Polacy i subskrypcje – nowy raport
Rynek subskrypcji w Polsce cały czas się rozwija, jednak z cyfrowych abonamentów przede wszystkim korzystają najmłodsi. Polacy niechętnie podpinają karty do cyfrowych usług. To główne wnioski z raportu „Subskrypcje PL”. Nie byłbym jednak takim optymistą, jeśli nie zacznie się naprawiać edukacji i budować świadomości społeczeństwa.
Fundacja Digital Poland oraz firma Straal we współpracy z kilkoma innymi partnerami przygotowała raport „Subskrypcje PL”. To wynik przeprowadzonych wywiadów internetowych na grupie 2000 osób w wieku 18-65. Badanie ukazuje jak Polacy korzystają z modelu abonentowego/subskrypcyjnego na rynku dóbr i usług zarówno tych fizycznych, jak i cyfrowych. Można powiedzieć, że ogólnie wynik jest nad wyraz optymistyczny, wszak ponad 90% Polaków korzysta z ekonomii subskrypcji, a średnio mamy po 3,9 zobowiązań subskrypcyjnych. Mowa tu jednak także o standardowych abonentach za telewizję, telefon, internet, a nawet prąd, wodę czy gaz, czy ubezpieczenia. Aż 75% ankietowanych korzysta z usług telekomunikacyjnych w abonamencie, natomiast z ubezpieczenia 48%, a z VOD 32%, jeśli chodzi o streaming muzyki jest to już tylko 19%, prenumeraty prasy, czy serwisów informacyjnych dokonuje 14% ankietowanych, mniej niż korzysta z abonamentu na siłownie (16%), abonament do kina to 11% ankietowanych.
Na tle subskrypcji bardzo słabo wypada kwestia powiązania karty z serwisem, czy korzystania z Apple Pay i tym podobnych usług. Tylko 23% ankietowanych wskazuje, że ma podpiętką kartę do usługi, w zdecydowanej większości wybieramy tradycyjny przelew Online. Nawet szybkie przelewy online to wybór jedynie 45% ankietowanych. Przez część ankietowanych takie metody jak podpinanie karty uznawane są za niebezpieczne, podobnie jak same serwisy oferujące subskrypcję. Sytuacja lepiej prezentuje się w gronie użytkowników 18-24 lat.
Cały raport można pobrać na stronie fundacji. To ciekawa lektura dla tych, którzy chcą szerzej zapoznać się z naszym rynkiem w czasach „ekonomii subskrypcji”, czy prowadzić biznes w Polsce w oparciu o ten model.
Na podstawie raportu oraz własnych obserwacji w różnych grupach społecznych i wiekowych widzę, że rzeczywiście z usług abonamentowych korzystamy coraz częściej, coraz więcej osób rozpoznaje popularne serwisy i chce z nich korzystać. Jednak wciąż wiele osób łapie się na tym, że płaci za serwisy pirackie, czy próbuje obejść systemy płatności w inny sposób. Brakuje wiedzy o dostępnych technologiach, usługach, możliwościach. Najpierw nie przekazuje się jej w żaden sposób w szkole, a później żadne media pełniące misje nie podejmują takich tematów, a sprzedawcy rzadko kiedy decydują się uświadamiać klientów. Przez to wiele osób po zmieniającym się cyfrowym świecie porusza się po omacku.
Komentarze: 2
Paweł troszkę szkoda że publikujesz “wypociny” nikomu nie znanej fundacji. ( 4 publikacje )Następna fundacja która ma aspiracje do kreowania rzeczywistości! Każdy zdroworozsądkowo myślący człowiek po przejrzeniu raportu, wyciągnie wnioski że publikacja to jeden WIELKI GNIOT! Każdą procedurę testową można ustawić pod pożądany i oczekiwany wynik!!! “90 % Polaków już uczestniczy w ekonomi subskrypcji” Tylko 90% Polaków??? Rozumiem że te brakujące 10% Polaków jest zwolnionych z opłaty radiowo telewizyjnej :-) Tak sobie skojarzyłem http://www.wimbp.lodz.pl/galerie/wystawa/hasla_propagandowe_prl/prl_img/prl_112.jpg
Paweł troszkę szkoda że publikujesz “wypociny” nikomu nie znanej fundacji. ( 4 publikacje )Następna fundacja która ma aspiracje do kreowania rzeczywistości! Każdy zdroworozsądkowo myślący człowiek po przejrzeniu raportu, wyciągnie wnioski że publikacja to jeden WIELKI GNIOT! Każdą procedurę testową można ustawić pod pożądany i oczekiwany wynik!!! “90 % Polaków już uczestniczy w ekonomi subskrypcji” Tylko 90% Polaków??? Rozumiem że te brakujące 10% Polaków jest zwolnionych z opłaty radiowo telewizyjnej :-) Tak sobie skojarzyłem http://www.wimbp.lodz.pl/galerie/wystawa/hasla_propagandowe_prl/prl_img/prl_112.jpg