Nowe narzędzia i zasoby Apple dają potężne możliwości deweloperom i stymulują innowacyjność
Podczas poniedziałkowych sesji deweloperskich, w trakcie trwającego WWDC 2024, Apple przedstawiło doskonalenia dotyczące środowiska Xcode i języka Swift w połączeniu z nowymi interfejsami API pozwalają deweloperom jeszcze efektywniej tworzyć znakomite aplikacje.
Informacja prasowa
Apple przedstawiło wczoraj nowy zestaw innowacyjnych narzędzi i zasobów stworzonych, by umożliwić deweloperom z całego świata projektowanie potężniejszych, wydajniejszych aplikacji na wszystkie platformy Apple. Xcode 16 sprawia, że deweloperzy mogą teraz zrobić więcej w krótszym czasie dzięki nowym funkcjom, takim jak Swift Assist czy predykcyjne uzupełnianie kodu. Nowe, rozbudowane interfejsy API zawierają narzędzia do tworzenia bardziej zaawansowanych aplikacji i nowych ekscytujących funkcji.
„W Apple staramy się udostępniać deweloperom na całym świecie najnowocześniejsze technologie i zasoby wspierające projektowanie fantastycznych aplikacji”, powiedziała Susan Prescott, wiceprezeska Apple w pionie Worldwide Developer Relations. „Przemyślane innowacje w Xcode 16 i najnowsze interfejsy API naszych platform to najlepsze narzędzia do budowania doskonałych aplikacji. Nie możemy się już doczekać efektów pracy deweloperów”.
Xcode 16
Xcode 16 wyznacza nowy standard produktywności deweloperów, zapewniając im funkcje i usprawnienia pozwalające tworzyć wyjątkowe aplikacje szybciej niż kiedykolwiek.
Swift Assist partneruje deweloperom we wszystkich zadaniach polegających na kodowaniu, pozwalając im skupić się na bardziej złożonych problemach i rozwiązaniach. Usługa ta jest ściśle zintegrowana ze środowiskiem Xcode i zna najnowsze pakiety SDK oraz funkcje języka Swift, więc deweloperzy mają stały dostęp do najnowszych możliwości programistycznych, które idealnie wpasowują się w ich projekty. Z usługą Swift Assist wystarczy jedno zapytanie, żeby zacząć eksplorować nowe frameworki i eksperymentować z nowymi pomysłami. Jest oparta na potężnym modelu AI działającym w chmurze, a przy tym – podobnie jak wszystkie usługi Apple dla deweloperów – zaprojektowano ją z myślą o prywatności i bezpieczeństwie. Autorski kod programisty służy jedynie do przetwarzania zapytań i nigdy nie jest przechowywany na serwerach. Apple nie używa go również do szkolenia modeli uczenia maszynowego.
Nowy silnik predykcyjnego uzupełniania kodu w Xcode jest oparty na wyjątkowym modelu AI szkolonym specjalnie w zakresie języka Swift i pakietów SDK od Apple i podpowiada potrzebne w danej chwili linijki kodu. Obsługą tej funkcji zajmuje się wyłącznie układ scalony Apple i ulepszone mechanizmy uczenia maszynowego w systemie macOS Sequoia. Co więcej, działa ona lokalnie na urządzeniu dewelopera. Oznacza to, że kod jest przechowywany prywatnie, a sugestie kolejnych linijek pojawiają się szybko nawet w przypadku pracy offline.
Funkcja Xcode Previews korzysta teraz z nowej architektury konsolidacji dynamicznej, która wykorzystuje te same artefakty kompilacji zarówno do tworzenia podglądów, jak i do wykonywania kodu. W efekcie deweloperzy mogą pracować płynniej i produktywniej, kiedy przełączają się między tymi zadaniami.
Dodatkowe ulepszenia środowisk testowych w Xcode 16 pozwalają deweloperom łatwiej niż dotąd sprawdzać działanie aplikacji w warunkach rzeczywistych już na początkowym etapie tworzenia. Mogą oni na przykład lokalizować i testować w swoich aplikacjach politykę prywatności i umowy licencyjne oraz wyświetlane nazwy grup subskrypcyjnych.
Swift 6
Swift 6 wprowadza nowe funkcje mające zwiększyć produktywność deweloperów i przejrzystość kodu. Architektury wielordzeniowe sprawiają, że urządzenia stają się coraz potężniejsze. Aby nadążyć za tymi zmianami i ułatwić programowanie współbieżne, język Swift jest stale wzbogacany o nowe funkcje. W języku Swift 6 wprowadzono rozwiązanie zabezpieczające przed zjawiskiem wyścigu do danych. Narzędzie to diagnozuje przypadki jednoczesnego dostępu do pamięci w obrębie całego projektu w czasie kompilacji. Pozwala ono wykryć błędy i naprawić je, w minimalnym stopniu zmieniając przy tym zawartość bazy kodu, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo kodu i jego utrzymywalność.
Konferencja WWDC24 przypada na 10. rocznicę powstania języka Swift. Od swojej premiery Swift daje deweloperom moc tworzenia niezapomnianych doświadczeń w całym ekosystemie Apple. Dziś z języka Swift korzysta prawie milion różnych aplikacji i jest on stosowany w całym stosie oprogramowania Apple – począwszy od aplikacji i frameworków, aż po oprogramowanie sprzętowe, takie jak Secure Enclave.
Po dziesięciu latach od wprowadzenia języka Swift firma Apple z niezmiennym zaangażowaniem poszerza jego możliwości i pielęgnuje współpracę ze społecznością deweloperów. Pracuje też nad zwiększeniem dostępności języka Swift dla szerszego kręgu deweloperów i programistów dzięki obsłudze dodatkowych edytorów kodu wykorzystujących protokół LSP (Language Server Protocol). W celu dalszego rozwoju języka Swift w serwisie GitHub utworzono nową, poświęconą mu organizację. Znajdą się w niej newralgiczne dla ekosystemu Swift projekty, takie jak kompilator Swift, Foundation i inne kluczowe biblioteki.
Swift Testing
Nowy framework Swift Testing udostępnia deweloperom wydajne interfejsy API ułatwiające pisanie testów. Działa on międzyplatformowo, a nauka jego obsługi jest prosta. Pozwala więc deweloperom pisać testy na wiele różnych platform i domen. Jest również wyposażony w elastyczny system tagowania pomagający deweloperom w zarządzaniu testami i planami testów. Swift Testing zaprojektowano pod kątem wielu możliwych zastosowań języka Swift – od aplikacji po serwery.
Game Porting Toolkit 2
Wprowadzenie zestawu narzędzi deweloperskich Game Porting Toolkit umożliwiło szybsze niż kiedykolwiek przenoszenie gier na urządzenia Apple, dając fanom dostęp do większej liczby tytułów na Macu. Game Porting Toolkit 2 daje jeszcze więcej możliwości za sprawą funkcji opartych na sugestiach deweloperów, dzięki czemu przenoszenie rozbudowanych gier na Maca, iPhone’a i iPada jest teraz znacznie prostsze. Game Porting Toolkit 2 oszczędza bezcenny czas deweloperów niezależnie od tego, czy przenoszona na urządzenia Apple gra jest już gotowa, czy wciąż w fazie projektowania. Zwiększona kompatybilność z grami na system Windows, nowe potężne narzędzia do debugowania shaderów i aktualizacje Xcode pozwalają ujednolicić kod gry i shadery na różnych urządzeniach. W rezultacie tworzenie wspaniałych gier na iPhone’a, iPada i Maca nigdy nie było łatwiejsze.
visionOS 2
Apple Vision Pro niezmiennie przyciąga deweloperów z całego świata, którzy wykorzystują unikalne właściwości tego urządzenia, aby dostarczać użytkownikom nowych wrażeń w trójwymiarowej przestrzeni. Wszystko to jest możliwe dzięki visionOS, rewolucyjnemu przestrzennemu systemowi operacyjnemu, który scala treści cyfrowe z fizycznym otoczeniem. Nowe interfejsy API i frameworki w visionOS 2 wspierają deweloperów w tworzeniu złożonych, zniuansowanych interakcji przestrzennych, które nie były możliwe nigdy wcześniej.
Nowe interfejsy Volumetric API zapewniają deweloperom większą kontrolę nad tym, jak obiekty 3D pojawiają się w ich aplikacjach. Przenoszą też wielozadaniowość na najwyższy poziom, umożliwiając jednoczesne korzystanie z nawet najbardziej złożonych aplikacji przestrzennych. Za pomocą narzędzia TabletopKit deweloperzy mogą bez trudu wprowadzać w aplikacjach przestrzennych interakcje wykorzystujące płaskie powierzchnie. Dzięki temu w środowisku wirtualnym można na przykład pracować przy stanowisku produkcyjnym lub grać w karty i planszówki. Framework RealityKit upraszcza proces tworzenia oprogramowania przystosowanego do działania na różnych urządzeniach Apple, dzięki czemu praca nad aplikacjami uniwersalnymi jest wydajniejsza i mniej czasochłonna.
Za sprawą nowych interfejsów API, ulepszonych narzędzi i uproszczonych procesów deweloperzy mogą teraz wygodniej projektować w swoich aplikacjach piękne, przykuwające uwagę przestrzenie. Znacznie łatwiejsze stało się również tworzenie fantastycznych przestrzennych funkcji SharePlay, a deweloperzy bez dostępu do Apple Vision Pro mogą budować i testować oparte na SharePlay aplikacje w symulatorze. System visionOS 2 współpracuje też z HealthKit, co pozwala aplikacjom korzystać z danych zdrowotnych i udostępniać je w poufny i bezpieczny sposób.
Nowe interfejsy API do zastosowań korporacyjnych pomogą deweloperom obsługującym małe i większe firmy ulepszać aplikacje dla takich sektorów jak na przykład opieka medyczna, produkcja przemysłowa, przemysł lotniczy czy motoryzacja.
Dodatkowe interfejsy API naszych platform
Poprzez zastosowanie nowego interfejsu Controls API deweloperzy mogą sprawić, że użytkownicy będą w stanie zrobić więcej z wielu nowych miejsc, na przykład szybko otworzyć zarówno swój samochód, jak i ulubioną kamerę innej firmy bezpośrednio w centrum sterowania.
Accessory SetupKit pozwala natomiast bezpiecznie i bezproblemowo parować akcesoria Bluetooth za pośrednictwem aplikacji, bez uzyskiwania dostępu do wszystkich urządzeń Bluetooth w pobliżu i naruszania ich prywatności.
Dzięki aktualizacjom Stosu inteligentnego w Apple Watch deweloperzy będą mogli wykorzystać takie wskaźniki, jak data i czas, położenie, pora pobudki lub pora snu, do tego, by tworzone przez nich aplikacje wyświetlały w odpowiednim momencie sugerowane widżety. Co więcej, po raz pierwszy w historii informacje z aplikacji obsługujących Wydarzenia na żywo będą automatycznie wyświetlane na ekranie Apple Watch.
Deweloperzy mają teraz także dostęp do nowego interfejsu API w systemie watchOS obsługującego podwójne stuknięcie. Mogą więc zastosować ten gest w kluczowych funkcjach, które tworzą dla Apple Watch.
TestFlight
TestFlight pomaga deweloperom gromadzić cenne informacje zwrotne od beta‑testerów w celu skutecznego ulepszania aplikacji na każdym etapie procesu jej projektowania i publikacji. Dzięki udoskonaleniom funkcji TestFlight dotyczącym zaproszeń i rejestracji deweloperzy będą mogli zwiększać zaangażowanie testerów z poziomu urządzenia, jak i systemu operacyjnego, aby uzyskiwać od nich bardziej wartościowe wskazówki, co należy poprawić.
Zaproszenia TestFlight będą zawierały opis wersji beta aplikacji i jej kategorii, a także opcjonalne zrzuty ekranu umożliwiające potencjalnym testerom zapoznanie się z nowymi funkcjami i treściami. Ponadto nowe wskaźniki pozwalają deweloperom ocenić popularność zamieszczonych przez nich linków publicznych i przeglądać przyjęte lub odrzucone zaproszenia.
App Store
Od ponad 15 lat App Store wspiera deweloperów w rozwijaniu ich biznesu, umożliwiając łatwą dystrybucję aplikacji i gier na całym świecie. W tym roku w App Store dodano również nowe sposoby promocji aplikacji oraz nowe funkcje do monetyzacji subskrypcji.
Dzięki nowej funkcji nominowania deweloperzy zyskują prostą metodę zgłaszania do promocji w App Store nadchodzących ulepszeń i nowych treści w swoich aplikacjach. Nominacje wraz z istotnymi szczegółami, takimi jak data publikacji i obsługiwane kraje lub regiony, można składać w App Store Connect. Ekspercki zespół redaktorów App Store sprawdza każde zgłoszenie i wybiera najlepsze propozycje, aby wspaniałe aplikacje i gry trafiły do osób, które na pewno je pokochają.
Deweloperzy mają też opcję prezentowania wybranych treści i funkcji w swoich aplikacjach na własnych stronach produktowych. Stosując głębokie linki, deweloperzy mogą bezproblemowo odsyłać zainteresowane osoby z własnej strony w App Store do właściwej lokalizacji w swoich aplikacjach. Głębokie linkowanie sprawdza się również w kampaniach Search Ads (reklama w wyszukiwarce), zapewniając spójność w tym, co użytkownicy widzą w ogłoszeniu i po przeniesieniu się do aplikacji.
W przypadku aplikacji z treściami subskrybowanymi deweloperzy mają do dyspozycji nowe oferty typu win-back zachęcające osoby, które zrezygnowały z subskrypcji, do jej wznowienia. Kwalifikujący się klienci będą mieli okazję trafić na te oferty zarówno w całym sklepie App Store, jak i w aplikacjach. Deweloperzy mogą też wykorzystywać kody ofertowe na okresowe zniżki lub bezpłatne subskrypcje aplikacji macOS w celu zdobywania nowych, utrzymania obecnych i odzyskiwania dawnych subskrybentów.
Ulepszone interfejsy API StoreKit views umożliwiają z kolei organizowanie i prezentowanie opcji zakupów w aplikacjach na nowe sposoby.
Narzędzie App Analytics zostało rozbudowane, żeby dostarczać deweloperom jeszcze bardziej szczegółowych informacji o wynikach biznesowych i o tym, jak radzą sobie ich aplikacje. Raporty mają teraz setki nowych wskaźników, więc łatwiej zidentyfikować możliwości wprowadzenia usprawnień.
App Store Connect
Aplikacja App Store Connect na iOS i iPadOS ma zaktualizowany interfejs użytkownika i pozwala deweloperom w nowy sposób promować sukcesy ich aplikacji. Niezależnie od tego, czy publikują całkowicie nową aplikację, czy atrakcyjne uaktualnienie już istniejącej, mogą oni teraz z łatwością generować zasoby marketingowe z App Store Connect i udostępniać je bezpośrednio w swoich kanałach społecznościowych. Jeśli aplikacja zostanie wyróżniona jako „hit dnia” (App of the Day), jej deweloperzy otrzymają powiadomienie push z App Store Connect zachęcające do stworzenia specjalnego zasobu marketingowego upamiętniającego ten moment.
Dzisiejsze aktualizacje dołączają do bogatej i stale rosnącej puli narzędzi, technologii i zasobów udostępnianych przez Apple deweloperom. Więcej szczegółów na temat najważniejszych dostępnych obecnie technologii i niesamowitych funkcji można znaleźć na stronie: developer.apple.com/whats-new.