Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Aston Martin Valiant – szaleństwo na osobiste zamówienie Fernando Alonso

Aston Martin Valiant – szaleństwo na osobiste zamówienie Fernando Alonso

0
Dodane: 2 tygodnie temu

Aston Martin ujawnił swoje najnowsze dzieło – model Valiant – czyli ultra-ekskluzywny, torowy samochód dopuszczony do jazdy po drogach, stworzone na prośbę Fernando Alonso. Valiant to wyjątkowa edycja specjalna, napędzana 5,2-litrowym silnikiem V12 Twin Turbo o mocy 745 KM, połączonym z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Ta nowa propozycja brytyjskiego producenta samochodów sportowych jest wynikiem współpracy z wewnętrznym działem bespoke – Q by Aston Martin. Produkcja jest ograniczona do 38 egzemplarzy, z których każdy już znalazł swojego nabywcę.

Inspiracją do stworzenia Valianta była osobista prośba Fernando Alonso, kierowcy zespołu Formuły 1 Aston Martin, który pragnął lżejszej, bardziej ekstremalnej wersji modelu Valour, nawiązującej do jego bogatej kariery w F1. Alonso ściśle współpracował z zespołem Q by Aston Martin, aby dopracować zarówno projekt, jak i specyfikację techniczną, co zaowocowało stworzeniem samochodu, który łączy brutalny styl z oszałamiającymi osiągami.

Valiant wpisuje się w tradycję Aston Martina tworzenia samochodów, które dostarczają intensywnych wrażeń z jazdy zarówno na drodze, jak i na torze. Jest częścią elitarnej linii modeli, do której należą również hypercar Valkyrie, sportowy Vantage i jego wyścigowy odpowiednik Vantage GT3, a także nadchodzący supersamochód Valhalla. Choć Valour i Valiant czerpią inspirację z dziedzictwa marki, są one mocno zakorzenione w nowoczesności, oferując najlepsze w swojej klasie osiągi, dynamikę jazdy i najnowsze technologie.

Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer w Aston Martin, opisuje Valianta jako nowoczesne arcydzieło, łączące technologie inspirowane F1, egzotyczne materiały i redukcję masy na ogromną skalę, co przekłada się na wyjątkowe wrażenia z jazdy. Podkreśla, że Valiant to idealne połączenie osiągów, dynamiki i emocji, które z kolei podkreśla dążenie marki do tworzenia unikalnych samochodów dla prawdziwych miłośników jazdy.

Valiant zadebiutuje publicznie podczas tegorocznego Goodwood Festival of Speed (11-14 lipca), gdzie za kierownicą zasiądzie Fernando Alonso.

Informacja prasowa

26 czerwca 2024 r., Gaydon, Wielka Brytania: Aston Martin z dumą prezentuje swoje nowe dzieło. To Valiant, ultra-ekskluzywna skoncentrowana na torze, dopuszczona do jazdy po drodze, unikalna edycja specjalna o niezwykłej prezencji i potencjale, która jest najnowszym z długiej linii projektów specjalnych, w których specjalizuje się wewnętrzny dział bespoke, Q by Aston Martin. Napędzany 5,2-litrowym silnikiem V12 Twin Turbo o mocy 745 KM połączonym z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, Valiant uosabia zaangażowanie Astona Martina w tworzenie samochodów skoncentrowanych na kierowcach. Produkcja jest ściśle ograniczona do zaledwie 38 egzemplarzy na całym świecie, a każdy z nich znalazł swojego nabywcę.

Valiant powstał na osobiste zamówienie kierowcy zespołu Aston Martin Aramco Formula One Team, Fernando Alonso, który oczekiwał lekkiej, bardziej ekstremalnej, inspirowanej samochodami wyścigowymi wersji spektakularnego Astona Martina Valour. Po otrzymaniu zlecenia i zaczerpnięciu inspiracji z 23-letniej kariery Fernando w Formule 1 oraz jego pasji do jazdy na granicy możliwości, Valiant narodził się jako ściśle limitowana edycja specjalna, która została starannie zaprojektowana i wykonana przez ekspertów z działu bespoke Astona Martina: Q by Aston Martin. Oferujący najwyższej jakości usługi personalizacji na zamówienie, Q by Aston Martin dostarcza zarówno starannie wyselekcjonowane edycje specjalne, takie jak Valiant i Valour. Umożliwia również indywidualnym właścicielom stworzenie całkowicie indywidualnych samochodów sportowych, takich jak Victor.

Valiant kontynuuje mocną serię Aston Martinów, które zapewniają prawdziwą intensywność jazdy zarówno na drodze, jak i na torze, ze stojącym na jej szczycie hipersamochodem Valkyrie, najbardziej skoncentrowanym samochodem sportowym marki, Vantage i jego szybkim bratem, samochodem wyścigowym Vantage GT3 oraz oczywiście nadchodzącym supersamochodem z silnikiem umieszczonym centralnie, modelem Valhalla. Podczas gdy zarówno Valour, jak i Valiant czerpią inspirację z kultowego dziedzictwa marki w swoim designie, są one mocno osadzone w nowoczesnej przyszłości Astona Martina, zapewniając wiodącą w swojej klasie moc, dynamikę jazdy i najnowocześniejszą technologię, co gwarantuje marce niegasnące zainteresowanie prawdziwych koneserów jazdy.

Fernando Alonso, kierowca zespołu Aston Martin Aramco Formula One Team powiedział: “Valour był spektakularną celebracją 110. urodzin Astona Martina i pobudził mnie do stworzenia bardziej ekstremalnej, inspirowanej samochodami wyścigowymi wersji, która byłaby skoncentrowana na torze, a jednocześnie zapewniała ekscytującą jazdę na drodze. Valiant narodził się z mojej pasji do jazdy na granicy możliwości i miałem przyjemność ściśle współpracować z zespołem Q by Aston Martin zarówno nad projektem, jak i specyfikacją techniczną i wierzę, że stworzyliśmy arcydzieło”.

Łącząc brutalny styl i oszałamiające osiągi minionej ery ekstremalnych osiągów V12 z najnowocześniejszą współczesną inżynierią, lekkimi materiałami i spektakularnym designem, Valiant przesuwa granice osiągów i zaangażowania kierowcy, aby przeobrazić, wzmocnić i zmienić wyobrażenie o tym, jaki jest najlepszy samochód Astona Martina skoncentrowany na kierowcy. Valiant został stworzony, by rozwijać swoje możliwości na torze wyścigowym i ekscytować na drodze.

Mówiąc o nowym Valiancie, Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer w Astonie Martinie powiedział: “Valiant to nowoczesne arcydzieło. To dzieło Q by Aston Martin, zainspirowane legendą wyścigów i stworzone przy użyciu najnowszych technologii inspirowanych F1, egzotycznych materiałów i idei obsesyjnej redukcji masy. Koncentruje się na zapewnieniu kierowcy naprawdę wyjątkowych, intensywnych i emocjonalnych wrażeń z jazdy. Valiant to doskonałe połączenie osiągów, dynamiki rodem z toru wyścigowego i intensywności hipersamochodu, które uosabia determinację marki do tworzenia rzadkich i niezwykłych samochodów dla prawdziwych kierowców”.

Valiant będący nowym szczytowym osiągnięciem ekstremalnych limitowanych edycji Astona Martina z silnikiem z przodu, został opracowany tak, aby zapewnić najlepsze osiągi na torze i możliwość pełnej homologacji do użytku drogowego. Jego egzotyczna specyfikacja zachwyci purystów i najbardziej wymagających kierowców. Valiant został ukoronowany połączeniem niesamowitego, podwójnie turbodoładowanego 5,2-litrowego silnika V12 Astona Martina – który teraz rozwija 745 KM i 753 Nm momentu obrotowego – oraz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Valiant posiada również standardowo montowane hamulce Carbon Ceramic o wymiarach 410 mm x 38 mm z przodu i 360 mm x 32 mm z tyłu, zapewniające ogromną siłę hamowania bez zaniku.

Valiant posiada szereg unikalnych rozwiązań inżynieryjnych mających na celu zmniejszenie masy i dostosowanie podwozia do rzeczywistych działań na torze. Zastosowanie tylnej ramy pomocniczej wydrukowanej w 3D pozwoliło zaoszczędzić 3 kg bez zmniejszenia sztywności, podczas gdy obudowa wału napędowego wykonana z magnezu zmniejsza masę w centralnym punkcie samochodu o 8,6 kg. Lekkie 21-calowe koła magnezowe – z oponami 275/35 z przodu i 325/30 z tyłu – poprawiają reakcję układu kierowniczego i kontrolę nad kołami, zmniejszając masę nieresorowaną o 14 kg. Akumulator litowo-jonowy w wersji motorsportowej pozwolił zaoszczędzić kolejne 11,5 kg.

Najważniejsza zmiana w charakterze Valianta wynika z zamontowania amortyzatorów Multimatic Adaptive Spool Valve (ASV), zdolnych do jednoczesnego dostosowania każdego amortyzatora do jednej z trzydziestu dwóch krzywych tłumienia w czasie krótszym niż sześć milisekund, system ASV to najnowocześniejsza technologia zawieszenia, która zapewnia inżynierom Astona Martina niemal nieograniczone możliwości dostrajania charakterystyki jazdy i prowadzenia. Amortyzatory oferują kontrolę tłumienia na poziomie znanym z motorsportów oraz pasmo sterowania, które wcześniej było zarezerwowane wyłącznie dla najwyższych szczebli sportów motorowych. Amortyzatory Multimatic ASV są montowane wyłącznie w najbardziej dynamicznych i ekskluzywnych pojazdach i nie są dostępne na rynku wtórnym.

Aby wykorzystać zwiększone limity nowego zawieszenia i większy docisk aerodynamiczny, każdy z wstępnie ustawionych trybów jazdy Valianta – Sport, Sport+ i Track – został ponownie skalibrowany, aby pomóc kierowcy w stopniowym odkrywaniu pełnych osiągów samochodu. Połączenie, spójność i pewność siebie są kluczowymi atrybutami, a kierowca rozwija intymną więź z maszyną, która pozwala mu przejąć kontrolę nad obfitymi osiągami Valianta i w pełni cieszyć się odkrywaniem jego zwiększonych możliwości.

Simon Newton, Director of Vehicle Performance Astona Martina, powiedział: “W Valiancie położyliśmy nacisk na znacznie zwiększone możliwości torowe, zachowując jednocześnie wystarczającą użyteczność, aby pozostać przyjemnym na drodze. Podkręciliśmy pokrętło w każdym kluczowym obszarze, aby uzyskać lepsze osiągi i dostarczyć więcej emocji; zwiększyliśmy moc silnika V12 do 745 KM; udoskonaliliśmy konfigurację podwozia za pomocą amortyzatorów Multimatic ASV; zmieniliśmy kształt nadwozia, aby uzyskać większą siłę docisku; oraz zastosowaliśmy lekkie materiały i procesy w celu zmniejszenia masy. Przede wszystkim umieściliśmy kierowcę w samym sercu akcji udoskonalając działanie ręcznej skrzyni biegów; zapewniając, że zwiększone limity prowadzenia pozostaną dostępne i satysfakcjonujące. Wszystko to składa się na niesamowite wrażenia, których właściciele Valianta nie znajdą w żadnym innym samochodzie”.

Agresywne, ekstremalne i jednoznaczne, dramatyczne nadwozie Valianta stanowi wyraźną deklarację. Dzięki zastosowaniu dużej ilości lekkiego włókna węglowego, sugestywny profil mówi o prawdziwie wielkiej mocy i możliwościach. Szeroki i muskularny, z ostro wyrzeźbionymi elementami ukształtowanymi tak, aby generować zwiększającą stabilność siłę docisku i minimalizować hamujący prędkość opór powietrza. Każdy centymetr nieskazitelnie wyrzeźbionej formy Valianta pełni funkcję estetyczną i aerodynamiczną.

Przecinający powietrze z maksymalną skutecznością, głęboki przedni splitter Valianta pomaga docisnąć nos do asfaltu, podczas gdy charakterystyczne wielowarstwowe płaszczyzny końcowe kierują i wygładzają przepływ powietrza wokół przednich kół. Bezpośrednio nad splitterem znajduje się nowa kratka z włókna węglowego o pełnej szerokości, która zwiększa przepływ powietrza chłodzącego do silnika i zmniejsza masę przed przednią osią, pomagając w centralizacji rozkładu masy i poprawie prowadzenia.

Do najbardziej charakterystycznych cech funkcjonalnych Valianta należą mocno wyprofilowane błotniki boczne i tarcze aerodynamiczne z włókna węglowego zamontowane na 21-calowych magnezowych kołach. Współpracujące z przednim splitterem, szerokie progi boczne i generatory wirów umieszczone przed tylnymi kołami wygładzają przepływ powietrza wzdłuż boków, zmniejszając turbulencje, opór i siłę nośną.

Zainspirowane osłonami kół zamontowanymi w legendarnym samochodzie wyścigowym RHAM/1 “Muncher” Le Mans z 1980 roku i przymocowane bezpośrednio do lekkich kutych felg magnezowych, tarcze aerodynamiczne zmniejszają turbulencje i opór powietrza wytwarzany przez obracające się koła. Ponadto sześć strategicznie rozmieszczonych wlotów zasysa powietrze chłodzące do węglowo-ceramicznych hamulców, aby utrzymać optymalną skuteczność hamowania podczas jazdy na torze, a otwory na obwodzie koła umożliwiają odprowadzanie ekstremalnego ciepła wytwarzanego przez węglowo-ceramiczne tarcze.

Tylna część Valianta jest równie efektowna i dramatyczna, z charakterystycznym profilem tzw. Kamm tail i odważnie podniesioną pokrywą bagażnika zwieńczoną wydatnym stałym spoilerem. Jego kształt równoważy siłę docisku uzyskaną dzięki przedniemu splitterowi, a cała ta stylistyka nie pozostawia wątpliwości co do osiągów Valianta. Stały, jednoczęściowy tył z klapką posiada odchylany tylny panel, umożliwiający dostęp do przestrzeni ładunkowej idealnej do przechowywania kasków wyścigowych i odzieży wyścigowej.

Dopełnieniem pakietu aerodynamicznego jest funkcjonalny tylny dyfuzor. Konstrukcja z włókna węglowego zaprojektowana z wykorzystaniem techniki Computational Fluid Dynamics w celu pozytywnego zmniejszenia oporu powietrza i siły nośnej, zapewnia dodatkową korzyść w postaci zmniejszenia masy z tyłu. Dyfuzor stanowi również doskonałą oprawę dla spektakularnego, tytanowego układu wydechowego Valianta z czterema wylotami, który został zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalny efekt wizualny i dostrojony tak, aby uświetnić niesamowitą ścieżkę dźwiękową silnika V12 o mocy 745 KM.

Podobnie jak nadwozie, wnętrze Valianta jest genialnym połączeniem wyścigowej funkcjonalności z nieskazitelnym wzornictwem i mistrzostwem materiałów, z których słynie Aston Martin. Dwumiejscowy kokpit jest pełen dramatyzmu i odpowiednich funkcjonalności. Szerokie zastosowanie odsłoniętego włókna węglowego o satynowym wykończeniu podkreśla oparcie Valianta na lekkich materiałach, podczas gdy strategiczne rozmieszczenie wyściółki siedzeń i precyzyjnie dopasowana, lekka tapicerka zwiększają komfort, luksus i wrażenia dotykowe.

Szczególną uwagę zwrócono na punkty styku kierowcy z maszyną. Zaczyna się to od nowej kierownicy. Unikalna dla Valianta i zaprojektowana tak, aby odzwierciedlać czystość i połączenie samochodu z kierowcą, jest idealnie okrągła z obręczą o mniejszej średnicy i szprychami pozbawionymi przełączników, co wzmacnia intuicję i wyklucza zakłócenia.

Aby podkreślić mechaniczną naturę manualnej skrzyni biegów, wycięcie w tunelu skrzyni biegów odsłania cięgno przekładni biegnące z tyłu do sześciobiegowej skrzyni biegów. Prace rozwojowe skupiły się na udoskonaleniu wagi i wyczucia zmiany biegów, z nową, wykonaną na zamówienie sferyczną gałką dźwigni zmiany biegów i zmianą biegów w kształcie litery H, maksymalizującą wysiłek biegów i precyzję ich zmiany.

Ponieważ Valiant został zaprojektowany z myślą o użytkowaniu na torze, komfort i bezpieczeństwo kierowcy są najważniejsze. W tym celu Valiant jest standardowo wyposażony we wbudowaną półklatkę wraz z wykonanymi na zamówienie fotelami Recaro Podium. Stalowa półklatka stanowi punkt zaczepienia umożliwiający montaż 4-punktowych uprzęży wyścigowych. Fotele Recaro Podium zapewniają wyjątkowe podparcie boczne i barkowe, a innowacyjne wkładki z pasywną wentylacją klatki piersiowej zwiększają komfort podczas ekstremalnej jazdy.

Kabina Valianta może być wykończona z Alcantary lub pół-anilinowej skóry, co znów podkreśla priorytet minimalizowania wagi. Wykonane na zamówienie panele drzwi mają rzeźbioną konstrukcję z siatkowymi wstawkami w celu zmniejszenia masy, wraz z lekkimi materiałowymi uchwytami do otwierania drzwi.

Opisując agresywny wygląd Valianta, Marek Reichman, Executive Vice President and Chief Creative Officer Astona Martina, powiedział: “Valiant jest ekstrawertykiem. Jedno spojrzenie nie pozostawia wątpliwości co do jego intencji. Prawdziwie rasowy pojazd, którym można w pełni cieszyć się na torze wyścigowym, a jednocześnie używać na drodze, czerpie wyraźną inspirację ze sportów motorowych, wyrażając swój charakter poprzez dramatyczną, muskularną formę i mnóstwo pięknych, funkcjonalnych detali. Wśród nich znajdują się aerodynamiczne osłony kół, które są ukłonem w stronę potężnego samochodu Le Mans “Muncher”, oraz kwartet tytanowych rur wydechowych o dużej średnicy, które honorują wewnętrzne spalanie i celebrują ścieżkę dźwiękową wspaniałego V12 Astona Martina”.

Podczas gdy pierwsze dostawy mają rozpocząć się w czwartym kwartale 2024 roku, Valiant zadebiutuje publicznie na tegorocznym Goodwood Festival of Speed (11-14 lipca) podczas dynamicznych pokazów na słynnym torze Hill Climb. Podczas jednego z przejazdów demonstracyjnych za kierownicą zasiądzie pierwszy klient Valianta, dwukrotny mistrz świata Formuły 1 i kierowca zespołu Aston Martin Aramco Formula One Team, Fernando Alonso.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .