Motopodsumowanie tygodnia #40 – 1 koncept, 4 nowe modele, kilka liftingów, szkolenia i nowy silnik elektryczny VW. Działo się.
W minionym tygodniu sporo się działo, dlatego też porcja informacji większa niż zwykle: dane rynkowe, nowe modele, prototypy, auta koncepcyjne, liftingi, nowe technologie, silniki i szkolenia, zapraszam.
Volvo chwali się wynikami za I kwartał 2023
Volvo Cars sprzedało przez pierwsze trzy miesiące bieżącego roku 162 938 samochodów, co jest wynikiem o 10% lepszym w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Rynkiem z największym udziałem dla szwedzkiej marki jest Europa. Na Stary Kontynent trafiło w pierwszym kwartale ponad 72 tysiące samochodów tej marki, co dla samej Europy jest wynikiem o 12 proc. wyższym niż w analogicznym okresie 2022.
Mini Countryman nowej generacji
Marka Mini pochwaliła się modelem Mini Countryman, jeszcze w maskowaniu, który będzie pierwszym Mini produkowanym w Niemczech. Auto będzie wyposażone w pełni elektryczny układ napędowy, a jego produkcja ma rozpocząć się w listopadzie 2023 roku w zakładach BMW Group w Lipsku. Nowy Mini Countryman E wyposażony zostanie w silnik elektryczny o mocy 140 kW (191 KM), a wersja Mini Countryman SE All4 ma mocniejszy dwusilnikowy napęd na obie osie o mocy 230 kW (313 KM). W obu wersjach pojemność akumulatora to 64,7 kWh, co ma wystarczyć na 450 km zasięgu bez doładowywania. Nowy Countryman jest o 13 cm dłuższy od poprzednika (ma 4429 mm), jest wyższy o 6 cm (1613 mm), w efekcie to Mini nie jest już takie mini. Wnętrze wykończono materiałami z recyklingowanego poliestru z butelek PET i resztek dywanów.
Toyota chwali się rekordem sprzedaży w Polsce
W 2022 roku Toyota była najpopularniejszą marką w Polsce i nic nie wskazuje na to, by ktokolwiek strącił ją z najwyższego stopnia podium. W pierwszych trzech miesiącach 2023 roku, japońska marka pochwaliła się rekordowym wynikiem sprzedaży w naszym kraju. Zarejestrowano 26 139 nowych Toyot tylko w I kwartale br. Japońska marka ma już 21,2% udział w rynku, co oznacza, że ponad co piąte nowe auto w Polsce to Toyota. Najpopularniejszym modelem jest Yaris (5365 egzemplarzy), który jest jednocześnie najpopularniejszym nowym modelem osobowym w ogóle. Na drugim Yaris Cross (5210 egz.) na trzecim Corolla (4998 egz.). Nie koniec na tym, w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce są jeszcze trzy modele tego producenta: C-HR (5. miejsce), Corolla Cross (8.) oraz RAV4 (9.).
Volkswagen świętuje 20-lecie modelu Touran
Volkswagen Touran został wprowadzony na rynek 20 lat temu, w 2003 roku. Niemiecka marka świętuje okrągłą rocznicę tego modelu, którego wszystkich generacji sprzedano ponad 2,6 mln egzemplarzy. Choć dziś modne są przede wszystkim SUV-y i crossovery, to trudno odmówić minivanom takim jak ten model kompetencji do wspólnych, rodzinnych podróży, w pięć lub nawet w siedem osób (zależnie od wersji). Aktualnie w cenniku Volkswagena VW Touran startuje od 132 390 zł, co jest kwotą o 1500 zł większą niż najtańszy VW Golf Variant (kombi).
Mercedes-AMG S 63 E Performance już w sprzedaży w Polsce
Mercedes uruchomił sprzedaż najmocniejszej klasy S, mowa o modelu Mercedes-AMG S 63 E Performance. Ten samochód to hybryda plug-in, w której 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG współpracuje z hybrydowym układem napędowym i wysokowydajnym akumulatorem AMG. W trybie całkowicie elektrycznym auto ma pokonać dystans do 33 km. Nie jest to wiele, ale wysokowydajny akumulator oznacza duże oddawanie mocy. Moc systemowa tej luksusowej limuzyny to imponujące 590 kW (802 KM), a moment obrotowy to wręcz abstrakcyjne 1430 Nm. Setka w 3,3 sekundy, prędkość maksymalna to 290 km/h. Tak mocnej S-klasy nie było jeszcze w historii niemieckiej marki. Cena? Równie wysoka jak moc. Od 1 066 000 zł. Auto dla milionerów.
Marka Lancia wraca do gry prezentując prototyp Lancia Pu+Ra HPE
Lancia to marka, którą wielu już pogrzebało. Od dłuższego czasu oferuje tylko jeden model, mały miejski model Ypsilon, na dodatek sprzedawany tylko we Włoszech (choć produkowany w Polsce). Lancia zaprezentowała jednak futurystyczny prototyp Lancia Pu+Ra HPE, który stanowi zapowiedź powrotu marki na szerszy rynek z nowymi modelami: Delta, Gamma, Ypsilon i Ypsilon. Prototyp jest elektryczny, takie mają być również przyszłe modele, choć zapowiedziano też hybrydę plug-in. Prezentacja prototypu jest także dowodem, że marka nie zniknie z rynku przynajmniej przez najbliższe 10 lat.
Dacia stawia na dwupaliwowe silniki ECO-G 100
ECO-G 100 to nazwa silników dwupaliwowych Dacii − benzyna i LPG. Paliwo LPG jest mieszaniną propanu i butanu, którego system zasilania jest dołączony do istniejącego silnika benzynowego. W przypadku Dacii montaż odbywa się bezpośrednio w fabryce, a klient otrzymuje 3-letnią gwarancję na instalację (lub do 100 tys. km). Wszystkie oferowane modele tej marki są dostępne w wariancie z fabrycznym LPG. W Polsce flota aut z LPG i liczba stacji sprzedających ten gaz są największe w całej UE. Dacia z silnikiem ECO-G stanowiła ponad połowę sprzedaży marki Dacia w Polsce (dane za 2022 rok). W przypadku Dacii Jogger było to 77% sprzedaży, w przypadku Dustera – 43%, Sandero Stepway – 58% i Sandero – 51%.
Ford zaprezentował elektryczny model Ford e-Transit Courier
Auto już pokazano, ale do produkcji wejdzie dopiero pod koniec 2024 roku. Nowy e-Transit Courier ma mieć o 25% większą przestrzeń ładunkową niż w poprzedniej generacji Transita Couriera (ponoć zmieści dwie europalety). Za napęd odpowiada jeden silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM), pojemność baterii nie została podana, ale ujawniono, że ładowanie z mocą 11 kW (tyle przyjmie pokładowa ładowarka AC) trwa do pełna 5,7 godziny. To by sugerowało akumulator o pojemności ok. 50 kWh.
Jeep pokazał nowego Wranglera 2024 (ale na rynek amerykański)
Marka Jeep zaprezentowała nowego Wranglera 2024. Chodzi jednak o model, który oferowany będzie w Stanach Zjednoczonych. Zróżnicowane napędy i jeszcze większe możliwości offroadowe, tak w skrócie można podsumować zmiany wprowadzane przez nowy model, zakres mocy od 270 KM z dwulitrówki, poprzez 285 KM z V6, 375 KM z hybrydy plugin, aż po 6,4-litrowe V8 generujące 470 KM. Topowa wersja i jednocześnie nowa odmiana wyposażeniowa Rubicon-X to terenowe monstrum na 35-calowych terenowych gumach BFGoodrich.
Mercedes zaprezentował odświeżonego GLS-a
Niemiecka marka zaprezentowała poliftowe wersje topowego SUV-a: Mercedes-Benz GLS (4 wersje napędowe, wszystkie zelektryfikowane): GLS 450 4Matic (381 KM), GLS 580 4Matic (517 KM), GLS 350d 4Matic (diesel 269 KM), GLS 450d 4Matic (367 KM). Oprócz tego odświeżono superluksusowego Mercedesa-Maybacha GLS 600 4Matic (557 KM) oraz sportowego Mercedesa-AMG GLS 63 4Matic+ (612 KM). Wszystkie wersje otrzymały delikatny lifting nadwozia, podwyższenie standardu wyposażenia, dodatkowe opcje oraz najnowszą generację pokładowego systemu MBUX.
Škoda Auto przejmuje dział silników EA 211 od Volkswagena
Marka Volkswagen nie będzie już rozwijać, ani produkować popularnej rodziny silników spalinowych EA 211. Całość prac związanych z rozwojem i dalszą produkcją tych jednostek, które dziś są wykorzystywane przez 7 marek w grupie VW i blisko w 50 modelach aut, przejmują Czesi ze Škody. W czeskich zakładach już od 2012 budowane są silniki EA 211 wolnossące, teraz dojdą jednostki TSI, w tym 1.4 TSI trafiające przede wszystkim do wszystkich hybryd plug-in grupy VAG.
BMW XM Label Red, topowa wersja modelu XM
Mocniejsze, bardziej ekskluzywne, bardziej ekstrawaganckie. Tak można określić wersję BMW XM Label Red, którą zaprezentowano kilka miesięcy po rozpoczęciu produkcji nowego BMW XM. Wariant Label Red łączy w sobie system M HYBRID o zwiększonej mocy z indywidualnymi akcentami stylistycznymi, które mają demonstrować wyjątkowy charakter. Moc systemowa tego SUV-a to 550 kW [748 KM] (generowanej wspólnie przez silnik spalinowy V8 o mocy do 430 kW [585 KM] i silnik elektryczny o mocy do 145 kW [197 KM] zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic) jest najmocniejszym samochodem BMW M, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.
Rusza szósty sezon Mercedes-Benz Safety Experience
Chcesz jeździć bezpiecznie? Rusza kolejny sezon profesjonalnych szkoleń Mercedes-Benz Safety Experience. Szkolenia MBSE to propozycja, która łączy teoretyczne i praktyczne zajęcia z techniki bezpiecznej jazdy z modułami na temat działania nowoczesnych systemów aktywnego bezpieczeństwa oraz użytkowania auta elektrycznego. Nie brakuje też pierwiastka emocji – zajęcia odbywają się za kierownicą najnowszych modeli Mercedes-Benz oraz Mercedes-EQ. A wszystko pod okiem profesjonalnych, cierpliwych instruktorów z wieloletnim doświadczeniem. Poniżej daty i lokalizacje szkoleń realizowanych w tym sezonie:
- 25-26-27 kwietnia: Bednary Driving City I
- 30-31 maja oraz 1 czerwca: Bednary Driving City II
- 21-22 czerwca: Autodrom Jastrząb II
- 11-12-13 lipca: Autodrom Jastrząb II
- 25-26-27 lipca: Bednary Driving City III
- 23-24-25 sierpnia: Autodrom Jastrząb II
Dodam tylko, że aby wziąć udział w szkoleniu Mercedes-Benz Safety Experience, nie trzeba być posiadaczem Mercedesa. Zapisy prowadzą dealerzy Mercedes-Benz, którzy udzielają także dodatkowych informacji na temat oferty i kosztów.
Volkswagen opracował wydajniejszy napęd elektryczny dla serii ID
Kolejna generacja napędu elektrycznego dla rodziny ID wkrótce trafi na rynek. Dzięki napędowi tylnemu APP550 samochody elektryczne rodziny ID będą wyposażone w całkowicie nowe silniki. Oznaczać ma to lepsze osiągi przy zmniejszonym zużyciu energii. Gama ID zyska więc zarówno pod względem mocy, jak i zasięgu. Volkswagen planuje dostarczyć pierwsze pojazdy z nową generacją napędu w wersji o mocy 286 KM i 550 Nm momentu obrotowego pod koniec 2023 roku.