PC. Jednak powoli do tego dążymy, a to mocno zmieni rynek technologii. Wyobraźmy sobie sytuacje gdy w telewizorze, czy nawet komputerze, nie będziemy potrzebować wydajnych podzespołów – będzie się liczył stały niezawodny dostęp do sieci, a cała reszta będzie odbywać się wyłącznie na serwerach daleko od nas. Jest to jedna ze ścieżek, którą już podążamy i są w niej obecni właśnie tacy gracze jak Microsoft, NVIDIA czy Google.

Pojawienie się takiej usługi na telewizorach LG to też kolejny krok ku zachęceniu „nie-graczy” do sięgnięcia po gry za sprawą bardzo niskiej bariery wejścia – wystarczy zakup pada, a nie całej konsoli.

Polsat Box 4K Lite – kolejny dekoder dla platformy Polsat Box

Cyfrowy Polsat we wrześniu zmienił się w Polsat Box i była to decyzja genialna. To jeden z najpoważniejszych rebrandingów na naszym rynku w ostatnich latach, ale przede wszystkim idzie za nim zmiana w postrzeganiu firmy – zamiast przestarzałej telewizji dla Polski B ze Światem Według Kiepskich otrzymujemy rozwiązanie dla wszystkich, nowoczesne, czytelne, dostępne chociażby z poziomu urządzeń z iOS, w tym Apple TV. Polsat Box odpowiedział na zmiany rynkowe i robi to na tyle dynamicznie, że wprowadza wiele osób w świat tych zmian, a to jest ważne.

Po dekoderze Polsat Box 4K pojawiła się jego jeszcze mniejsza wersja Polsat Box 4K lite. W wersji Lite nie znajdziemy możliwości odbioru cyfrowej telewizji naziemnej oraz kieszeni na dysk twardy – reszta funkcjonalnie i technologicznie jest bardzo zbliżona. Wymiary są kompaktowe. To, co najważniejsze w nowych dekoderach Polsat Box, to dualność, czyli możliwość korzystania z tej samej oferty zarówno przez satelitę, jak i za pomocą łączności internetowej (w tym domowego Wi-Fi). Jedyny warunek, to posiadanie internetu stacjonarnego od Plusa, Orange, Netii. I to jest największa bolączka.

WP Pilot na urządzeniach Amazon Fire TV

Od ubiegłego tygodnia tj. środy 11 listopada aplikacja WP Pliot dostępna jest na urządzeniach Amazon Fire TV, które także pojawiły się ostatnio w Polskiej dystrybucji. Usługa WP Pilot próbuje nieco przemeblować rynek telewizyjny w Polsce, zmusić zarówno dostawców jak i prawodawców do zmian. Dla użytkowników istotne jest to, że daje dostęp do klasycznej linearnej telewizji właśnie na licznych urządzeniach mobilnych i Smart TV. Pozostaje pytanie kiedy WP Pilot zagości na Apple TV.

TikTok na Smart TV

Aplikacja TikTok zaczyna pojawiać się na telewizorach z Android TV, Tizen od Samsunga oraz LG z webOS. Myślę, że podobnie jak aplikacja Facebook Watch i wiele podobnych rozwiązań, jest to raczej dodatek do głównego, mobilnego sposobu konsumpcji treści w serwisie, a nie funkcja, która będzie wpływać na dalszy rozwój usługi. Przede wszystkim TikTok to krótkie filmiki oraz filmiki nagrywane w pionie, co sprawia, że na telewizorze ich oglądanie nie ma większego sensu, chyba, że posiadamy ekran Samsung The Sero.

Hisense prezentuje oficjalne urządzenia Piłkarskich Mistrzostw Świata 2022 w Katarze

Za rok o tej porze odbywać się będzie piłkarski mundial. Eksperymentalna data, gdzie finał odbędzie się tuż przed Świętami Bożego Narodzenia budzi kontrowersje i myślę, że z perspektywy rynku europejskiego taka data zdecydowanie nie wpłynie pozytywnie na odbiór imprezy. Jednym z głównych sponsorów Mundialu jest chiński producent elektroniki firma Hisense, która sponsorowała też między innymi Euro 2020 (które odbyło się w tym roku).

Promocja na dużych imprezach sportowych jest szansą na wzrost rozpoznawalności marki Hisense, która dopiero raczkuje na naszym rynku. Firma właśnie ogłosiła, że telewizor A7G, laserowy projektor/telewizor krótkiego rzutu o przekątnej 120 cali L9G oraz klimatyzator i lodówka Pure Flat, zostały oficjalnymi urządzeniami Mundialu. O A7G już wkrótce przeczytacie na łamach iMagazine. W ramach zapowiedzi napomknę, że Hisense podąża własną ścieżką i to jest pozytywna wiadomość.

10 milionów OLEDów LG sprzedanych od początku wprowadzenia ich na rynek

Pierwszy telewizor LG OLED pojawił się na rynku w 2012 roku. W 10 lat firma sprzedała (a raczej dostarczyła do dystrybutorów) 10 milionów telewizorów OLED. Warto odnotować, że 5 milionów sprzedało się w ostatnich dwóch latach, czyli ta dynamika znacząco przyśpieszyła i zapewne sprzedaż będzie rosnąć. Dzięki otwarciu fabryki LG.Display w Chinach, firmie udało się ściąć koszty produkcji i zwiększyć skalę, czego efekty powinniśmy obserwować w najbliższym czasie.

Jednocześnie ten wynik nie jest imponujący i pokazuje, że telewizory OLED to wciąż nisza, jak generalnie telewizory z wyższej półki. Dla porównania w Polsce w ciągu roku sprzedaje się około 2 milionów telewizorów, a w Europie 38 milionów telewizorów. Dane przedstawione przez analityków z Omdia podają jednak informacje o telewizorach OLED z szyldem LG, drugie tyle telewizorów zostało najpewniej sprzedanych przez innych producentów, którzy nabywają panele od LG.Display. Jak na dekadę sprzedaży, to nie jest to wynik oszałamiający.

Samsung sprzedał 2 miliony telewizorów The Frame

Ciekawie prezentują się dane innego niszowego telewizora. Seria telewizorów The Frame, przypominających obraz, do końca roku ma sprzedać się w 2 milionach egzemplarzy. Telewizory te oferowane są od 2017 roku. W tym roku ich dystrybucja znacząco się poszerzyła.

Sprzedaż telewizorów 8K nie tak dynamiczna jak oczekiwano

Wspomniani już analitycy z Omdia szacują, że telewizory 8K odpowiadają aktualnie za 0,2% globalnej sprzedaży, a do 2025 roku w domach na całym świecie zagości 9 milionów telewizorów 8K. Szczerze myślę, że nawet te dane są bardzo optymistyczne. Adaptacja 8K postępuje wolno, oferta jest skromna i nie powinno to dziwić. Jeśli warto kupić telewizor 8K, to duży i flagowy, jak Sony Z9J czy Samsung QN900A. Te modele są niesamowite, ale kosztują 35 tysięcy złotych w wariancie 85-calowym i nawet na zachodzie ta cena jest zaporowa.

Treści 8K nie ma i długo jeszcze nie będzie – z tym trzeba się oswoić. Jeśli ktoś chce flagowy telewizor Samsunga, Sony czy TCL, to zdecydowanie warto rozważyć modele 8K z racji jakości obrazu i całokształtu tych modeli. W innych przypadkach zakup 8K nie ma większego sensu, a to nie sprzyja adaptacji i myślę, że tymi danymi nikt się szczególnie nie będzie przejmował. 8K zostanie po prostu dla najbardziej wymagających użytkowników.

Samsung rusza z produkcją telewizorów QD-OLED

Ponoć dodawane są ostatnie szlify na linii produkcyjnej telewizorów QD-OLED od Samsunga. Jeszcze w tym miesiącu pierwsze panele mają zjechać z taśmy. Ekrany QD-OLED od koreańskiego producenta miałyby pojawić się też w telewizorach Sony. Czy rzeczywiście takie telewizory pojawią się na rynku? Dopóki nie zobaczę, to nie uwierzę. Plotek odnośnie nowych technologii ekranów było w ostatnich latach kilka. Myślę, że wszystko wyjaśni się w pierwszych dniach stycznia w Las Vegas podczas targów CES 2022. Oby rzeczywiście pojawiło się nowe rozwiązanie.

Poznaliśmy nazwy i rozmiary telewizorów LG OLED 2022

Następcami tegorocznych modeli LG OLED A1, B1, C1, G1 będą… A2, B2, C2 i G2. W ofercie pojawia się jedna niespodzianka, w postaci 42-calowego modelu OLED C2. Nowy, najmniejszy telewizor OLED brzmi ciekawie, zwłaszcza w kontekście zastosowań graficznych czy monitorowych. W zapowiedziach brakuje wieści o większym, 97-calowym ekranie. A wszystko wskazuje na to, że rok 2022 będzie tym, w którym telewizory 100-calowe zaczną być czymś całkiem realnym. Tu także na więcej wieści trzeba poczekać do stycznia.

Ściąga od TCL

W ubiegłym tygodniu w swojej fabryce w Żyrardowie firma TCL przygotowała prezentacje dla dziennikarzy. Była to okazja do zapoznania się z najnowszymi modelami telewizorów TCL X925 z podświetlaniem Mini LED, technologią QLED i rozdzielczością 8K. To ciekawe i przyzwoicie wycenione telewizory 65 i 75-calowe, którym z pewnością warto dać szansę. Marek Maciejewski, odpowiedzialny za rozwój telewizorów TCL, w swojej prezentacji zawarł też jedną ciekawą grafikę, o którą w sumie nie pokusiłem się nigdy ja, ani żaden inny dziennikarz od telewizorów. Ta grafika dość celnie porównuje serie poszczególnych telewizorów u różnych producentów, wskazując też konkretne benefity płynące z wyższych serii. Wniosek jest jeden i będę się przy nim upierał, warto kupić dobrej klasy telewizor, który w pełni pokazuje to, co oferują współczesne treści.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 5

„These are the non-Pro models, which means they do not have the OD Zero backlight but still support Mini LED. Dimming zones are downgraded to hundreds instead of the Pro’s thousands, so contrast and brightness won’t be as impactful”.
Model nie-PRO posiada dokładnie 160 stref podświetlania dla przekątnej 65″. Dla porównania: Sony X95J w takim samym rozmiarze, ale bez Mini LED posiada 144 strefy. Do tych marketingowych fajerwerków TCL trzeba podchodzić z pewną ostrożnością.

Jeszcze trochę czasu a miniLedy będą bardziej pożądane niż Oledy. TCL zbiera dobre recenzje aż się zastanawiam czy sobie nie kupić C825 w media expert. Ponoć mini ledy świetnie się spisują w nocy!

właśnie widziałem go u nich na ekspozycji. Gość z obsługi zachwalał do konsol nowej generacji

o wlasnie w media expert go mają i całkiem nieźle cenowo