Bosch inwestuje miliardy w sztuczną inteligencję. Cel: autonomiczna jazda i agenci AI
Koncern technologiczny Bosch zamierza zainwestować ponad 2,5 miliarda euro w rozwój sztucznej inteligencji do końca 2027 roku.
Firma liczy, że dzięki tej technologii jej sprzedaż w segmencie zautomatyzowanej jazdy przekroczy 10 miliardów euro do 2035 roku. To część szerszej strategii, która zakłada integrację AI nie tylko w motoryzacji, ale także w produkcji przemysłowej i produktach codziennego użytku.
Bosch od lat rozwija swoje kompetencje w obszarze sztucznej inteligencji, co potwierdza duża liczba zgłoszeń patentowych w Europie – ponad 1500 w ciągu ostatnich pięciu lat. Jak podkreśla prezes zarządu firmy, Stefan Hartung, AI pozwala na szybsze wprowadzanie innowacji na rynek.
Zautomatyzowana jazda będzie coraz popularniejsza
Jednym z kluczowych obszarów, w których koncern widzi największy potencjał, jest zautomatyzowana jazda. Firma prognozuje, że do połowy przyszłej dekady sprzedaż oprogramowania, czujników i komputerów pokładowych dla tego segmentu może osiągnąć wartość ponad 10 miliardów euro.
Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w systemach wspomagania kierowcy, gdzie odpowiada za analizę otoczenia pojazdu i przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu. Aby przyspieszyć rozwój tych systemów, Bosch wykorzystuje generatywną AI, którą trenuje na danych z własnej, unikalnej bazy danych z czujników. Ma to pozwolić na tworzenie jeszcze bardziej niezawodnych i bezpiecznych funkcji autonomicznej jazdy w przyszłości.
Agenci AI wkraczają do fabryk
Kolejnym etapem rewolucji AI w wykonaniu firmy Bosch jest wdrożenie w produkcji tzw. agentów AI (agentic AI). Są to inteligentni asystenci zdolni do samodzielnego podejmowania decyzji i działań. W fabrykach koncernu systemy wieloagentowe już teraz monitorują pracę maszyn, przewidują potrzeby konserwacyjne i optymalizują harmonogramy pracy, co przekłada się na redukcję nieplanowanych przestojów. Co więcej, jesienią 2025 roku Bosch planuje udostępnić specjalną platformę, która pozwoli innym firmom tworzyć własne systemy oparte na agentach AI, nawet przy minimalnej wiedzy programistycznej.
Rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji idzie w parze z inwestycjami w kapitał ludzki. Od 2019 roku w ramach wewnętrznej Akademii AI Bosch przeszkolił już ponad 65 000 pracowników. Firma zatrudnia blisko 5 000 specjalistów od AI, którzy pracują nad inteligentnymi rozwiązaniami, takimi jak skaner wykrywający instalacje w ścianach czy piekarnik automatycznie dobierający parametry pieczenia. Badanie Bosch Tech Compass pokazuje, że takie podejście jest zgodne z globalnymi trendami – 80% ankietowanych na świecie chce podnosić swoje kompetencje w zakresie AI. W Polsce 66% osób uważa, że sztuczna inteligencja stanie się dominującą technologią w nadchodzącej dekadzie.
95% matek obawia się powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim – raport Bosch i Fundacji Mamo Pracuj