Motopodsumowanie #7 – rekord elektrycznego Mercedesa, koniec BMW i3, najczystszy diesel świata i… jacht

07/07/2022, 13:26 · · · 0

Za nami pierwszy tydzień lipca, sezon ogórkowy nie oznacza jednak braku interesujących wydarzeń w branży motoryzacyjnej i elektromobilności.

Rekordowy Mercedes Vision EQXX – 1202 km na jednym ładowaniu

Mercedes-Benz Vision EQXX pobił swój własny rekord efektywności auta elektrycznego w rzeczywistych warunkach jazdy – znów pokonał na jednym ładowaniu akumulatora ponad 1000 km. Po rekordowej, debiutanckiej jeździe ze Stuttgartu do Cassis (Francja) w kwietniu br. pojazd badawczy z gwiazdą podniósł poprzeczkę, pokonując bez ładowania 1202-kilometrową trasę ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii. Podczas całej podróży – w obliczu dużego natężenia ruchu i letnich temperatur – Vision EQXX osiągnął średnie zużycie energii na poziomie 8,3 kWh/100 km, robiąc użytek ze swojego innowacyjnego systemu zarządzania temperaturą.

Rekordowe trasy pokonane przez Mercedesa Vision EQXX (graf. materiały prasowe producenta)

O ile wcześniejszy rekord eksperymentalny pojazd uzyskał na trasie przez Alpy, to głównymi wyzwaniami podczas podróży do Silverstone były letnie temperatury, dochodzące do 30 stopni Celsjusza, połączone ze zwiększonym natężeniem ruchu wokół Stuttgartu i w południowo-wschodniej Anglii. Wysokie temperatury otoczenia i ruch uliczny na autostradzie wymagały odpowiedniego chłodzenia elektrycznego układu napędowego oraz kabiny pasażerskiej. Układ chłodzenia na żądanie poradził sobie jednak z tym wszystkim bez większego wpływu na zasięg. Mimo ciepłej, letniej pogody wieloźródłowa pompa ciepła Vision EQXX okazała się bardzo skuteczna w utrzymywaniu niskiej temperatury we wnętrzu. W ciągu 14 godzin i 30 minut jazdy klimatyzacja działała przez nieco ponad 8 godzin, ale ponoć miała minimalny negatywny wpływ na ogólne zużycie energii. Nie zmienia to faktu, że wynik jest imponujący. 8,2 kWh/100 km to – porównując z klasycznymi paliwami, mniej niż 1 litr benzyny/oleju napędowego na takim dystansie.

Opel Vivaro-e Hydrogen wyróżniony

Marka Opel pochwaliła się wyróżnieniem modelu Vivaro-e Hydrogen przyznanym przez niemiecki Automobilclub Kraftfahrer-Schutz e. V. Model Opel Vivaro-e Hydrogen to elektryczny furgon, w którym energii zamiast dużego zespołu akumulatorów trakcyjnych jak w ładowanych z zewnątrz autach elektrycznych dostarczają ogniwa paliwowe na wodór. Jedno tankowanie wodorem, trwające tyle co tankowanie LPG (nieznacznie dłużej niż tankowanie oleju lub benzyny) wydłuża zasięg tego auta o 400 km (wg WLTP). Akumulator elektrycznego Vivaro-e zastąpiono trzema 700 barowymi zbiornikami wodoru o maksymalnej pojemności 4,4 kg. Nie znaczy to jednak, że akumulatora w ogóle nie ma. Ogniwo paliwowe o mocy 45 kW umożliwia swobodne pokonywanie dłuższych odcinków autostradowych, a dodatkowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh umieszczony pod przednimi fotelami zapewnia dodatkową moc potrzebną na przykład przy ruszaniu czy przyspieszaniu. Zasięg wynosi do 400 kilometrów (WLTP1), a tankowanie wodoru trwa tylko trzy minuty. Pojazd oferuje do 6,1 m3 przestrzeni ładunkowej i 1000 kg ładowności oraz może holować przyczepę o masie do 1000 kg. Vivaro-e HYDROGEN jest dostępny z nadwoziem w wersji M lub L (4,95 lub 5,30 m długości), a pierwszym użytkownikiem takiego samochodu jest klient flotowy Miele – niemiecki producent AGD klasy premium.

W Polsce wciąż nie ma publicznej stacji tankowania wodoru (fot. Opel)

Jednak w Polsce, póki co taki samochód nie ma sensu. Powód? Brak choćby jednej, publicznie dostępnej stacji paliw, na której możliwe byłoby tankowanie wodoru.

Ford F-150 Heritage Edition – limitowana edycja na 75-lecie serii F

Ford zaprezentował edycję specjalną Heritage Edition najpopularniejszej półciężarówki Ameryki – modelu F-150. Wersje specjalne zostały przygotowane z okazji 75-lecia samochodów Serii F. F-150 Heritage Edtion (model roku 2023) będzie dostępny w serii XLT. Projekt reprezentuje nową interpretację klasycznego wzoru dwukolorowego nadwozia, tzw. A-B-A. A oznacza kolor obejmujący dach i słupki, a następnie zderzaki oraz dolne części drzwi i nadwozia. Pomiędzy tymi elementami znajduje się kolor B, którym pokrywa się część środkową samochodu. Limitowana wersja ma być dostępna w pięciu wariantach kolorystycznych. Amerykańska marka rozpocznie zbieranie zamówień na ten model w połowie lipca, produkcja ruszy na jesieni tego roku.

Marka Cupra chwali się hybrydowym… jachtem D28 Formentor e-Hybrid

Tym razem nie stricte motoryzacja, ale mobilność na pewno. Nie na drogach, a na wodzie. Hiszpańska marka Cupra we współpracy z De Antonio Yachts zaprezentowała pierwszy, zelektryfikowany jacht D28 Formentor e-Hybrid. Wersja hybrydowa jachtu oprócz jednostki napędowej o mocy 400 KM, wyposażona jest w dwa silniki elektryczne o mocy 15 kW, które są zintegrowane z układem spalinowym. Podczas korzystania z łodzi w trybie elektrycznym, Formentor D28 e-Hybrid porusza się cicho i bezemisyjnie po zbiornikach wodnych. Oficjalna premiera tego jachtu będzie mieć miejsce w przyszłym roku.

Volkswagen prezentuje nowego Amaroka i rezygnuje w Polsce z papierowych katalogów

Sporo się działo w tym tygodniu u Volkswagena. Najgłośniejszym wydarzeniem była premiera nowego VW Amaroka. Uczestniczyliśmy w tym wydarzeniu i poświęciliśmy mu odrębny materiał.

Takich katalogów Volkswagen już w Polsce nie będzie wydawać (fot. VW)

Jeżeli lubicie papierowe katalogi marek motoryzacyjnych, to w dealerskich punktach w Polsce znajdziecie ostatnie egzemplarze takich publikacji drukowanych. Volkswagen oficjalnie potwierdził, że kończy z ich wydawaniem. Mniejsze emisje i więcej drzew to ważniejsze sprawy niż kolorowe zeszyciki.

motopodsumowanie

Holendrzy chcą opodatkować auta od przejechanych kilometrów

Rząd Holandii ma pomysł, jak nie tracić wpływów do państwowej kasy z tytułu zwiększającego się odsetka samochodów elektrycznych, a tym samym mniejszych przychodów podatkowych państwa z tytułu opłat akcyzowych w cenie paliwa. Sposób banalnie prosty i pewnie wszyscy podatnicy będą szczęśliwi. Podatek ma obowiązywać za każdy pokonany kilometr. Jak holenderski fiskus ma sprawdzać ile przejechał dany obywatel Królestwa Niderlandów? Tego na razie nie wiadomo. Co ciekawe, nie jest to pierwszy taki pomysl. Podobny Holendrzy mieli już w 2009 roku. Nic z tego jednak nie wyszło. Czy dziś perspektywa obywateli Kraju Tulipanów się zmieniła? Zobaczymy, Holendrzy na razie mierzą się z tym pomysłem, który ma wejść w życie w 2030 roku. Ciekawe co wymyślą nasi legislatorzy.

BMW kończy produkcję rewolucyjnego modelu BMW i3 i zaczyna BMW 7/i7

Po wytworzeniu ponad 250 tys. egzemplarzy bawarska marka zadecydowała o zakończeniu produkcji auta na wiele sposobów rewolucyjnego: elektrycznego BMW i3. W aucie tym zastosowano wiele pionierskich rozwiązań takich jak np. kabina pasażerska wykonana z tworzyw sztucznych i materiałów kompozytowych wzmacnianych włóknem węglowym. Produkcję zakończono wytworzeniem ekskluzywnej serii zaledwie 10. egzemplarzy BMW i3s HomeRun Edition. Co więcej, ich właściciele, którzy zamówili ostatnie produkcyjne egzemplarze tego auta mieli okazję obserwować w fabryce w Lipsku jak powstają zamówione przez nich egzemplarze z ostatniej, limitowanej serii modelu, który tym samym przeszedł do historii elektromobilności.

Jednocześnie natura nie znosi próżni. Zakończenie produkcji BMW i3 zbiegło się w czasie z uruchomieniem produkcji nowego BMW serii 7, a także w pełni elektrycznego BMW i7 w zakładach w Dingolfing. Auto jest montowane na tej samej linii co nowe BMW serii 5, serii 8 oraz w pełni elektryczne BMW iX.

Renault 5 Diamant – elektryczny showcar z okazji 50-lecia modelu

W 2022 roku przypada 50. rocznica debiutu rynkowego Renault 5, kultowego modelu marki. Ten prawdziwy symbol popkultury sprzedał się na świecie w latach 1972-1984 w liczbie ponad 5 milionów sztuk.

Renault postanowiło uczcić rocznicę współpracą z francuskim projektantem Pierre’em Gonalonsem. Tak powstał demonstracyjny egzemplarz Renault 5 Diamant. Auto zachowuje charakterystyczne linie i legendarną sylwetkę słynnego pierwowzoru, modelu Renault 5, który zjechał z linii produkcyjnej w 1972 roku, ale w środku dokonała się głęboka transformacja.

Samochód wyposażony jest w silnik w 100% elektryczny. Zdaniem słynnego projektanta ten samochód elektryczny jest wizją samochodu przyszłości łączącą kanony motoryzacji z kanonami projektowania wnętrz.

Pierre Gonalons uprościł samochód, zachowując jedynie bardzo specyficzne elementy. Klamki drzwi i przyciski sterowania szybami, a także dźwignia zmiany biegów wykonane są w formie ściętej kuli, wykończonej w typowo paryskim stylu – z bladozłotego mosiądzu, nierdzewnych i bardzo trwałych materiałów.

Kierownicę o szczególnym, a zarazem funkcjonalnym kształcie, wykonano z marmuru osadzonego na włóknie węglowym. Renault 5 Diamant to raczej artystyczna wizja niż model, który kiedykolwiek ujrzy linię produkcyjną, ale to właśnie czyni go ciekawym i niecodziennym projektem.

Auto choć nie trafi do produkcji, to trafi na aukcję wraz z cyfrowymi tokenami NFT. Dochód ze sprzedaży francuska marka ma zamiar przeznaczyć na programy wsparcia dla młodych ludzi.

Mazda z nowym, niskoemisyjnym, sześciocylindrowym silnikiem… diesla

Japońscy inżynierowie z Mazdy zawsze szli własną ścieżką. Podczas gdy inni prześcigają się na prezentowanie kolejnych elektrycznych modeli, hybryd i innych obniżających emisje wynalazków, Mazda prezentuje nowy, aż sześciocylindrowy… silnik diesla. Ta bardzo duża, jak na dzisiejsze standardy, aż 3,3-litrowa jednostka wysokoprężna ma trafić pod maskę najnowszej Mazdy CX-60 e-Skyactiv D. Do wyboru będą dwa warianty mocy: 200 KM i 247 KM i do 550 Nm momentu obrotowego. Deklarowane zużycie paliwa to zaledwie 4,9 l/100 km. Zdaniem Mazdy opracowanie od podstaw nowego silnika wysokoprężnego nie stoi w sprzeczności z dążeniem do zrównoważonej gospodarki. Producent zapewnia, że to jeden z najczystszych diesli świata.

Cupra Born i Alfa Romeo Tonale z maksymalną notą w testach bezpieczeństwa Euro NCAP

Euro NCAP, międzynarodowa organizacja badawcza, przeprowadzająca testy bezpieczeństwa aut opublikowała w tym tygodniu wyniki dwóch kolejnych przetestowanych aut: w pełni elektrycznego mieszczucha, jakim jest Cupra Born oraz również zupełnie nowego modelu, jakim jest Alfa Romeo Tonale. Zarówno hiszpańska marka jak i włoski producent nie mają powodów do wstydu. Oba samochody uzyskały najwyższą możliwą ocenę 5 gwiazdek.

Gdy przyjrzeć się szczegółom Cupra Born uzyskał nieco wyższy procentowy wskaźnik za ochronę dorosłych pasażerów i dzieci, a także za ochronę pieszych i innych wraźliwych uczestników dróg niż Alfa Romeo Tonale. Jednak włoski SUV uzyskał przewagę jeżeli chodzi o poziom i zakres technologicznej asysty kierowcy zwiększającej bezpieczeństwo podróży. Tak czy owak, oba auta eksperci z Leuven wyróżnili maksymalną notą.

 

 

 



0