Nowe technologie łączą pokolenia. Jak Silversi korzystają z inteligentnych urządzeń – nowe badanie Huawei
Wykluczenie technologiczne Silversów (osób po 50 roku życia) to mit, który można odłożyć na półkę. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research, a zleconych przez markę Huawei.
W Polsce aż 97% osób w tym wieku (tzw. Silversów) korzysta z inteligentnych urządzeń. Najczęściej są to smartfony (93% Silversów) i laptopy (84%), a sportowe opaski lub smartwatche posiada 36% z nich – wynika z badania Huawei CBG Polska.
Tylko 5% badanych deklaruje, że technologia osłabia ich relacje z młodszymi pokoleniami, a 58% uważa, że je poprawia. Co ciekawe, aż 88% Silversów nie widzi negatywnego wpływu technologii na relacje międzypokoleniowe. Dodatkowo 77% osób będących już dziadkami wskazuje, że technologia pozwala im utrzymywać lepszy kontakt z młodszymi generacjami.
97% Silversów posiadających smartfon korzysta z niego każdego dnia. Wśród posiadaczy smart opasek i smartwatchy odsetek ten wynosi 84%, z kolei laptopów używa codziennie 71%, a tabletów 36% spośród ich właścicieli w tym wieku.
Posiadacze smart urządzeń z pokolenia 50+, najczęściej używają ich, aby być na bieżąco z wiadomościami ze świata czy pogodą (65%) oraz utrzymywania, z udziałem technologii, więzi z bliskimi czy znajomymi (64%). Połowa (52%) badanych z tej grupy aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Prawie jedna trzecia (32%) osób po pięćdziesiątce używając swoich urządeń oddaje się rozrywce – grają w gry, oglądają filmy i seriale czy słuchają muzyki. Wśród kluczowych motywacji do korzystania z technologii można wymienić także: poprawę samopoczucia (28%), zwiększenie produktywności i naukę nowych rzeczy (po 27%).
Aż 58% badanych Silversów stwierdza, że technologia poprawia ich relacje z młodszymi pokoleniami. Najczęściej wymienianą zaletą jest ułatwiony i szybki kontakt oraz rozmowy (63%), dzięki temu niezależnie od odległości mogą oni pozostawać w kontakcie z bliskimi. 44% respondentów docenia możliwość uczenia się nowych rzeczy od młodych osób, dzięki czemu łatwiej pozostawać na bieżąco z nowinkami i trendami.
– Przekłada się to też na lepsze rozumienie perspektywy młodego pokolenia. Aż 42% osób w wieku 50+ docenia to, jak technologia ułatwia uczestniczenie w życiu ich dzieci i wnuków. Ważne jest też dzielenie się interesującymi treściami, takimi jak zdjęcia, filmy, artykuły – 41% Silversów w ten sposób podtrzymuje więzi rodzinne i towarzyskie. Z satysfakcją odnotowujemy również, że inteligentne urządzenia przyczyniają się do poprawy zdrowia i samopoczucia tej grupy wiekowej, a także wspierają ich aktywność i produktywność – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director, Huawei CBG Polska.
Do grupy Silversów należą oczywiście także dziadkowie i babcie. Aż 77% badanych posiadających wnuki wskazuje, że technologia pomaga utrzymywać z nimi lepszy lub częstszy kontakt. Wskazują, że smart urządzenia pozwalają im wymieniać się wiadomościami z młodym pokoleniem (53%), korzystać z wideorozmów (48%), a także dzielić się zdjęciami i filmami (45%).
Badanie wyraźnie pokazuje, że choć spora grupa dziadków i babć (48%) deklaruje pełną samodzielność w obsłudze urządzeń elektronicznych, to jednak istotny odsetek wciąż potrzebuje wsparcia w tej materii. Dla 17% badanych pomoc wnuków przy konfiguracji sprzętu była niezbędna, co świadczy o barierach w korzystaniu z nowych technologii. Kolejne 15% zmuszone było prosić wnuki o interwencję w przypadku awarii czy innych problemów technicznych, a 12% także przy czynnościach takich jak instalacja i aktualizacja aplikacji. 11% dziadków i babć skorzystało ze wsparcia wnuków podczas nauki obsługi komunikatorów, co podkreśla wagę tego aspektu w utrzymywaniu więzi rodzinnych w dobie cyfrowej.
Osoby dojrzałe nie lekceważą zagrożeń, jakie kryją się za błyskawicznym rozwojem technologii. Jedynie 12% Silversów nie dostrzega jej negatywnego wpływu na relacje międzypokoleniowe. Niemal połowa z nich (45%) stwierdza, że młodsze pokolenia spędzają za dużo czasu przed ekranem i za mało ze sobą rozmawiają. Niepokoi ich również fakt, że ich dzieci i wnuki stawiają życie wirtualne nad towarzyskie relacje z najbliższymi (39%). Spośród technologii, które zdaniem Silversów najbardziej oddzielają pokolenia, zdecydowanie przewodzą gry komputerowe i mobilne (47%), a tuż za nimi wymieniają technologie, takie jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość (36%), media społecznościowe (30%) oraz nowoczesne, zaawansowane aplikacje (27%).
Huawei Watch D2 – świetny prezent na dzień babci / dziadka i nie tylko