Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Sztuczna inteligencja coraz ważniejsza w wyborach zawodowych w Polsce

Sztuczna inteligencja coraz ważniejsza w wyborach zawodowych w Polsce

0
Dodane: 4 dni temu

Według raportu „Talent Trends 2024” opracowanego przez firmę rekrutacyjną PageGroup, aż 54% osób w Polsce uważa, że sztuczna inteligencja (AI) w miejscu pracy wpłynie na ich długoterminowe plany zawodowe.

AI przestaje być jedynie koncepcją, a staje się integralną częścią codziennego życia zawodowego. Eksperci przewidują, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje wiele sektorów. Jednak, aby Polska mogła dorównać światowym liderom, konieczne jest dalsze rozwijanie kompetencji związanych z AI wśród pracowników.

Na polskim rynku pracy, rozwój narzędzi AI, takich jak ChatGPT, staje się katalizatorem zmian, wpływając na transformację ścieżek kariery oraz codzienne obowiązki zawodowe. W rezultacie firmy coraz częściej wdrażają nowoczesne technologie, aby podnieść produktywność i zoptymalizować procesy pracy. Jak wynika z raportu „Talent Trends 2024” 3 na 10 pracowników w Polsce przyznaje, że sztuczna inteligencja odgrywa dziś ważną rolę w ich wyborach zawodowych. W miarę jak AI zyskuje na znaczeniu, istotne jest utrzymanie równowagi między innowacjami a etyką, szczególnie w zakresie ochrony danych osobowych i poszanowania praw własności intelektualnej.

Pomimo rosnącego zainteresowania sztuczną inteligencją, polscy pracownicy wciąż pozostają nieco w tyle w jej zastosowaniu w porównaniu do światowych standardów. Obecnie 27% pracowników w Polsce korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy, podczas gdy na świecie odsetek ten wynosi 30%. Ta różnica podkreśla znaczenie dalszych szkoleń i popularyzacji narzędzi AI, aby umożliwić polskim pracownikom pełne wykorzystanie tej technologii. Kluczowe jest też, aby pracownicy w Polsce byli nie tylko odpowiednio przygotowani, ale również pozytywnie nastawieni do możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja. Niezbędne jest wyposażenie ich w umiejętności i wiedzę, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał AI.

– W PageGroup nieustannie optymalizujemy odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby usprawnić nasze procesy rekrutacyjne. Pracujemy nad wdrożeniem rozwiązań AI w naszej branży i widzimy ogromny potencjał oraz korzyści, które sztuczna inteligencja może przynieść w nadchodzących latach. Ogromną wagę przykładamy jednak do etycznego i przemyślanego korzystania z tych narzędzi. Ważne jest, aby nasi pracownicy byli na bieżąco z technologiami AI, ponieważ ta wiedza nie tylko pomoże im poruszać się w zmieniającym się środowisku, ale również przyniesie wartość naszym klientom oraz kandydatom. Inwestowanie w szkolenia z zakresu AI pozwala naszym zespołom utrzymać konkurencyjność i elastyczność. Wspiera też innowacyjność, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów uczciwości, które nas wyróżniają – mówi Bartłomiej Radawiec, Executive Manager, Michael Page Technology.

– Bardzo istotne jest, aby pracownicy szkolili się w obszarze implementacji oraz wykorzystania AI. Pierwsze najpewniej zostaną zastąpione proste i powtarzalne czynności oraz stanowiska, jak na przykład customer service czy podstawowe programowanie. Zwiększy się popyt na osoby umiejące zaimplementować rozwiązania AI, dostosować je do potrzeb firmy, ale również analizować pracę sztucznej inteligencji i dokonywać zmian w algorytmach – dodaje Piotr​​​​ Jeziorski, Senior Associate Executive Manager, Michael Page Information Technology.

W Polsce sztuczna inteligencja znajduje szczególne zastosowanie w trzech sektorach: technologii (44% respondentów wskazało tę branżę), FMCG (23%) oraz przemyśle i produkcji (15%). W branży technologicznej AI napędza innowacje i rozwój produktów, podczas gdy w branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods; dobra szybkozbywalne) wspomaga optymalizację łańcucha dostaw i analizę zachowań konsumentów. W przemyśle i produkcji technologia ta optymalizuje procesy produkcyjne oraz podnosi efektywność operacyjną. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, jej implementacja powinna być dostosowana do specyfiki każdej branży i rodzaju pracy. Dlatego ważne jest, aby przeanalizować, jak AI może przynieść korzyści poszczególnym działom w firmie. To pozwoli na optymalizację wyników i pełne wykorzystanie możliwości technologii.

– W branży rekrutacyjnej, podobnie jak w innych sektorach, kluczowe jest indywidualne podejście do wdrażania sztucznej inteligencji, dostosowane do specyfiki poszczególnych działów i zespołów. Każdy segment rynku, od technologii, przez FMCG, po produkcję, ma inne potrzeby i wyzwania, które AI może pomóc rozwiązać. W rekrutacji technologia ta może przyspieszyć proces selekcji kandydatów, automatyzując wstępne etapy, ale także wspierać personalizację doświadczeń tych osób. Różne działy firmy wymagają zindywidualizowanych narzędzi, które zapewnią realne korzyści z wykorzystania sztucznej inteligencji, zwiększając efektywność, ale nie tracąc na ludzkim podejściu. Wszak to ono jest fundamentem skutecznej rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie analizować potrzeby i wyzwania każdego zespołu, by w pełni wykorzystać potencjał AI w sposób zrównoważony i odpowiedzialny – twierdzi Bartłomiej Radawiec.

– Każda branża i sektor rządzą się swoimi prawami. Rozwiązania, które sprawdzą się w jednym sektorze niekoniecznie muszą mieć zastosowanie w innym. Dlatego tak istotny jest umiejętny dobór procesu, w jaki można wdrożyć AI. Moim zdaniem wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy umiejętnie przeanalizują procesy zachodzące w firmach i wskażą, do którego z nich najefektywniej będzie wdrożyć AI. Na takich stanowiskach będzie zarówno ważne doświadczenie w obszarze AI, jak i zrozumienie funkcjonowania danej branży – podsumowuje Piotr​​​​ Jeziorski.

Jeżeli jesteście zainteresowani dalszymi wnioskami z przeprowadzonego badania, więcej informacji znajdziecie na witrynie MichaelPage.

Sztuczna inteligencja i rynek pracy – kto zyska, kto straci? Jest nowy raport

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .