Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Mój Elektryk 2.0 to teraz program NaszEauto – NFOŚiGW oficjalnie ogłosił start programu, kwoty i termin naboru wniosków

Mój Elektryk 2.0 to teraz program NaszEauto – NFOŚiGW oficjalnie ogłosił start programu, kwoty i termin naboru wniosków

0
Dodane: 2 dni temu

Nowy program wsparcia elektromobilności – NaszEauto – następca Mojego Elektryka rusza oficjalnie 3 lutego 2025 roku. Maksymalna kwota dopłaty to 40 000 zł.

NaszEauto

Start programu obwieszczono podczas zorganizowanej 28 stycznia konferencji prasowej.  Budżet programu to 1,6 mld zł pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy. Przewidywany czas realizacji programu to do końca 2026 roku (lub wcześniej, gdy wyczerpią się wyasygnowane środki).

Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program NaszEauto, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych – mówił w trakcie konferencji wiceminister Krzysztof Bolesta.

Ile można zyskać?

Ile można uzyskać dopłaty? Maksymalnie 40 000 zł, ale kwota jest rozparcelowana na kilka elementów, z których każdy zależy od tego, co zrobimy. Szczegóły zawiera poniższa tabela przygotowana przez NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ale generalnie: jeżeli nie złomujesz poprzedniego auta, to maks. na co możesz liczyć kupując auto elektryczne, to 30 000 zł dopłaty.

Zwróćmy uwagę na detale. Jeżeli osoba fizyczna nie chce złomować swojego poprzedniego auta i nie ma tzw. niskiego dochodu, otrzyma maks. 18 750 zł wsparcia na zakup auta elektrycznego. To sporo mniej od deklarowanych 40 000 zł.

Co oznacza ów „niski dochód”? Dodatkowe 11 250 zł otrzymają osoby zarabiające nie więcej niż 120 tys. zł rocznie.

Nowy program ma też próg cenowy dla pojazdów kupowanych ze wsparciem NaszEauto. Cena dotowanego pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł netto i nie będą mieć znaczenia Karta Dużej Rodziny, czy inne dokumenty. Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło tablicy i zielone znaki).

Zasadniczym ograniczeniem, najmocniej krytykowanym przez branżę jest to, że nowy program obejmuje tylko osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Jak uzyskać dopłatę?

Jak podaje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego. Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera) i posiadać ubezpieczenie OC, dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC.

W przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Dokumenty będzie można składać online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie.

Na koniec jeszcze jedna informacja: podobno wiceminister zadeklarował, że kolejnego programu wsparcia elektromobilności już nie będzie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .