Rolls-Royce dzisiaj pokazał Spectre – swój pierwszy w pełni elektryczny samochód, który wprowadzi ich w nową erę luksusu [galeria]
Rolls-Royce to przede wszystkim doświadczenie. Luksusowych materiałów, wykończenia, emocji, spokoju… i elektryczny Spectre powinien jeszcze poprawić to, co możemy poznać w najnowszym Ghost, za pomocą samego napędu. A to przecież nie wszystko, co będzie oferował…
Spectre
Na luksusy i wrażenia przepychu przyjdzie jeszcze czas, więc skupmy się na technologii skrytej pod płaszczem elegancji. To dwudrzwiowe coupé, które zbudowano na bazie aluminiowej konstrukcji, nazwanej „Architecture of Luxury” (Architektura Luksusu), ma 5453 mm długości, 2080 mm szerokości i 1559 mm wysokości. Waży 2975 kg, na co składa się też ogromny 700 kg akumulator, zintegrowany z konstrukcją samochodu. Szczegółów dot. napędu jeszcze nie mamy, ale producent celuje w 430 kW / 900 Nm, co ma pozwolić na przyspieszenie do 100 km/h w 4.5 s. Przewidywany zasięg to 530 km (WLTP).
Aluminiowa konstrukcja ze zintegrowanym battery packiem zwiększyła sztywność Spectre o 33% i jest ewolucją poprzednich „architektur luksusu”. Ciekawostką jest wykorzystanie akumulatorów jako dodatkowego materiału do wyciszenia wnętrza, obok bardziej tradycyjnych metod. Nowością jest zawieszenie Planar, o którym Rolls-Royce pisze następująco:
Dzięki systemowi nowych elementów informatycznych i wykorzystaniu możliwości szybkiego przetwarzania danych, Planar jest w stanie rozłączyć poprzeczne stabilizatory pozwalając każdemu kołu pracować niezależnie, co zapobiega wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze. System umożliwia również redukcję innych niedogodności powodowanych przez braki w nawierzchni.
Gdy system zidentyfikuje konieczność skrętu, Planar ponownie spaja wspomniane części i usztywnia amortyzatory, a system skrętności czterech kół zostaje przygotowany do aktywacji, by wejście i wyjście z zakrętu było jak najłatwiejsze. Podczas pokonywania zakrętu monitorowanych jest 18 czujników, ponadto parametry skręcania, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są dostosowane do siebie tak, aby Spectre pozostał stabilny. Efektem jest prostota prowadzenia.
Na deser dowiedzieliśmy się też, że Rolls-Royce Spectre pokonał już 2,5 mln testowych kilometrów, od Koła Podbiegunowego w Szwecji do upałów w Afryce. Spodziewajmy się jednak wielu więcej, ponieważ pierwsi klienci odbiorą swoje zamówienia dopiero w Q4 2023.
Spirit of Ecstasy, wystająca dumnie z przedniego grilla, zresztą razem z tym ostatnim, nie sprawiają wrażenia elementów specjalnie aerodynamicznych, jednak pomimo, że Spectre wygląda jak niewielki brytyjsi dworek, poruszająca się na 23-calowych felgach, to projektantom udało się zredukować współczynnik oporu Cd do 0.25.
Niewiarygodne.
Czekam na więcej.