Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Eurobike 2022

Eurobike 2022

0
Dodane: 2 lata temu

We Frankfurcie nad Menem trwają targi Eurobike 2022, największa tego typu impreza w Europie. Przez pięć dni producenci rowerów i akcesoriów będą pokazywali swoje najnowsze produkty, odbywają się pokazy, seminaria i konferencje, wśród tematów m.in. Gravel Talk, Travel Talk, Cargo Academy, Innovation Day.

Wszystkie te tematy są mi bliskie, jednak najbardziej zaciekawiły mnie innowacje i nowości związane z rowerami ze wspomaganiem elektrycznym, oraz Cargo Academy. We wtorek 12.07.2022 odbyła się konferencja Bosch e-Bike System, z której była również dostępna transmisja na żywo. Bosch, lider segmentu e-bike, zaprezentował nowości na rok 2023. Rozwija się Smart System zaprezentowany po raz pierwszy w 2021 roku. Pojawiły się nowe modele silników, w tym Performance Line Speed oraz Cargo Line, nowe kontrolery, m.in. kontroler montowany w górnej ramie – bardzo często spotykane rozwiązanie w sportowych e-bike MTB. Nowością są również baterie montowane na ramę o pojemnościach 725 Wh i 420 Wh, dzięki nim The Smart System trafi np. do rowerów cargo, w których stosuje się taki typ baterii.

Jednak największą – przynajmniej dla mnie – nowością jest system ABS stworzony wspólnie z producentem hamulców Magura. Bosch zaprezentował kilka jego wariantów w zależności od typu roweru. W przeciwieństwie do samochodu mamy tutaj bardzo dużo zmiennych – geometria roweru, jego środek ciężkości, waga rowerzysty – więc opracowanie skutecznego Systemu ABS dla rowerów wcale nie jest takie proste. Inaczej się będzie zachowywał rower górski podczas zjazdu na trasie, inaczej rower miejski, a rower cargo jeszcze inaczej. Szczegóły znajdziecie pod tym linkiem.

Drugą istotną nowością jest zintegrowany z systemem alarm z trackerem GPS i cyfrowym kluczem do roweru. Ciekawe, czy będzie kiedyś zintegrowany z iOS, jak klucze do samochodów. Do tej pory takie rozwiązania oferowały firmy trzecie, np. BikeTrax GPS, którego test znajdziecie w najbliższym (sierpień 2022) numerze iMagazine. Wymagało to dodatkowego montażu i osobnej aplikacji do obsługi. Tymczasem wszystkie funkcjonalności, konfiguracja roweru, ABS, alarm, cyfrowy klucz w Smart System Bosch obsługuje się z jednej aplikacji Flow APP – to jest gigantyczna przewaga nad innymi systemami – integracja funkcjonalności i konfiguracji e-bike w jednym miejscu. Mam nadzieję, że będę mógł niedługo sprawdzić nowości Bosch e-Bike Smart System.

Duża część targów jest poświęcona rowerom cargo, które przestały być ciekawostką, a stały się wielkim fragmentem rynku rowerowego i transportowego. Od około dwóch lat obserwuje się Europie, ale też powoli i w Polsce „cargo bike boom”. Sprzedaż rowerów cargo w samych Niemczech tylko w pierwszej połowie 2022 roku wzrosła o 62%. Rowery cargo wjeżdżają do miast jako alternatywa transportu na krótkie i średnie dystanse; wozi się nimi dzieci do przedszkola, też przywozi duże zakupy, ale także służą w tzw. logistyce ostatniej mili. W centrum Krakowa już kilka firm kurierskich korzysta z rowerów cargo, a w Londynie Amazon uruchomił dostawy rowerami cargo. Nic dziwnego, że „cargo bike boom” jest istotnym tematem na targach i dużą część stoisk zajęli producenci właśnie takich roweów. Nowości zaprezentował m.in. niemiecki Riese & Müller, pokazując powrót udoskonalonej wersji modelu Packster 70 i rowery z Bosch eBike Smart System. Tym bardziej nie mogę się doczekać jazd próbnych.

Za informacje targowe z pierwszej ręki dziękuje zaprzyjaźnionej ekipie Towarowe.pl

Wszystkie zdjęcia EUROBIKE Frankfurt.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .