Przedseryjny Porsche Taycan na Północnej Pętli – pokonał ją 26 sekund szybciej od aktualnej generacji
Przepaść. To jedno słowo ciśnie się na usta, by wyrazić różnicę potencjałów napędu aktualnego Porsche Taycana i nowego, sprawdzonego właśnie na Północnej Pętli toru Nuerbergring przedseryjnego egzemplarza tego modelu.
Czas okrążenia jaki uzyskał kierowca testowanego egzemplarza przyszłego, elektrycznego Porsche Taycana to zaledwie 7:07,55 min – i jest to oficjalny czas okrążenia północnej pętli toru Nürburgring przez to auto. Jeżeli ten wynik mówi wam niewiele, to wystarczy wspomnieć, że jedynie niecałe dwie sekundy szybciej Północną Pętlę pokonał elektryczny Rimac Nevera1.
Rimac Nevera to najszybszy seryjny samochód elektryczny na Północnej Pętli Nürburgring
Dla porównania rezultat jaki uzyskała Tesla Model S Plaid z pakietem torowym (Track Package) to 7:25,231. Prawie 20 sekund różnicy to w motorsporcie nie jest mała luka, lecz raczej uskok tektoniczny. Mało tego, Tesla korzystała z opon Goodyear Supercar 3R, które nie są legalne w Europie (choć są legalne w Stanach Zjednoczonych), zatem jej rezultat nie został oficjalnie zaliczony do puli wyników uzyskanych przez auta seryjne dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Oczywiście testowane Porsche też jest przedseryjne, więc oficjalnie niedozwolone na drogach publicznych.
Podczas przejazdu na torze Nürburgring kierowca rozwojowy Porsche Lars Kern „przebił” samego siebie: przedseryjnym egzemplarzem modelu Taycan pokonał północną pętlę w ciągu 7:07,55 min. Ten oficjalny czas okrążenia jest aż o 26 sekund lepszy od rekordowego przejazdu Kerna z sierpnia 2022 r., za kierownicą Porsche Taycan Turbo S z pakietem Performance.
„Cisnąłem, ile tylko się dało – to wszystko, co mogłem uzyskać” – skomentował Kern. Podczas przejazdów północna pętla Nürburgringu była do wyłącznej dyspozycji doświadczonego kierowcy. Ze względów bezpieczeństwa testowy egzemplarz został wyposażony w wymaganą prawem klatkę bezpieczeństwa oraz w wyścigowe kubełkowe fotele. W porównaniu z rekordem Porsche Taycan Turbo S z 2022 r. czasy okazały się znacznie lepsze: na dojeździe do zakrętu Schwedenkreuz przedseryjny samochód był o ponad 25 km/h szybszy. Różnicę jeszcze lepiej obrazuje fakt, że gdy tym razem Kern przekraczał linię mety w pobliżu trybuny T13, podczas poprzedniego rekordowego okrążenia dopiero dojeżdżał do sekcji Antoniusbuche. Oznacza to, że oba samochody dzieliło ponad 1,3 km – co ilustruje skok osiągów, jaki uzyskano na liczącym 20,8 km długości torze w niemieckim regionie Eifel. Nagranie z kamery pokładowej przedstawiające całe okrążenie zostanie opublikowane w połowie marca.
Tesla Model S Plaid i rekord na Nürburgring Nordschleife – wreszcie się udało!
- Warto zaznaczyć, że Martin Kodrić ustanowił rekord, prowadząc Rimaca Neverę, w warunkach ekstremalnie ciepłych, gdzie temperatura asfaltu dosłownie topiła opony samochodu, co można zobaczyć tutaj od 14:49 na wideo Misha Charoudina. Pozostaje teraz pytanie czy Nevera wróci na Nürburgring, aby pokazać nam co potrafi naprawdę i zdziwię się, jeśli to się nie stanie. – Wojtek Pietrusiewicz ↩