Motopodsumowanie tygodnia #61 – Car of The Year 2024, McLaren F1 z Mercedesem, elektryczna Omoda E5, Tesla Cybertruck, MG wchodzi do Polski i imponujący Genesis
Przed wami kolejne motopodsumowanie tygodnia, nowe modele, auta wchodzące do salonów, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Oto finałowa siódemka konkursu Car of The Year 2024
Jakie auto zostanie uznane za najlepsze przez globalne jury konkursu Car of The Year 2024? Tego oczywiście jeszcze nie wiemy. Natomiast znamy już siódemkę modeli, które awansowały do finału konkursu na Najlepszy Samochód Roku 2024 (COTY) w Europie. Oto one:
- BMW 5
- BYD Seal
- Kia EV9
- Peugeot e-3008
- Renault Scenic
- Toyota C-HR
- Volvo EX30
Widziałem najnowsze Volvo EX30 – ten model ma szansę zmienić elektromobilność
Wiadomo, że jeden z powyższych modeli zostanie Samochodem Roku 2024. Który? Odpowiedź na to pytanie poznamy 26 lutego 2024 roku podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie.
McLaren Formula 1 Team będzie do 2030 roku korzystać z silników Mercedesa
W piątek 24.11 McLaren Racing i Mercedes-Benz ogłosiły, że zespół McLaren F1 będzie nadal korzystał z mocy Mercedes-AMG od 2026 do 2030 roku, stając się tym samym pierwszym klientem marki w nowych przepisach dotyczących jednostek napędowych na sezon 2026 wraz z zespołem fabrycznym. McLaren jest napędzany przez Mercedes-AMG od 2021 roku, a wcześniej ekipa z Woking, korzystała z silników Mercedesa nieprzerwanie od 1995 do 2014 roku.
Nissan przyśpiesza przejście na napęd w pełni elektryczny
Japońska marka ogłosiła kolejne dwa modele samochodów elektrycznych, które będą produkowane w Wielkiej Brytanii, tym samym na hub EV36Zero – przyszły modelowy zakład produkcyjny Nissana w Sunderland – będą składały się trzy w pełni elektryczne samochody, trzy gigafabryki oraz inwestycje sięgające łącznie nawet 3 mld GBP. Projekt obejmie przyszłe elektryczne wersje flagowych crossoverów Nissana, czyli Qashqai i Juke, a także Nissana Leaf kolejnej generacji. Jedną z inspiracji stylistycznych dla przyszłych aut elektrycznych marki, które będą produkowane w Wielkiej Brytanii jest widoczny na powyższym zdjęciu Nissan Chill-Out Concept.
Škoda wprowadza nową usługę Pay to Fuel
Nowa usługa czeskiej marki ma ułatwić tankowanie. Marka rozszerza swoje portfolio usługowe o opcję Pay to Fuel, która umożliwia regulowanie płatności za paliwo kartą kredytową lub debetową za pośrednictwem systemu Infotainment wewnątrz pojazdu. Nie trzeba stać w kolejce do kasy. Usługa Pay to Fuel wymaga posiadania nawigacji Amundsen lub Columbus dostępnej jako wyposażenie opcjonalne oraz aktywnego konta Škoda Connect z włączoną funkcją zdalnego dostępu. Rozwiązanie jest dostępne w Belgii, Danii, Luksemburgu, Niemczech, Holandii, Austrii i Szwajcarii. Wkrótce dołączą do nich Portugalia i Hiszpania. W planach jest również uruchomienie usługi na rynku czeskim. Na temat Polski Škoda milczy.
Mercedes otworzył własny hub ładowania pojazdów elektrycznych
27 listopada Mercedes-Benz zainaugurował w Mannheim swój pierwszy własny niemiecki hub ładowania. Kierowcy samochodów elektrycznych mogą ładować auta w sześciu punktach ładowania. Każdy z nich ma moc 300 kW. Każda ładowarka ma tylko jeden port. Do końca dekady Mercedes-Benz planuje otworzyć ponad 2000 własnych stacji ładowania na całym świecie z ponad 10 000 punktów szybkiego ładowania. Nowy węzeł ładowania Mercedes-Benz w regionie Ren-Men-Neckar znajduje się przy jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w Niemczech.
Audi RS Q e-tron na 2024 – kolejny prototyp na Dakar
Audi po raz kolejny ulepsza model RS Q e-tron przed trzecim startem w Rajdzie Dakar. Rajdowy prototyp już ostatnie ulepszenia przed przyszłorocznym startem. Czy tym razem zespół kierowców Audi z Mattiasem Ekströmem/Emilem Bergkvistem, Stéphanem Peterhanselem/Edouardem Boulangerem i Carlosem Sainzem/Lucasem Cruzem osiągną sukces? Jakie zmiany wprowadzono? Poprawiono bezpieczeństwo, np. pochłaniacz energii CFK-crashbox na czole konstrukcji podwozia jest teraz dłuższy, ale nie wpływa to negatywnie na kąt natarcia, co ma znaczenie w takim rajdzie jak Dakar. Uszczelniono kokpit, zastosowano trwalsze felgi, zmodyfikowana maska lepiej odprowadza wodę i błoto. Regulaminowa moc napędu w przyszłorocznym Rajdzie Dakar to 286 kW.
Omoda E5 – część danych elektrycznego samochodu, który w przyszłym roku trafi na nasz rynek
Chińska marka ujawniła część danych technicznych elektrycznego modelu Omoda E5, który w przyszłym roku (w drugiej połowie 2024) ma trafić również na polski rynek. Deklarowane przez producenta zapotrzebowanie na prąd wynosi 15,5 kWh/100 km. Ma to pozwalać na przejechanie do 430 km na jednym ładowaniu. Akumulator trakcyjny będzie można naładować od 20 proc. do 80 proc. podobno w 30 minut. Wcześniej do naszego kraju trafi spalinowa wersja modelu Omoda 5 (w pierwszej połowie 2024 roku), o czym już Wam wspominałem w jednym z poprzednich motopodsumowań.
AMD przewiduje wzrost zapotrzebowania na układy napędzające systemy inforozrywki w pojazdach
Rozwiązania ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), różne poziomy autonomii w motoryzacji, czy systemy inforozrywki wymagają odpowiednich układów i mocy obliczeniowych. O ile sensoryka pojazdu wymaga procesorów adaptacyjnych, działających z minimalnym opóźnieniem, maksymalną stabilnością i niewielkim poborem energii, które to wymagania spełniają układy FPGA (Field Programmable Gate Arrays), to procesory komputerowe o stałym zestawie obsługiwanych funkcji znakomicie sprawdzają się jako serce systemów inforozrywki w nowoczesnych pojazdach. Tych systemów nie będzie mniej. Na dodatek są one coraz bardziej zaawansowane, także graficznie. To z kolei wymaga coraz mocniejszych układów graficznych. AMD przewiduje, że w ciągu 2-3 lat przewidywany jest dwukrotny wzrost zapotrzebowania na układy napędzające systemy inforozrywki. Czemu AMD? Może niewielu z Was zarejestrowało fakt, że AMD w 2023 roku przejęło firmę Xilinx za 50 mld dolarów. Tym samym w wyniku połączenia obu firm powstał jeden z największych producentów układów scalonych na świecie.
Samochód elektryczny Kia otrzymasz z ładowarką GreenCell w pakiecie
Marka Kia ogłosiła, że już od przyszłego miesiąca, wszystkie samochody elektryczne Kia wyprodukowane w 2024 roku i sprzedawane w Polsce, będą seryjnie wyposażone w przenośne ładowarki Habu SE o mocy 11 kW. To nie jest wallboks, a w zasadzie jest, tyle, że przenośny, zatem nazywanie Habu SE wallboksem jest nonsensem, mimo że dla auta zapewnia taką samą funkcjonalność (a nawet większą, bo klasyczne wallboksy nie są przenośne). Dobry ruch Kia.
Mercedes-Benz i Mercedes-AGM chwalą się nowymi… wózkami. Nie, to nie to co myślicie.
Żeby nie było, nie użyłem kolokwializmu pisząc „wózki”, bo nie o samochody chodzi, a faktycznie o wózki dziecięce. Niemiecka marka pochwaliła się nowymi modelami pojazdów dla maluchów, opracowanych we współpracy z firmą Hartan, doskonale znaną na rynku wózków dziecięcych. Wózek z gwiazdą to nie tylko kwestia estetyki i stylu nawiązującego do aut niemieckiej marki. Mercedes zachwala też nowy, wyjątkowo wytrzymały materiał „Vegan Leatherette”. To wytrzymała oddychająca tkanina wegańska. Zdała podobne test 100 tysięcy cykli ścierania. Jest wersja All-Terrain GTR (gdy mieszkacie pod miastem i jeszcze nie wybudowali wam utwardzonej drogi), Avantgarde GTX i GTS, a nawet limitowany do 299 AMG GT. Tak. Uśmiecham się. Bez złośliwości.
Kia EV9 wygrała w kategorii „Samochód rodzinny roku” w konkursie TopGear.com Awards 2023
Ollie Kew, zastępca redaktora naczelnego Top Gear, powiedział: „Kia EV9 podoba
nam się – między innymi – za to, że jest mniej irytująca w obsłudze niż jej konkurenci i na jednym ładowaniu akumulatora potrafi zajechać znacznie dalej. Podobają nam się również masujące oraz podgrzewane i wentylowane siedzenia w stylu foteli Bentleya Bentaygi, mnogość praktycznych schowków, czy prostota automatycznego składania foteli. To zdecydowanie jeden z najciekawszych samochodów 2023 roku. Nie tylko ze względu na to, co potrafi, ale także z uwagi na to, co sobą prezentuje. Połączenie ekologii i ekskluzywności nie jest łatwe, ale EV9 radzi sobie z tym jednocześnie znakomicie i w bardzo dobrym stylu”.
Tesla Cybertruck wreszcie w wersji produkcyjnej
Pod koniec listopada Elon Musk pochwalił się demonstracją mocy nowej Tesli Cybertruck w topowej wersji Cyberbeast. Wiadomo, że będą trzy wersje tego modelu: z napędem na tył, z nieco mocniejszym napędem na obie osie oraz topowa, zwariowana „cyberbestia”. Więcej o tym wozie znajdziecie w moim wcześniejszym materiale.
Hyundai Kona wyróżniona tytułem Car of The Year Polska 2024
Wraz z początkiem grudnia poznaliśmy laureata polskiego konkursu na samochód roku, czyli Car of The Year Polska (nie mylić z konkursem, od którego zacząłem motopodsumowanie). W lokalnej edycji konkursu spośród 26 ocenianych przez jury modeli wybrano ostatecznie model Hyundai Kona najnowszej generacji. Więcej o nowej Konie pisałem przy okazji polskiej statycznej premiery tego modelu. Zainteresowanych odsyłam do tego materiału.
Genesis X Gran Berlinetta Vision Gran Turismo Concept
Luksusowa i wciąż nieobecna w Polsce marka Genesis należąca do Hyundai Motor Group zaprezentowała koncepcyjny model Genesis X Gran Berlinetta Vision Gran Turismo. Auto pokazane zostało w postaci pełnoskalowego modelu podczas światowych finałów Gran Turismo World Series w Barcelonie. Samochodem tym pojeździ każdy fan gry Gran Turismo od 7 stycznia 2024 roku. Wówczas model ten powinien wzbogacić pulę aut w grze.
MG Motor wchodzi do Polski
Brytyjska marka należąca obecnie do chińskiego koncernu SAIC Motor, wchodzi na rynek polski z trzema modelami: SUV-em segmentu B: MG ZS (ceny od 79 800 zł), kompaktowym SUV-em MG HS (ceny od 103 800 zł) oraz w pełni elektrycznym autem kompaktowym MG4 (ceny od 125 200 zł). Jakbyście chcieli przy okazji zakupów obejrzeć jeden z modeli MG Motor, to znajdziecie go w warszawskim centrum handlowym Zielony Targówek: