Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Škoda zaszalała – ChatGPT trafi do systemu pokładowego modeli czeskiej marki, jest jednak pewne „ale”

Škoda zaszalała – ChatGPT trafi do systemu pokładowego modeli czeskiej marki, jest jednak pewne „ale”

0
Dodane: 11 miesięcy temu

Asystenci głosowi w systemach pokładowych samochodów to nie jest nowy temat. Jednak użyteczność tych rozwiązań wciąż pozostawia wiele do życzenia. Škoda ogłosiła właśnie, że wprowadzi do systemów pokładowych swoich modeli znacznie ulepszoną asystentkę głosową Laura. To ulepszenie wynika z integracji Laury z doskonale znanym na całym świecie rozwiązaniem OpenAI – ChatGPT.

Przy czym, z tego co zrozumiałem z oficjalnego komunikatu jaki przesłała dziś czeska marka w grupie Volkswagena, nie chodzi o rozwiązanie w formie dodatkowej aplikacji ChatGPT dostępnej np. w pokładowym systemie inforozrywki. Integracja ChatGPT i głosowej asystentki Laury wbudowanej w najnowsze modele Škody, ma przebiegać na znacznie niższym poziomie.

Nowa funkcja będzie bazować na platformie Cerence Chat Pro firmy Cerence Inc., która specjalizuje się w integracji technologii ChatGPT i generatywnych modeli językowych AI z systemami samochodowymi.

Rozbudowa asystenta głosowego o sztuczną inteligencję sprawia, że nasze samochody będą służyć klientom jeszcze lepiej. Dzięki temu kierowcy i pasażerowie zyskują wygodny, głosowy dostęp do ogromnych zasobów i informacji. Integracja technologii ChatGPT z Laurą pokazuje, jak wiele wysiłku Škoda wkłada w to, żeby poprawić wrażenia z jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa danych. Jestem przekonany, że wielu klientów doceni tę nową, niewymagającą odrywania rąk od kierownicy, funkcję – wyjaśnia Klaus Zellmer, CEO Škoda.

W jakich modelach Škody można spodziewać się znacznie ulepszonej komunikacji głosowej z pojazdem? Rzecz dotyczy samochodów, które trafią na rynek w połowie 2024 roku: wybrane wersje Škody Enyaq, nowymi generacjami modeli Superb i Kodiaq oraz do nowej Škody Octavia.

Laura i ChatGPT

Laura jest już obecna w wielu modelach Škody i – teoretycznie – już teraz asystentka pozwala sterować m.in. systemem inforozrywki, multimediami, nawigacją czy klimatyzacją. Laura bez ChatGPT potrafi też odpowiadać na proste pytania. Niemniej integracja z rozwiązaniami spopularyzowanymi na cały świat dzięki OpenAI wniesie tę formę komunikacji z pojazdem na zupełnie inny poziom.

Przedstawiciele marki deklarują, że wzbogacona Laura z ChatGPT będzie mogła udzielić wielu dodatkowych informacji, odpowiadać na bardziej złożone pytania i prowadzić po prostu dialog z kierowcą lub pasażerami. Tak jak dziś możemy porozmawiać z ChatGPT. Nie wiem w jakim stopniu poziom integracji generatywnego modelu AI wpłynie na funkcjonalność interfejsu głosowego w zakresie obsługi samego pojazdu. Škoda informuje, że dzięki ulepszeniu Laura głosowo będzie mogła wyjaśnić różne kwestie dotyczące jazdy i samochodu. Marka nie precyzuje jednak jakie dokładnie funkcje będą „rozumieć” polecenia głosowe.

Mam jednak wątpliwości, czy kontekst dotyczący np. aktualnej sytuacji w pojeździe będzie uwzględniony. Dlaczego? Wynika to z opisywanego przez Škodę sposobu w jaki nowe rozwiązanie ma działać. Aby aktywować asystenta głosowego wystarczy powiedzieć „Hej, Laura” lub nacisnąć odpowiedni przycisk na kierownicy (w modelach, które mają taką funkcję). Škoda opisuje, że jeśli Laura nie jest w stanie pomóc, pytanie jest anonimowo wysyłane na platformę ChatGPT. W tym miejscu Škoda deklaruje, że taka transmisja nie gromadzi żadnych danych na temat użytkownika ani pojazdu, a wszystkie zapytania i odpowiedzi są usuwane od razu po przesłaniu do samochodu. Dzięki temu klienci mogą mieć pewność, że ich dane są całkowicie bezpieczne.

OK, rozumiem troskę o kwestie prywatności, ale skoro trudniejsze pytania są wysyłane w formie wykluczającej przesłanie danych samochodu, to inteligentniejsza AI, jaką jest ChatGPT, nie będzie mieć żadnej wiedzy o pojeździe, w którym się poruszamy. Jasne, dialog powinien być znacznie bardziej naturalny, bo to cecha, z której ChatGPT dał się poznać, ale czy implementacja AI w ten sposób nie ogranicza sztucznej inteligencji w kwestiach związanych z konkretnym autem? Aby uzyskać rzetelną odpowiedź na to pytanie, pozostaje nam czekać na pierwsze testy modeli ze znacznie inteligentniejszą Laurą.

Laura i ChatGPT

Nie mam też póki co informacji, czy Laura z dostępem do ChatGPT będzie umieć po polsku. Według wciąż udostępnianych przez markę informacji (powyżej zrzut ekranu z polskiej witryny marki) Laura nie rozumie polskiego. ChatGPT z kolei, jak wiadomo, radzi sobie z naszą mową całkiem nieźle. Czy zatem nowa Laura będzie rozumieć polski? Wszystko pozostaje kwestią jak zaimplementowano to rozwiązanie. Gdy uda mi się dowiedzieć, czy nasz język będzie obsługiwany, uzupełnię ten materiał.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .