Motopodsumowanie tygodnia #28 – choinka Nissana z nietypowym zasilaniem, fabryki przyszłości Audi, przewodniki dla elektromobilnych i ostatnie Bugatti Centodieci
Ostatnie motopodsumowanie przed Świętami Bożego Narodzenia, będzie zatem też trochę świątecznie. Zapraszam.
Nissan Leaf zasilił… choinkowe lampki
Świąteczny nastrój udziela się praktycznie każdemu. W niecodzienny sposób zakłady Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii, postanowiły uczcić fakt wyprodukowania ćwierćmilionowego egzemplarza elektrycznego Nissana Leaf. Świeżo wyprodukowany egzemplarz nie trafił do żadnego dealera, lecz postawiono go obok również świeżo ustawionej choinki świątecznej. 10-metrowe drzewko rozbłysło blaskiem tysiąca światełek, którym energii dostarczył właśnie Nissan Leaf. Ta nietypowa, ale z całą pewnością nastrojowa demonstracja technologii vehicle-to-grid pokazuje, że samochody elektryczne mogą służyć nie tylko do jazdy, ale są też mobilnymi magazynami energii.
Bugatti Centodieci – ostatni z dziesięciu trafił do właściciela
Ktoś sprawił sobie świetny prezent na święta. Ostatni z ręcznie wyprodukowanych zaledwie dziesięciu egzemplarzy bardzo, bardzo limitowanego hiperauta, jakim jest Bugatti Centodieci, właśnie trafił do właściciela. Centodieci to współczesny hołd złożony legendarnemu supersportowemu samochodowi Bugatti EB110. Nawiązujący do legendy hipersamochód pod względem osiągów stanowi wyczonowy tour-de-force. Sercem jest oczywiście kultowy 8-litrowy silnik Bugatti W16 o mocy 1600 KM. Pierwsze 100 km/h auto osiąga po 2,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 380 km/h.
Wielomiesięczne oczekiwania na auto? Toyota obiecuje krótsze terminy
Od miesięcy słychać o trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Na nowe auta wielu zainteresowanych musi czekać miesiącami, ale polski oddział Toyoty poinformował, że otrzymał właśnie kolejne partie samochodów, co oznacza dostępność wybranych modeli nawet „od ręki”. Zdaniem przedstawicieli marki klienci zainteresowani nową Toyotą najszybciej odbiorą modele C-HR, Yaris, Yaris Cross oraz Corollę sedan.
Deklaracje użytkowników elektrycznych Volkswagenów
Volkswagen co jakiś czas chwali się badaniami statystycznymi opinii wśród klientów, prowadzonymi wspólnie z InsightOut Lab. Tym razem ankieterzy zapytali posiadaczy elektrycznych Volkswagenów z rodziny ID, czy zdecydowaliby się oni przy zmianie auta w przyszłości, ponownie na samochód elektryczny. Odpowiedź nie jest zaskakująca. Olbrzymia większość osób już posiadających auto elektryczny zdecyduje się na pojazd z takim napędem również w przyszłości. To co mnie osobiście jednak zastanawia, to fakt, że 5 proc. ankietowanych na tak postawione pytanie odpowiedziało „zdecydowanie nie”. Co poszło nie tak?
Audi 360factory – fabryki przyszłości
Niemiecka marka pochwaliła się programem modernizacji swoich fabryk nazwanym Audi 360factory. Zgodnie z nim do 2029 wszystkie fabryki Audi na całym świecie będą produkować auta elektryczne. Do 2033 roku marka chce wygasić produkcję samochodów spalinowych i jednocześnie ma plan na zmniejszenie kosztów funkcjonowania zakładów produkcyjnych o połowę. W jaki sposób? Marka z czterema pierścieniami w logo planuje zredukować złożoność swoich pojazdów tam, gdzie nie przynosi to korzyści klientowi – w tym celu rozwój pojazdów już od pierwszego etapu będzie uwzględniał usprawniony proces produkcyjny. Do tego dochodzi kontynuowanie cyfryzacji produkcji, na przykład dzięki rozwiązaniu Edge Cloud 4 Production wykorzystującemu lokalne serwery. Umożliwi to zastąpienie drogich komputerów przemysłowych, zmniejszenie nakładów na IT oraz zredukuje tzw. rollout oprogramowania i zmiany systemu operacyjnego. W przyszłości, w celu uproszczenia prac przy dużej zmienności produktu, Audi będzie też stosować inne nowe rozwiązanie – niezależny od cyklu montaż modułowy.
Opel zapowiada nowości, które zobaczymy już w styczniu
Niemiecka marka, działająca w strukturach grupy Stellantis, ogłosiła, że podczas jubileuszowej, setnej edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli (14-22 stycznia 2023) odwiedzający targi będą mogli po raz pierwszy zobaczyć cztery nowe modele: Opel Astra Electric, czyli w pełni elektryczną wersję popularnego kompaktu najnowszej generacji, usportowione Opel Astra Sports Tourer GSe oraz Opel Grandland GSe, a także odnowionego, elektrycznego Opla Mokka Electric z nowym, mocniejszym silnikiem elektrycznym.
Mercedes EQE SUV już dostępny w Polsce
Mercedes poinformował, że ogłoszony wcześniej w tym roku nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQE SUV jest już oficjalnie dostępny w Polsce. Ceny modelu rozpoczynają się od 429 700 zł za tylnonapędową wersję EQE 350+ SUV o zasięgu 571 km. Topowa, najmocniejsza dostępna w Polsce wersja tego elektrycznego SUV-a to Mercedes-AMG EQE 43 4Matic o mocy 476 KM i zasięgu do 476 km (nie wiem czy to przypadkowa zbieżność liczb, wiem jednak, że korzystając z maksymalnej mocy, na pewno nie uzyskamy maksymalnego zasięgu). Topowy wariant startuje w cenniku od kwoty 535 200 zł.
Nissan publikuje kolejne przewodniki dla elektromobilnych
Nissan jakiś czas temu uruchomił projekt Nissan Travel Guide, czyli dostępne online, bezpłatnie przewodniki turystyczne po miastach Europy, ale przygotowane w taki sposób, by mogli z nich skorzystać przede wszystkim posiadacze aut elektrycznych. Pierwszym miastem ujętym w przewodniku dla elektromobilnych był Sztokholm, obecnie japońska marka poinformowała o rozbudowaniu przewodników o takie miasta jak Bratysława, Wiedeń, Budapeszt, czy Praga. W zasadzie wszystkie z tych miast są stosunkowo blisko Polski, więc może ktoś z posiadaczy aut elektrycznych faktycznie skusi się na trasy proponowane w przewodniku Nissana.
A korzystając z okazji, że to ostatnie motopodsumowanie przed Świętami, chciałbym Wam Drodzy Czytelnicy, pasjonaci motoryzacji, elektromobilności i technologii, życzyć iMAGicznych Świąt.