eBay UK wprowadza ograniczenia sprzedaży UTO i baterii do nich
Jak donosi BBC, eBay ogłosił, że od 31 października ograniczy sprzedaż rowerów elektrycznych, hulajnóg elektrycznych i innego rodzaju UTO (czyli Urządzenie transportu osobistego) ze wspomaganiem elektrycznym oraz baterii do nich na swojej platformie w Wielkiej Brytanii. Serwis poinformował, że po tej dacie tylko „uprawnieni sprzedawcy biznesowi” będą mogli je wystawiać.
Rzeczniczka eBay powiedziała:
„Bezpieczeństwo konsumentów jest dla eBay priorytetem. Aby dalej poprawiać bezpieczeństwo konsumentów na naszym rynku, od 31 października 2024 roku tylko uprawnieni sprzedawcy biznesowi będą mogli wystawiać na sprzedaż rowery elektryczne i baterie do nich w Wielkiej Brytanii.
Ta zmiana polityki jest dodatkiem do audytów CE ofert baterii do rowerów elektrycznych, które rozpoczęliśmy w zeszłym roku, gdzie sprawdzamy, czy produkty oferowane przez sprzedawców mają ważną dokumentację CE.”
Ten krok jest odpowiedzią na rosnącą presję na sprzedawców i organy bezpieczeństwa, aby regulować ich sprzedaż w związku z rosnącą liczbą pożarów – niektóre z nich były śmiertelne – związanych z bateriami tych rowerów.
Londyńska Straż Pożarna niedawno poinformowała, że w 2023 roku odnotowała 155 pożarów rowerów elektrycznych, co stanowi wzrost o 78% w porównaniu z rokiem poprzednim. Straż pożarna ostrzegła użytkowników rowerów elektrycznych, aby sprawdzali swoje baterie po tym, jak pakiety baterii zostały oficjalnie uznane za „niebezpieczne” produkty przez brytyjski organ regulacyjny.
Organizacja charytatywna Electrical Safety First, która wzywa do wprowadzenia niezależnej certyfikacji trzeciej strony dla rowerów elektrycznych, e-hulajnóg i ich baterii, z zadowoleniem przyjęła ten krok.
Rzecznik Electrical Safety First powiedział:
„Cieszymy się, że eBay podejmuje proaktywne kroki w celu zmniejszenia ryzyka wprowadzenia do domów konsumentów baterii niskiej jakości, które w przypadku awarii stanowią poważne zagrożenie pożarowe.
Chociaż ten dobrowolny krok jest mile widziany, nadal wzywamy do prawnego zobowiązania rynków internetowych do podejmowania rozsądnych kroków w celu zapewnienia, że produkty sprzedawane za pośrednictwem ich stron są bezpieczne i mamy nadzieję, że ustawa o regulacji produktów i metrologii to nakazuje.
To ustawodawstwo musi również zapobiegać pożarom baterii poprzez wprowadzenie obowiązkowej certyfikacji trzeciej strony dla rowerów elektrycznych, e-hulajnóg i ich baterii, aby powstrzymać wprowadzanie na rynek produktów niskiej jakości. Powinno również wprowadzić bardziej rygorystyczne standardy dla zestawów konwersyjnych i regulacje dotyczące ładowania.”
W Polsce przypadki pożarów wywołanych bateriami do UTO są sporadyczne, ale zawsze jak się wydarzą wybucha krótka dyskusja o regulacjach i przepisów, która niestety szybko gaśnie nie dając żadnych rezultatów. Nawet pożar duży pożar w Poznaniu, w którym zginęli ludzie, a który prawdopodobnie się rozpoczął w firmie regenerującej baterie skończył się słomianym zapałem do zmian legislacyjnych.
Pamiętajcie baterie do urządzeń UTO; e-rowerów, hulajnóg, monocykli etc. mają duże pojemności, to nie jest „paluszek” AA, ani nawet bateria do smartphone. Zwarcie w takiej baterii, uszkodzone ogniowo może spowodować groźny pożar. Dlatego jakość ogniw, ich prawidłowe dobranie do siebie, elektronika zarządzająca procesem ładowania i rozładowywania są takie ważne.