Oto nowa Toyota Camry – nowsza hybryda, ostrzejszy design
Toyota Camry to jedna z najpopularniejszych limuzyn świata. Ten obecny od niemal 40 lat na rynku sedan został już sprzedany w imponującej liczbie ponad 21 milionów egzemplarzy. Japońska marka uznała, że to już czas na nową Toyotę Camry.
Camry to model, który trafia do klientów preferujących bardziej klasyczne auta z nadwoziem typu sedan/limuzyna. Najnowsza odsłona tego modelu zachowuje główne cechy tego typu nadwozia, ale nie sposób odnieść wrażenia, że całość zaprojektowano w nieco bardziej sportowy sposób. Dynamiczny sznyt nowej Camry nadają m.in. zwiększone zwisy przedni i tylny, a także wąskie, przeprojektowane tylne lampy.
Nowy pas przedni z zaprojektowanymi na nowo reflektorami to stylistyczne nawiązanie do innych, najnowszych modeli japońskiej marki (np. nowej Toyoty C-HR, czy elektrycznej Toyoty bZ4X). Za design nowej Toyoty Camry odpowiada kalifornijskie studio CALTY. Projektanci nadali autu nowoczesny wygląd ze sportowymi elementami, zachowując jednocześnie jego elegancki charakter. Największą zmianą w porównaniu z poprzednikiem jest przód auta. Jest osadzony nisko, a jego szerokość potęgują nowe, smukłe reflektory o zakrzywionym kształcie.
Wnętrze nowej Toyoty Camry to również zupełnie nowy projekt. Producent chwali się, że za sprawą jakości wykonania i zastosowanych materiałów, kierowca i pasażerowie mają odczuć wrażenie porównywalne z korzystaniem z auta segmentu premium.
O ile poprzednia generacja Camry wykorzystywała napęd hybrydowy czwartej generacji, mimo iż wiele najnowszych modeli (np. nowa Toyota Corolla Cross) korzysta już z piątej generacji hybryd japońskiej marki, to nowa Camry oczywiście dorównuje do reszty stawki. Najnowsza limuzyna z Kraju Kwitnącej Wiśni jest napędzana przez najnowszą generację napędu hybrydowego.
Układ korzysta z nowej bipolarnej baterii litowo-jonowej o większej niż w poprzedniej generacji mocy. Najważniejsze elementy napędu jak przekładnia, silniki elektryczne oraz inwerter zostały przeprojektowane, by ograniczyć wewnętrzne straty oraz zredukować masę i rozmiary. W połączeniu ze sprawdzonym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 l nowy układ osiąga łączną moc 231 KM/170 kW (wzrost o 6%), jednocześnie notując niższe średnie zużycie paliwa (5,1 l/100 km) oraz emisje CO2 (117 g/km) w cyklu mieszanym WLTP.
Nowy układ szybciej przekazuje moc, a auto lepiej się rozpędza i daje większe poczucie kontroli. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się z 8,3 s na 7,9 s. Dzięki lepszej współpracy z baterią silnik benzynowy może pracować na niższych obrotach, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji, a także cichszej pracy. Zmieniono i przeprojektowano także zawieszenie japońskiej limuzyny. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a tyłu podwójne wahacze. Producent zapewnia, że auto ma prowadzić się pewnie i ma zapewniać dużą przyjemność z jazdy po zakrętach.
Zmieniony kokpit nowej Camry, to również zmienione oprogramowanie i wyższa moc obliczeniowa komponentów elektronicznych. Standardem w nowej Camry jest najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect, który obsługiwany jest przy pomocy 12,3-calowego ekrany dotykowego. Kod zawiera m.in. nawigację w chmurze (na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym), a także inteligentnego asystenta głosowego, który ponoć reaguje na komendy wydawane w sposób naturalny. Jako opcję marka oferuje w tym modelu system Toyota Smart Connect+ oraz system premium audio JBL z dziewięcioma głośnikami.
Oczywiście nowa Toyota Camry łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto. We wnętrzu znajduje się aż pięć portów USB, które umożliwiają ładowanie urządzeń i łączność z nimi. Standardem w Camry jest bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Auto może zaktualizować multimedia oraz systemy bezpieczeństwa metodą OTA. Wizyta w serwisie nie jest konieczna. Kierowca ma w standardzie 7-calowy wyświetlacz przed sobą, ale opcjonalnie może dysponować 12,3-calowymi wirtualnymi zegarami.
O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nowej Camry ma dbać system Toyota T-MATE z najnowszą generacją Toyota Safety Sense. Pojawiły się rozszerzone i dodatkowe funkcje, a całość podsystemu bezpieczeństwa korzysta z nowego radaru i kamery. Auto rozpoznaje większą liczbę potencjalnych zagrożeń i pomaga uniknąć kolizji w większej liczbie scenariuszy, a także stale monitoruje, czy kierowca jest skupiony na prowadzeniu.
Najnowsza Toyota Camry będzie oferowana w Polsce. Dziewiąte wcielenie kultowego dla wielu osób japońskiego sedana ma trafić do polskich salonów Toyoty w II połowie 2024 roku. Cen jeszcze nie ujawniono.