Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Nowe, realistyczne doświadczenia w AR urzeczywistniają pomysły uczniów

Nowe, realistyczne doświadczenia w AR urzeczywistniają pomysły uczniów

0
Dodane: 10 miesięcy temu
fot. Apple Newsroom

Artyści z Australii wykorzystali siłę iPada Pro i Apple Pencil, i stworzyli swego rodzaju nowe doświadczenie edukacyjne dla dzieciaków.

Informacja prasowa

Deep Field zapewnia nowe, interaktywne i artystyczne doświadczenia. To aplikacja powstała z fascynacji światem natury. Stworzyli ją cenieni australijscy artyści i kreatywni technolodzy Tin Nguyen i Edward Cutting ze studia Tin&Ed. Aplikacja wykorzystuje iPada Pro i Apple Pencil. Na początek udostępniono ją w galerii sztuki Art Gallery of New South Wales w Sydney i muzeum Getty Center w Los Angeles. Interaktywna rzeczywistość rozszerzona (AR) i doznania dźwiękowe pozwalają uczniom i rodzinom z całego świata na kreatywną pracę zespołową i komunikację na żywo podczas wspólnego przeobrażania środowiska.

Wykorzystując moc i przenośność iPada Pro – w połączeniu z precyzją Apple Pencil – do rozbudzania swojej kreatywności, użytkownicy aplikacji Deep Field mogą czerpać inspirację z dzieł sztuki i środowiska, a następnie rysować własne okazy flory i fauny. Mogą przy tym eksperymentować z wyrazistymi kolorami, kształtami i teksturami. Za pomocą Apple Pencil użytkownicy szkicują w aplikacji Deep Field na iPadzie projekty wymyślonych przez siebie bajkowych roślin. Trafiają one do globalnej bazy danych pełnej roślin rysowanych w czasie rzeczywistym przez osoby z całego świata. W ten sposób użytkownicy wspólnie tworzą nowy ekosystem, w którym niewidzialna flora ujawnia się za sprawą magii rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki skanerowi LiDAR wbudowanemu w iPada Pro użytkownicy widzą, jak ich dzieła zamieniają się w spektakularne trójwymiarowe rośliny pokrywające podłogi, ściany i sufity wokół nich. Tak budzi się do życia dopiero co wymyślony, interaktywny świat przyrody.

Użytkownicy są prowadzeni przez kolejne etapy doświadczenia, które skłania ich do zmiany perspektywy i swojego podejścia do planety – od roślin żyjących od tysięcy lat po nowe i wymyślone gatunki. W aplikacji działa też tryb UV, który zapewnia jeszcze więcej wrażeń. Po jego włączeniu uczniowie i rodziny mogą zobaczyć stworzony świat w innym wymiarze, bo z perspektywy zapylającego rośliny owada.

Specjalizujący się w wielu dyscyplinach artyści ze studia Tin&Ed kreują atrakcyjne, ciekawe i interaktywne doświadczenia dostępne na całym świecie. Testują i kwestionują one zacierające się granice między sztuką, designem i technologią, a także między światem fizycznym i cyfrowym. Deep Field to coś więcej niż tylko symulacja, w której tak łatwo się zanurzyć. Aplikacja wykorzystuje przystępną technologię, aby skłaniać do podejmowania twórczych prób, a jednocześnie rzucać światło na konieczność ochrony naszej planety.

Realizacja projektu Deep Field na taką skalę była możliwa dzięki doświadczeniu duetu Tin&Ed w sztuce i designie oraz jego zamiłowaniu do kreatywnych technologii. Artyści wykazali się nie lada kunsztem, wykorzystując w pracy wiele urządzeń. Potężne możliwości MacBooka Pro, Maca Studio z czipem M1 Ultra i Studio Display, w połączeniu z silnikiem Unity do projektowania 3D, pozwoliły na stworzenie rozbudowanych trójwymiarowych światów, które następnie zoptymalizowano z myślą o funkcjonowaniu w czasie rzeczywistym. Aplikację Deep Field zaprojektowano z użyciem architektury ARKit firmy Apple. Umożliwiło to wykorzystanie technologii wykrywania głębi w iPadzie Pro z czipem M2 tak, aby generować spektakularne trójwymiarowe rośliny w rzeczywistości rozszerzonej. Ultranowoczesny skaner LiDAR w iPadzie Pro zapewnia przełomowe funkcje wykrywania głębi, które dokonują pomiaru odległości światła i wykorzystują informacje o głębi bitowej sceny, aby szybciej dostarczać bardziej realistyczne doświadczenia AR.

„Rzeczywistość rozszerzona to dla nas potężny środek wyrazu służący do opowiadania historii. Przemawiają za nim wysoki stopień immersji i oddziaływanie na wiele zmysłów”, wyjaśnia Tin Nguyen, artysta ze studia Tin&Ed. „Moc czipa M2 w iPadzie Pro umożliwiła stworzenie dzieła, które pozwala dzieciom z każdego zakątka globu na wspólne wymyślanie nowych światów w czasie rzeczywistym”.

Deep Field zachęca dzieci do uważniejszego spojrzenia na świat przyrody i miejsce, które w nim zajmują, wsłuchania się w ten świat i zastanowienia nad nim. Mamy nadzieję, że doświadczenie to rozbudzi w nich zachwyt i ciekawość, a także pogłębi ich więź z naturą i sobą nawzajem.

– stwierdza Edward Cutting, artysta ze studia Tin&Ed.

 

Aby wzbogacać wielozmysłowe doświadczenia, Deep Field wykorzystuje wielokanałowy pejzaż akustyczny skupiony wokół zapomnianych i wymarłych gatunków. To dzieło Martyna Stewarta, uznanego dźwiękowca i przyrodnika, które pozwala na nowo docenić piękno kryjące się w odgłosach natury. Stewart, wraz ze swoją fundacją The Listening Planet, obrał sobie za życiowy cel stworzenie katalogu dźwięków naszej planety i przybliżenie głosu przyrody całemu światu, żeby zabezpieczyć jej przyszłość.

Aplikacja Deep Field jest już dostępna dla uczniów i rodzin odwiedzających galerię sztuki Art Gallery of New South Wales w Sydney. Będzie także dostępna dla zwiedzających muzeum Getty Center w Los Angeles od soboty 8 lipca do niedzieli 16 lipca.

Deep Field to dla naszych najmłodszych gości nowy sposób doświadczania tego, jak sztuka może krzyżować się z technologią. Dzięki pracy studia Tin&Ed każda osoba zwiedzająca wystawę Yiribana Gallery będzie mogła przyjrzeć się naturze z bliska przez pryzmat najstarszych wciąż kultywowanych kultur świata, które reprezentują dzieła sztuki stworzone przez Aborygenów i mieszkańców wysp w Cieśninie Torresa. Ponadto dzieci będą mogły nie tylko obserwować spektakularny krajobraz naturalny – spójnie wpleciony w kampus naszego nowego muzeum sztuki na ziemiach Gadigal w Sydney – lecz także wchodzić z nim w interakcje.

– mówi dr Michael Brand, dyrektor Art Gallery of New South Wales.

„Muzeum Getty po raz drugi nawiązało współpracę z Tin&Ed. Za pierwszym razem studio przygotowało aplikację iOS na potrzeby wystawy poświęconej Williamowi Blake’owi”, opowiadają Timothy Potts, Maria Hummer‑Tuttle i Robert Tuttle, dyrektorzy muzeum J. Paul Getty Museum. „Deep Field pozwala odwiedzającym czerpać inspirację z dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji muzeum, jak również z naszego własnego ogrodu Central Garden (żyjącego dzieła sztuki), a następnie wraz z osobami po drugiej stronie świata stworzyć niemające końca interaktywne dzieło sztuki funkcjonujące w rzeczywistości rozszerzonej. Poza łączeniem tradycyjnej sztuki z nowoczesną technologią aplikacja subtelnie przypomina, że dzielimy tę planetę z innymi i że musimy o nią dbać jako jeden zespół”.

Po udostępnieniu w Sydney i Los Angeles Deep Field wyruszy w światowe tournée. W październiku pojawi się w Europie, skąd w listopadzie trafi do Azji, zaliczając przystanek w singapurskim ArtScience Museum.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .