Volvo wprowadzi LiDAR i autonomiczny tryb autostradowy w 2022 roku
Volvo ogłosiło, że w kolejnej generacji swoich pojazdów, będzie montować LiDAR i tym samym udostępni funkcję Highway Pilot. Będzie to system, który pozwoli na pełną autonomiczną jazdę w warunkach autostradowych. Pierwsze modele w sprzedaży pojawią się w 2022 roku.
O tym, że miniaturyzacja rozwiązań typu LiDAR postępuje, najlepiej świadczy najnowszy iPad Pro. To także spadek kosztów takich rozwiązań. Oczywiście w samochodach system LiDAR musi być znacznie bardziej rozbudowany. Do tej pory w większości pojazdów autonomicznych, LiDAR był montowany na dachu jako zewnętrzny sprzęt. W nowych Volvo będzie zintegrowany z nadwoziem i umieszczony nad przednią szybą samochodu. Będzie wyraźnie zaznaczony, choć wkomponowany w design pojazdu.
LiDAR do Volvo powstał przy współpracy z firmą Luminar. Dzięki obecności systemu LiDAR, możliwe będzie wprowadzenie funkcji Highway Pilot. Ta ma pozwolić na pełną autonomiczną jazdę w warunkach autostradowych. Funkcja ta będzie mogła być aktywowana jednak tylko w odpowiednich warunkach w określonych lokalizacjach. Zapewne tylko tam, gdzie również samochód posiadać będzie wystarczająco dużo informacji z map i nawigacji GPS.
Funkcja ta pojawi się w drugiej generacji platformy SPA. Oznacza to, że pojawi się po raz pierwszy najpewniej w trzeciej odsłonie Volvo XC90. Ta powinna być zaprezentowana właśnie w 2021 lub 2022 roku. W 2022 roku auta z SPA 2 mają już trafić do klientów.
Volvo tu dość jasno pokazuje, że funkcja Highway Pilot będzie ograniczona, tylko do miejsc, gdzie jazda autonomiczna rzeczywiście jest możliwa. Jednocześnie, to właśnie w warunkach autostradowych, na długich trasach często nasze skupienie na monotonnej jeździe wysiada i tu systemy asystujące są sporym zabezpieczeniem. To też pokazuje, że droga do w pełni autonomicznych pojazdów, które będą poruszać się wszędzie same, jest jeszcze długa. Nowa generacja Volvo będzie też korzystać z systemu multimedialnego opartego o Google Android. W tegorocznych modelach (właściwie MY21) zdecydowano się wprowadzić ograniczenie maksymalnej prędkości do 180 km/h w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. W planach Volvo Cars jest też stanie się firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku.