Oto nowa Škoda Superb – światowa premiera liftbacka i kombi
Punktualnie o godzinie 19. czeska marka zaprezentowała najnowszą generację topowego sedana i kombi w swoim portfolio. Szanowni, oto najnowsza Škoda Superb.
Na początek, jeżeli preferujecie obraz i dźwięk, zamiast słowa pisanego, poniżej zapis z premierowej prezentacji Superb najnowszej, czwartej już generacji:
Tymczasem podsumuję, najciekawsze moim zdaniem elementy wyróżniające najnowszą Škodę Superb, przeplatając moją wypowiedź zdjęciami modelu przygotowanymi na premierę.
Zacznijmy od tego, że najnowszy Superb dostępny będzie w dwóch typach nadwozia: liftback (zwany przez Czechód hatchbackiem) i przestronne kombi. Już poprzednia generacja była jednym z najbardziej przestronnych aut w swoim segmencie. Teraz miejsca wewnątrz, zarówno w kabinie pasażerskiej, jak i w bagażniku, jest więcej.
Patrząc na nadwozie nowego Superb nie sposób odnieść wrażenia, że projektanci starali się nieco łagodniej podejść do rysunku tej bryły. Przód samochodu zdominowany jest przez nową ośmiokątną osłonę chłodnicy oraz reflektory LED Matrix Beam drugiej generacji, które zapewniają o 40% więcej strumienia świetlnego niż pierwsza wersja . Koła mogą mieć średnicę do 19 cali.
Reflektory stały się też nieco smuklejsze, a przetłoczenia maski niejako odwrócono w stosunku do poprzedniej generacji.
Również bok stał się bardziej minimalistyczny i smuklejszy. Wcześniej widoczna wzdłuż boku auta linia znajdowała się powyżej wysokości klamek, teraz zbiega się ona z klamkami, a boczki drzwi są bardziej wygładzone. Efekt? Lepsza aerodynamika. Współczynnik Cx dla limuzyny (liftbacka) to tylko 0,23, a dla kombi: 0,25.
Pod maskę nowej Škody Superb trafi sześć układów napędowych do wyboru. Jednostka 1,5 TSI o mocy 110 kW jest wyposażona w technologię miękkiej hybrydy, natomiast jednostka 2,0 TSI w wersjach 150 kW i 195 kW zapewnia dużą moc. Oszczędny silnik wysokoprężny 2.0 TDI będzie dostępny w wersjach o mocy 110 kW i 142 kW. Szósty układ napędowy to hybryda typu plug-in, która łączy jednostkę 1,5 TSI i silnik elektryczny. Ten ostatni zapewnia moc systemową 150 kW (204 KM) i umożliwia zasięg w trybie całkowicie elektrycznym przekraczający 100 kilometrów w cyklu WLTP . Jednostka ta będzie dostępna wyłącznie w Superb z nadwoziem kombi. Wszystkie warianty Superba najnowszej generacji wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów DSG. Najmocniejsze silniki wysokoprężne i benzynowe są standardowo wyposażone w napęd na wszystkie koła.
Czesi postawili na duży wybór wariantów wykończenia wnętrze, użytych materiałów i kolorystyki. Przygotowano aż siedem różnych projektów wnętrza tego modelu, w tym również topową pod względem luksusu edycję Laurin & Klement. Siedem różnych opcji wystroju wnętrza tworzy przyjemne środowisko dla pasażerów, a użyte materiały kładą szczególny nacisk na zrównoważony rozwój . Na przykład wszystkie materiały tekstylne na siedzeniach i tapicerce drzwi wykonane są w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu, a skóra jest garbowana w procesie przyjaznym dla środowiska . Skrobaczka do lodu w pod klapką wlewu paliwa do zbiornika i parasol w drzwiach, są teraz również wykonane z materiałów zrównoważonych .
Kokpit nowego Superb sprawia wrażenie nowoczesnego i jednocześnie korzystającego z ergonomii motoryzacyjnej do której jesteśmy przyzwyczajeni. W przeciwieństwie do bratnich modeli Volkswagena, Czesi nie zdecydowali się na wyrugowanie z kokpitu fizycznych manipulatorów, przycisków i pokręteł. Na zdjęciach widać 13-calowy ekran multimediów, ale oprócz tego w niższych wersjach wyposażenia model oferowany będzie z ekranem o przekątnej 10″.
Superb to topowy model w portfolio czeskiej marki. Nic zatem dziwnego, że przedstawiciele Skody mocno podkreślali zarówno szeroki wybór wariantów wykończenia, jak i jakość materiałów (wiele rozwiązań ekologicznych, w znacznym stopniu pozyskanych z recyklingu) i ich montaż.
Powyższe zdjęcie pokazuje dbałość o detale w nowym Superb. Ładnie wykonane boczki drzwi. Dodajmy tylnych, czyli tych, które zwykle są traktowane po macoszemu. Tutaj jednak są ładnie wykończone, zwracam uwagę, że kieszeń z napojem jest flokowana, nic nie będzie grzechotać.
Skoda chwali się też swoim Simple Clever, czyli sprytnymi, funkcjonalnymi rozwiązanimi, których w nowym Superb ma być jeszcze więcej (a już w poprzedniej generacji było ich ponad 60)
Podwójne kieszonki w oparciach przednich foteli: mniejsza na smartfon, większa np. na lekturę
Przedstawiciele marki mocno chwalili się nowym typem manipulatorów, tzw. Smart Dials. Na pozór wygląda to jak wygodne pokrętła systemu klimatyzacji, w istocie pokrętła te mogą służyć do płynnej regulacji wielu funkcji pojazdu. Wystarczy kliknąć całym pokrętłem, by przełączyć np. z wyboru temperatury na inną funkcję (np. płynną regulację ogrzewania fotela, czy powiększenia mapy nawigacji). Oczywiście poszczególne funkcje można ustawiać za pośrednictwem głównego ekranu multimediów.
W tunelu środkowym nie tylko zmieszczono gniazdka USB i ładowarkę indukcyjną, ale też sporą liczbę schowków na drobiazgi. W poprzedniej generacji w tunelu środkowym znajdował się m.in. manipulator do zmiany kierunku jazdy i automatycznej skrzyni biegów. Tu go nie ma. Gdzie jest? Wyjaśnia to następne zdjęcie.
Manipulator automatycznej skrzyni biegów przeniesiono na prawą stronę kolumny kierownicy. Nowy Superb będzie mieć zawsze automat. Skrzyni manualnej producent nie przewiduje.
Volkswagen w tym miejscu stosuje już quasi dotykowe panele do np. wyboru rzędu, w którym mają być opuszczone okna. W nowym Superb postawiono na klasykę, zarówno jeżeli chodzi o fizyczność przycisków regulacji szyb, jak i elektryczne ustawianie lusterek bocznych.
Kolejny przykład odmiennego wykończenia wnętrza. Podwójnie dzielony podłokietnik z częścią dla pasażera i kierowcy to już cecha aut klasy wyższej. Wiadomo też, że fotele będzie można zamówić z masażami.
Superb oferuje więcej miejsca zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Obydwa warianty nadwozia są dłuższe i wyższe od swojego poprzednika (o 40 mm i 5 mm w Combi, 43 mm i 12 mm w hatchbacku), dzięki czemu pasażerowie będą mieli nie tylko więcej miejsca na nogi, ale także nad głowami. Bagażnik pozostaje ogromny – hatchback/limuzyna ma pojemność 645 litrów (wzrost o 20 litrów), a kombi 690 litrów (więcej o 30 litrów).
Przed oczami kierowcy zawsze wirtualny kokpit, w znacznym stopniu z personalizowaną grafiką. Oprócz wielu stylów wykończenia wnętrza klienci będą mogli wybierać łącznie spośród ośmiu odcieni kolorystycznych nadwozia, z czego sześć to zupełnie nowości. Są to Purity White i metaliczne odcienie Pebble Silver, Ebony Black, Cobalt Blue, Carmine Red i Ice Tea Yellow. Asysta kierowcy też na bogato. Czesi zaoferowali w tym modelu szereg zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (m.in. nowa generacja systemów wspomagających parkowanie, wspomaganie jazdy i monitorowanie martwego pola ). Opcjonalne podwozie adaptacyjne DCC Plus ma zapewnić doskonałe wrażenia z jazdy. Superb może się także poszczycić usprawnieniami w zakresie bezpieczeństwa, obejmującymi nawet dziesięć poduszek powietrznych.
Ceny? Tych jeszcze nie podano. Dotychczas do klientów na całym świecie trafiło ponad 1,6 mln Superb wszystkich generacji. Patrząc na to co Škoda zaprezentowała, najnowsza, czwarta generacja wciąż oferowana z szeroką paletą napędów do wyboru tych statystyk raczej nie popsuje.