Škoda Vision 7S – siedmiomiejscowy, elektryczny SUV, nowy koncept czeskiej marki
Škoda Vision 7S to najnowsze dzieło projektantów z Mladej Boleslavi. Auto jest oczywiście SUV-em (bo to dziś modne), ma siedem miejsc (czeska marka słynie z przestronności swoich modeli) i jest naturalnie elektryczne (bo nie mamy realnej alternatywy).
Zaprezentowany w centrali marki model koncepcyjny jest również pierwszym wyrazem nowego języka stylistycznego, który dziedziczyć będą kolejne nowe auta Škody. Przy okazji żegnamy się z charakterystycznym, okrągłym logo. Nowe jest po prostu zgrabnie wystylizowaną nazwą samej marki. Auto koncepcyjne wyposażono w akumulator o pojemności aż 89 kWh, co ma zapewnić zasięg ponad 600 km bez ładowania.
Auto jest w stanie naładować się z mocą maksymalną wynoszącą 200 kW, co podobnie jak sama pojemność baterii, jest wartością rekordową wśród dotychczasowych modeli na prąd oferowanych przez Czechów. Ciekawym patentem jest też możliwość zamocowania fotelika dziecięcego na… zabudowanym tunelu centralnym.
Wizualnie zmianę w stosunku do aktualnego wzornictwa samochodów marki można określić jednym słowem: rewolucja. Koncept jako wzorzec nowej linii designerskiej pokazuje jak będą prezentować się przyszłe modele z Mladej Boleslavi, charakterystyczne i jakże inne od tego co widzieliśmy dotąd przednie LED-y w kształcie litery T, kwadratowe i wyraźnie zagłębione nadkola, gigantyczne wręcz, 22-calowe koła, płaska linia łagodnie opadającego ku tyłowi dachu i wyrazisty, podwójny spojler dachowy. Co tu dużo gadać, jest odważnie.
Przednie zderzaki, czy okładziny nadkoli wykonano z materiału pozyskanego w procesie recyklingu… opon samochodowych. Koncept jest też pierwszym samochodem Škody, który ma matowy lakier nadwozia. Podkreśla to też producent, co może oznaczać, że mat zagości również w ofercie modeli seryjnych.
W środku? Powiedzieć, że wnętrze Vision 7S jest przestronne, to jak nic nie powiedzieć. Otwierane na oścież drzwi przednie i tylne to raczej specyfika konceptu, wątpię, by takie rozwiązanie uchowało się w seryjnym modelu, nie zmienia to jednak faktu, że auto zbudowane od podstaw jako elektryczne oferuje przy tych samych gabarytach znacznie więcej miejsca w kabinie niż analogiczny pojazd spalinowy, jeżeli do tego dodamy jeszcze znaną od lat tendencję czeskiej marki do budowy ponadnormatywnie przestronnych aut względem segmentu, który reprezentują, to efekt doskonale pokazuje zaprezentowany Vision 7S.
Centralny ekran multimedialny o rozmiarze 14,6 cala jest w modelu Vision 7S obrotowy, jednak to tylko detal. Znacznie ważniejsze, że Škoda całkowicie przeprojektowała interfejs człowiek-maszyna w tym aucie. Nietrudno zauważyć też zupełnie przemodelowaną kierownicę o nietypowym kształcie.
Wracając do interfejsu, w trybie Drive ekran jest ustawiony w pozycji pionowej, infografika pokazuje rozmieszczenie elementów, oczywiście największą część ekranu zajmuje panel nawigacji. Sposób rozwijania paneli jakbyśmy skądś znali, prawda? W trybie relaksu, ekran przekręca się do układu poziomego, wówczas dla kierowcy i pasażerów stają się dostępne aplikacje do oglądania filmów, czy gry – wreszcie ktoś poza Teslą na to wpadł. Lepiej późno niż wcale.
Uwagę zwracają również trzy, duże pokrętła w konsoli centralnej, dowód, że nie wszystko w koncepcie Škody jest na dotyk. Pod ręką jest też ładowarka indukcyjna.
Auto jest siedmiomiejscowe, ale widać na przykładzie koncepcyjnego szkicu, że siódme miejsce jest dla najmłodszego pasażera. Z drugiej strony takie umiejscowienie to nie przypadek, eksperci Škody deklarują, że taka lokalizacja fotelika dla niemowlęcia to najbardziej bezpieczne miejsce w aucie. Opcjonalna kamera wewnętrzna w tylnej części dachu może również przesyłać obraz dziecka na centralny wyświetlacz informacyjno-rozrywkowy. Dzięki temu kierowca i pasażer z przodu mogą przez cały czas widzieć twarz malucha.
Wreszcie Škoda Vision 7S to nowy rozdział w rozwiązaniach Simple Clever, których w przyszłych modelach tej marki ma być jeszcze więcej. Koncept wyposażono m.in. w takie rozwiązania jak: otwory wentylacyjne na desce rozdzielczej, które działają w dyskretnym, rozproszonym trybie do momentu, gdy potrzebna jest bardziej bezpośrednia wentylacja; za naciśnięciem przycisku przesuwają się w górę, zapewniając bezpośredni strumień powietrza. Pasażerowie znajdą również powierzchnie magnetyczne pod unoszącą się konsolą środkową, na których można bezpiecznie przymocować metalowe butelki po napojach lub apteczkę pierwszej pomocy. Vision 7S zawiera również praktyczne plecaki, które są mocowane magnetycznie do oparć siedzeń i można je zabrać z rodziną w dni poza domem. Duży panoramiczny szklany dach wypełnia wnętrze VISION 7S światłem. Przed centralnym ekranem na zestawie wskaźników znajduje się duży kryształ, który w różnych kolorach wskazuje stan akumulatora i ładowania VISION 7S.