Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Ile nam przybyło fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w 2023 roku?

Ile nam przybyło fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w 2023 roku?

0
Dodane: 10 miesięcy temu

Zapoznałem się z najnowszym raportem Yanosika, podsumowującym rok 2023 w kontekście infrastruktury drogowej kontrolującej czy kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami. Wnioski? Pośpiech się naprawdę nie opłaca.

Liczba fotoradarów

Liczba urządzeń kontrolujących prędkość jazdy nie tylko się zmienia (rośnie), ale i zmieniają się same urządzenia. Starsze modele mierników są zastępowane nowszymi o znacznie większych możliwościach. Ile zatem nowych fotoradarów pojawiło się w 2023 roku na polskich drogach?

ile fotoradarów

W 2023 roku wciąż realizowany był proces rozbudowy i modernizacji sieci fotoradarów w Polsce. W efekcie, wymieniono 257 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych urządzeń oraz zamontowano nowe mierniki, także w nowych lokalizacjach, wybranych na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeprowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego.
Zgodnie z raportem, przygotowanym przez ekspertów z zespołu Yanosik, w 2023 roku do systemu dodano 99 nowych urządzeń, a usunięto zaledwie 2. Oznacza to, że liczba urządzeń, która przed 2023 rokiem wynosiła 543 sztuki, w ciągu roku rozrosła się do 640 sztuk. Koniec roku przyniósł najwięcej zmian w sieci urządzeń pomiarowych w Polsce. W listopadzie i grudniu do bazy Yanosik zostało dodanych po 29 nowych mierników.

Według danych z aplikacji Yanosik, ilość aktywnych urządzeń rejestrujących i kontrolujących kierowców, na dzień 31.12.2023 roku wynosiła 603 sztuki. Niemniej, w samej bazie znajduje się więcej mierników – 640, ale są to urządzenia jeszcze nieaktywne.

fotoradarów i OPP

Nie tylko fotoradary, również odcinkowe pomiary prędkości

Autorzy raportu Yanosika podkreślają, że 2023 rok zdominowały odcinkowe pomiary prędkości, których zamontowano aż 41. Najwięcej z nich pojawiło się na drogach również w ostatnich miesiącach ubiegłego roku.

Sieć fotoradarów w 2023 roku została wzbogacona o 28 nowych urządzeń stacjonarnych, 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 2 fotoradary statystyczne. Urządzenia dołączyły do bazy systemu Yanosik także pod koniec roku.

ile fotoradarów

W planach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) jest dalsza rozbudowa systemu mierników prędkości oraz unowocześnianie starej sieci urządzeń rejestrujących. Jak możemy przeczytać w raporcie Yanosika, w 2024 roku można spodziewać się kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości, które docelowo mają monitorować 400 km polskich dróg. W planach jest również rozbudowa sieci fotoradarów na skrzyżowaniach, które monitorują przejazdy na czerwonym świetle oraz kontynuacja wymiany fotoradarów starszej generacji na nowoczesne urządzenia.

Nowością w tym roku ma być wprowadzenie większej ilości systemów Red Light na przejazdach kolejowych, które będą nadzorowały, czy kierowca przejechał przez przejazd kolejowo-drogowy, w trakcie nadawanego czerwonego światła.
Dotychczas takie systemy funkcjonowały w zaledwie 4 punktach w Polsce – we Wrocławiu, na ul. Średzkiej i Szczecińskiej, w Warszawie na ul. Cyrulików i w województwie łódzkim w Radomsku.

ile fotoradarów

Nowocześniejsze urządzenia są też znacznie skuteczniejsze od starszych fotoradarów. Według oficjalnych informacji, nowe fotoradary mogą pracować w trybie nieprzerwanym, nawet w wyniku trudnych warunków pogodowych. Urządzenia potrafią automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne i identyfikować rodzaj pojazdu. I mało tego – automatycznie odrzucają zdjęcie, które może wzbudzać wątpliwości. W systemie zapisywane są wyłącznie prawidłowo wykonane fotografie.

Nowoczesne fotoradary wykonują pomiar prędkości jazdy kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, każdemu z nich przypisując odpowiednie dane, takie jak prędkość jazdy, pas, którym porusza się pojazd, limit prędkości i czas oraz miejsce popełnienia wykroczenia.

Nieoznakowane patrole

To nie wszystkie niespodzianki, które czekają na kierowców w tym roku. CANARD wzmacnia swoją flotę o 33 nieoznakowane pojazdy BMW G3L 330i xDrive, które zostaną wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość jazdy oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją. Takie kontrole mobilne będą stanowić skuteczne uzupełnienie sieci stacjonarnych fotoradarów i będą przeprowadzane na niebezpiecznych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości stałego montażu fotoradarów.

Kontroli będzie można się spodziewać także na odcinkach dróg, które będą wskazywane przez lokalne społeczności, które uznają je za zagrożone wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń drogowych, spowodowanych niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu drogowego.

Istnieje bardzo prosty sposób, by nie obawiać się żadnego mandatu, fotoradaru, rejestratora przejazdu na czerwonym, czy odcinkowego pomiaru prędkości. Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .