Apple wycofuje kolejną reklamę po sprzeciwie Tajlandii
Apple przeprosiło Tajlandię za sposób przedstawienia ich kraju w reklamie „The Underdogs” z lipca i usunęło film z YouTube.
Reklama, opublikowana 18 lipca, pokazywała zespół podróżujący po Bangkoku i Rayongu w przestarzałym otoczeniu, co zostało uznane za obraźliwe i stereotypowe. Zespół projektowy „Underdogs” udał się do Bangkoku i Rayong w Tajlandii w celu realizacji projektu i został przedstawiony jako podróżujący tuk-tukiem i zatrzymujący się w zniszczonym hotelu.
Mieszkańcy Tajlandii uznali ten obraz za obraźliwy i zaczęli krytykować Apple w mediach społecznościowych za przedstawianie tego kraju za pomocą przestarzałych stereotypów. Według Bangkok Post, wideo sprawiło, że Tajlandia wyglądała na „mało zaawansowaną technologicznie i słabo rozwiniętą” ze względu na wyblakły, sepiowy ton i skupienie się na zniszczonej architekturze.
Tajski komitet turystyczny wezwał do bojkotu produktów Apple, a przedstawiciele kraju planują spotkanie z firmą w tej sprawie. Rzecznik Komisji Turystyki Tajlandzkiej Izby Reprezentantów, Sattra Sripan, wezwał do bojkotu Apple w związku z filmem. „Tajowie są głęboko niezadowoleni z tej reklamy” – powiedział. „Zachęcam Tajów do zaprzestania korzystania z produktów Apple i przejścia na inne marki”.
Apple’s latest short film commercial 'The Underdogs: OOO (Out Of Office)' that aims to represent its gadgets filmed in Thailand has sparked criticism among Thai people as the commercial portrays Thailand in a low-tech and underdeveloped mood and tone, using a warm colour in… pic.twitter.com/yYgAXCDFUd
— Bangkok Post (@BangkokPostNews) July 26, 2024
Apple w oświadczeniu dla Bangkok Post stwierdziło jasno, że jest im przykro, iż Tajlandia została niedokładnie przedstawiona i potwierdził, że reklama została usunięta.
Naszym zamiarem było uczczenie optymizmu i kultury tego kraju i przepraszamy za to, że nie udało nam się w pełni uchwycić żywiołowości dzisiejszej Tajlandii.
Apple współpracowało z tajlandzkim studiem filmowym Indochina Productions nad filmem, który został nakręcony w całości w Tajlandii. Od 2019 roku Apple opublikowało kilka filmów, w których wystąpili słabsi w ramach kampanii reklamowej „Apple at Work”.
To druga reklama, którą Apple wycofało w tym roku. W maju firma usunęła film pokazujący prasę hydrauliczną miażdżącą narzędzia kreatywne, który nie spotkał się z pozytywnym odbiorem.
Apple wycofało i przeprosiło za reklamę i kampanię „Crush!” nowych iPadów