Rimac Nevera – pierwszy gotowy do produkcji egzemplarz wyjeżdża na drogi
Pięć lat rozwoju i testów, trzy generacje technologii układu napędowego, 18 prototypów, 45 fizycznych testów zderzeniowych i 1,6 miliona godzin badań, ale wreszcie jest. Pierwszy egzemplarz wersji produkcyjnej modelu Rimac Nevera wyjechał z fabryki na drogi.
Rimac Nevera to ręcznie budowany, elektryczny hipersamochód, którego technologia produkcji została wreszcie w pełni opracowana, co oznacza, że linię produkcyjną Rimaca będzie opuszczać 50 sztuk rocznie. Cała zaplanowana obecnie produkcja to zaledwie 150 egzemplarzy. Pierwszy egzemplarz wykończony perłowym lakierem Callisto Green oznaczony jako “#000” nie trafi jednak do nowego właściciela, pozostanie własnością Bugatti Rimac w roli auta demonstracyjnego.
Pojazdy zamówione przez klientów są już montowane. Zbudowanie egzemplarza Rimac Nevera zajmuje 5 tygodni, ale mowa o końcowej linii montażowej. Wiele części i systemów jest wytwarzanych kilka miesięcy wcześniej. Cała pula na pierwszy rok produkcji została już dawno wyprzedana.
Nevera to model opracowany całkowicie od zera przez firmę Rimac. Nowa generacja systemu akumulatorów, falownik, skrzynia biegów, silnik, systemy sterowania, systemy infotainment to rozwiązania opracowane specjalnie dla modelu Rimac Nevera. Sam układ napędowy tego modelu inżynierowie marki w trakcie fazy badań przeprojektowali trzykrotnie, za każdym razem przesuwając granice ponadprzeciętnej wydajności tego wozu.
Jaka to wydajność? Rimac Nevera to zupełnie inna liga. Samochód wyposażony jest w aż cztery silniki elektryczne, które łącznie generują absurdalne 1914 KM mocy. W rezultacie pojazd osiąga 100 km/h w czasie zaledwie 1,85 sekundy. Prędkość 100 mil na godzinę (161 km/h) auto uzyskuje w zaledwie 4,3 sekundy. Osiągi dosłownie wbijają w fotel, ale model jest pozycjonowany jako grand tourer, czyli ma zapewnić swojemu właścicielowi nie tylko szybkość, ale i komfort. To nie jest surowy bolid wyłącznie na tory wyścigowe.
Rimac Nevera jeszcze w wersji przedprodukcyjnej uzyskał tytuł najszybciej przyśpieszającego auta produkcyjnego na świecie. Model ten uzyskał również szereg tytułów, m.in. Best Hypercar według Robb Report, Hypercar of the Year według GQ i Best Electric Performance Car według Top Gear. Cena za ten wyjątkowy pojazd? Około 9,65 miliona złotych (ok. 2 mln euro).