Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Lotniska i ich problem z 5G

Lotniska i ich problem z 5G

0
Dodane: 1 rok temu
fot. Artur Tumasjan (Unsplash)

Cała sprawa zaczęła się od małego skandalu związanego z amerykańską FCC. Częstotliwości radiowe są kontrolowane przez Federalną Komisję Łączności (FCC), a ta zdecydowała, że cała infrastruktura jest odpowiednia do użytku 5G, i sprzedała na aukcji prawa pasma do jej używania. Verizon i AT&T wspólnie wydały 68 milionów USD na nabycie tych praw do pasma C 5G. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), odkryła natomiast, że istnieje ryzyko interferencji widma 5G w paśmie C z radiowysokościomierzami.

I tutaj zaczyna się cały problem.

Niektóre radiowysokościomierze mogą już wykazywać tolerancję na emisje w paśmie C 5G bez konieczności ich modyfikacji, ale inne mogą wymagać instalacji filtrów między radiowysokościomierzem a anteną, aby zwiększyć tolerancję radiowysokościomierza. W pozostałych przypadkach nawet dodanie filtra nie wystarczy, aby rozwiązać problem podatności na zakłócenia; w związku z tym radiowysokościomierz będzie musiał zostać zastąpiony zmodernizowanym modelem.

– wyjaśnia FAA. Samoloty ze starszymi radiowysokościomierzami mogą zostać zdezorientowane przez silne sygnały 5G podczas podchodzenia do lądowania lub startu.

Już teraz nałożono tymczasowe ograniczenia pasma 5G C na około 50 głównych lotniskach, a całemu przemysłowi lotniczemu dano czas do lutego 2024 r. na sprawdzenie starszych samolotów i ewentualną wymianę koniecznych podzespołów.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .