Motopodsumowanie tygodnia #41 – nowa klasa E, imponujący McLaren, dwa Defendery, BMW i5 i gigafabryka VW i wodór w Berlinie
Majówka, majówką, ale branża nie śpi, co ciekawego wydarzyło się w ostatnich dniach? Oj, całkiem sporo, McLaren pokazał rekordzistę świata w stosunku mocy do masy, Mercedes nową klasę E, BMW jeszcze nie pokazało, ale już kończy testy nowego BMW i5, Volkswagen pcha kasę w gigafabrykę, Volvo prezentuje EX90 w wersji dla prezesów, a Toyota patentuje poduchy i idzie z wodorem na Berlin. Zapraszam.
Nowy Mercedes-Benz klasy E jeszcze w tym roku w salonach
Mercedes zaprezentował najnowszą klasę E. Klasyczna, elegancka limuzyna z całkowicie przeprojektowaną architekturą cyfrową (pojedynczy centralny układ obliczeniowy zamiast rozproszonych modułów), zaktualizowanym oprogramowaniem, poszerzonym zakresem asystentów kierowcy i nowymi multimediami z obsługą dodatkowych, instalowanych przez użytkownika aplikacji, ma pojawić się jeszcze w tym roku (jesienią) w salonach niemieckiej marki.
Zapowiedziano sześć wariantów napędowych, wszystkie zelektryfikowane, z tego trzy to hybrydy plug-in ze sporymi akumulatorami zapewniającymi dystans na prądzie przekraczający 100 km.
Land Rover Defender z klasykiem i nowym Defenderem 130
Land Rover zaprezentował ostatnio aż dwie nowości. Pierwsza to klasyk, czyli Land Rover Classic Defender Works V8 Islay Edition. Ta specjalna wersja klasycznego Defendera ma upamiętniać Spencera Wilksa, dyrektora zarządzającego Rover Car Company i jednego z założycieli Land Rovera, model ten jest również związany z nazwą szkockiej wyspy Islay, na której narodziła się nazwa Land Rover. Auto jest inspirowane oryginalnym Land Roverem serii IIa należącym właśnie do Spencera Wilksa. Auto napędza 5-litrowy silnik V8 o mocy 405 KM, współpracujący z 8-biegowym automatem ZF.
Drugi nowo zaprezentowany Defender to zupełnie inna bajka. Mowa o nowej wersji Land Rover Defender 130 Outbound. Ten wóz to Defender XXI wieku, łączący technikę ponadprzeciętnie radzącą sobie na każdej drodze i bezdrożach oraz technikę cyfrową i luksusowe wyposażenie. Odmiana Outbound będzie wyłącznie pięciomiejscowa, wszystko po to, by do auta zmieścił się cały sprzęt na dowolną, ekstremalną wyprawę. Pod maską również może pracować V8, turbodoładowane, osiągające 500 KM i 610 Nm.
Nowe BMW i5 już testowane w ośrodku BMW w Miramas
Nowe BMW i5 na razie można zobaczyć jedynie w mocno zakamuflowanym wydaniu podczas trwających testów w ośrodkach badawczych bawarskiej marki. Ostatnio na drogach ośrodka BMW Group w Miramas we Francji przeprowadzane jest końcowe dostrajanie systemów kontroli układu jezdnego i systemów wspomagających kierowcę. Tym samym pierwsze BMW i5 wchodzi na ostatnią prostą w przygotowaniach do produkcji seryjnej. Na kilka tygodni przed światową premierą producent już deklaruje, że w pełni elektryczny model, podobnie jak wszystkie inne warianty nowego BMW serii 5 Limuzyna, dostarczać będzie wyjątkowych wrażeń z jazdy. Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej zapewnia typową dla BMW serii 5 równowagę między sportowym charakterem, a komfortem jazdy na jeszcze wyższym poziomie. Również automatyzacja jazdy osiąga nowy wymiar: asystent autostradowy, który może przejąć stałą regulację odstępu i kierowanie pojazdem, po raz pierwszy wykonuje zmiany pasa ruchu, które aktywuje się za pomocą… wzroku kierowcy.
Nissan Townstar z nowymi wersjami nadwozia
Z Nissanem Townstarem miałem już was okazję zapoznać w serii Auto Tygodnia, ale tym razem Nissan ogłosił wprowadzenie do gamy tego modelu oferowanej w Polsce trzy nowe wersje nadwozia: Vana z długim rozstawem osi, Crew Vana oraz elektryczne Combi. Wersja Combi, zaprojektowana z myślą o potrzebach dużych rodzin, ma zmienny układ foteli, przesuwany drugi rząd siedzeń i pojemność bagażnika 775 litrów, z możliwością powiększenia do imponujących 2500 litrów. Townstar Van z długim rozstawem osi to wóz dostawczy z przestrzenią ładunkową do 4,3 m3 . Zmieszczą się dwie europalety, ładowność do 800 kg. Z kolei Crew Van to sprytne połączenie auta 5-osobowego z dostawczym, pozwalające łatwo dostosować układ kabiny w zależności od potrzeb. Model ten oferowany jest z silnikiem benzynowym o mocy 130 KM lub jako w pełni samochód elektryczny o mocy 122 KM.
Toyota patentuje nowy typ poduszki powietrznej
Toyota pracuje nad nowym projektem poduszki powietrznej otaczającej górną część ciała, która nie tylko chroni głowę pasażera przed obrażeniami, ale także osłania jego twarz oraz stabilizuje szyję i barki w przypadku kolizji. Potwierdza to wniosek zgłoszony do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych. Po co nowa poduszka? Według Toyoty obecnie stosowane poduszki powietrzne chronią przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, ale nie są skuteczne w ochronie szyi. Nowy projekt Toyoty rozwiązuje ten problem, tworząc osłonę wokół górnej części ciała pasażera. Poduszka powietrzna Toyoty będzie podczas kolizji utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji, w jednej linii z górną częścią tułowia, i zapobiegać jej skręcaniu czy gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja i barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych, a uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa. Gdzie ma być umieszczona ta poduszka? W zagłówku fotela.
Volkswagen i PowerCo wybudują swoją największą fabrykę ogniw w St. Thomas w Kanadzie
Grupa Volkswagen inwestuje w elektromobilność w Ameryce Północnej. Należąca do Grupy spółka PowerCo planuje budowę swojej największej jak dotąd gigafabryki ogniw w St. Thomas w Kanadzie. Docelowa wydajność produkcyjna planowanego zakładu to do 90 GWh rocznie. Taka wydajność powinna wystarczyć do wyprodukowania w ciągu roku pakietów akumulatorów dla miliona aut. Fabryka zajmie ok. 150 hektarów, to mniej więcej tyle ile 210 boisk piłkarskich. Razem z zakładami dostawców kompleks ma zająć ok. 600 hektarów czyli 6 km kwadratowych.
Flota Toyot Mirai trafi do Ubera w Berlinie
Jeszcze w tym roku flota Ubera w Berlinie ma wzbogacić o 200 egzemplarzy wodorowej Toyoty Mirai, tym samym amerykański operator przewozów na aplikację stanie się największym użytkownikiem aut wodorowych w Niemczech. Już teraz po Berlinie jeździ 50 takich aut, do końca 2023 ma dołączyć 150 kolejnych. Samochody te są dostępne dla klientów Ubera w usłudze Uber Comfort Electric. Całość jest w pewnym sensie projektem pilotażowym, mającym sprawdzić praktyczność wodorowych aut eksploatowanych w berlińskiej metropolii.
Volkswagen T-Roc najczystszym autem spalinowym wg Green NCAP
Pod koniec kwietnia Green NCAP, organizacja badająca jak bardzo współczesne auta są ekologiczne opublikowała nowy zestaw wyników ostatnio badanych aut. Testowane są samochody z każdym napędem, nie tylko elektrycznym, ale również samochody spalinowe, zarówno benzyniaki jak i diesle. Niespodzianką okazał się fakt, że w pełni spalinowy Volkswagen T-Roc okazał się najczystszym autem spalinowym jakim kiedykolwiek zajmowała się organizacja Green NCAP. Oczywiście wynik (2,5 gwiazdki i 49%) nie powala w porównaniu z hybrydami, czy tym bardziej autami elektrycznymi (zwykle uzyskującymi 5 gwiazdek i ponad 90%), ale to ciekawostka warta moim zdaniem wzmianki, tym bardziej, że wyłącznie spalinowy T-Roc okazał się bardziej „zielony” od modeli wspieranych przez 48-woltową instalację miękkohybrydową.
Cupra Tavascan zaprezentowana
Hiszpańska marka zaprezentowała w Berlinie po raz pierwszy oficjalnie swój najnowszy autorski model, drugi samochód elektryczny po modelu Cupra Born: Cupra Tavascan. Tavascan to elektryczny SUV coupé. Auto może być wyposażone w maksymalnie dwa silniki elektryczne (na obu osiach), a maksymalna moc to 340 KM. Do tego adaptacyjne zawieszenie, progresywny układ kierowniczy, akumulator o pojemności użytecznej (netto) 77 kWh ma wystarczyć na pokonanie do 550 km (wg WLTP, dotyczy słabszej wersji o mocy 286 KM i napędem na jedną oś). Najmocniejszy wariant ma być zdolny do przejechania do 517 km bez doładowywania. Na pokładzie pompa ciepła, wewnątrz duży, aż 15-calowy ekran multimediów. Maksymalna moc ładowania to 135 kW.
Volvo prezentuje topową odmianę elektrycznego SUV-a: Volvo EX90 Excellence
Volvo zaprezentowało limitowaną edycję topowo wyposażonego wariantu swojego najnowszego, w pełni elektrycznego SUV-a Volvo EX90. To wersja adresowana do szczególnie majętnych klientów, którzy oczekują ponadprzeciętnego komfortu w drugim rzędzie, bo podróżują z szoferem. Ten wariant ma tylko cztery miejsca, dla przypomnienia „standardowe” Volvo EX90 może być nawet siedmiomiejscowe. W wersji Excellence zamiast typowej pojedynczej kanapy w drugim rzędzie zastosowano dwa odrębne siedzenia. Przy zagłówkach umieszczono dodatkowe, miękkie poduszki. Pomiędzy siedzeniami znalazła się lodówka. Pasażerowie tylnych siedzeń mają pod ręką konsolę sterowania funkcjami. Dotykowe panele są wkomponowane w powierzchnię z naturalnego drewna. Tylne siedzenia są wyposażone w funkcją masażu (pięć różnych poziomów) i ogrzewania (trzy stopnie). Kryształowy przełącznik Orrefors służy do sterowania dozownikiem zapachu. Do wyboru są trzy różne aromaty. Klimatu w kabinie dopełnia nastrojowe oświetlenie o licznych punktach światła. Na bogato!
McLaren 750S – siła, a nie masa!
Brytyjczycy zaprezentowali swój najnowszy hipersamochód. Słowo to absolutnie nie jest przesadą, bo McLaren 750S to pojazd o najlepszym stosunku mocy do masy spośród wszystkich seryjnie produkowanych samochodów. Ile wynosi ten stosunek? 587 KM na tonę. Całkowita moc układu napędowego nowego McLarena 750S to 750 KM i 800 Nm momentu obrotowego, to wszystko trafia na tylną oś, przy masie auta wynoszącej zaledwie 1277 kg (tzw. sucha masa, bez kierowcy i bez płynów). I tak, ten wóz może legalnie poruszać się po drogach publicznych.