App Tracking Transparency odpowiedzialne za 40% wzrost cen aplikacji na iOS
Nowy raport Apptopia podaje, że średnia cena zakupu w aplikacji w App Store wzrosła o 40% od zeszłego roku, a jednym z głównych powodów jest funkcja App Tracking Transparency, która sprawia, że dotarcie do właściwych użytkowników jest droższe.
W przypadku sklepu Google Play, koszty związane z wysoką inflacją na prawie całym świcie, wzrosły o 9% rok do roku (dane z lipca 2022). W raporcie stwierdzono, że ten wzrost może być „reakcją twórców aplikacji na zwiększony efektywny koszt instalacji (eCPI), związany z polityką przejrzystości śledzenia aplikacji Apple, która powoduje, że pozyskiwanie użytkowników jest droższe”.
W raporcie dodano:
Ceny wzrosły znacznie bardziej w App Store niż w Google Play, więc chcieliśmy ustalić, czy wszystkie zakupy IAP były droższe w równym stopniu. Okazuje się, że jednorazowe zakupy IAP (np. nowa skórka w Tennis Clash) wzrosły znacznie więcej niż IAP przy zakupach miesięcznych lub rocznych. Średnie ceny pojedynczych zakupów IAP na iOS wzrosły w lipcu o 36% r/r, podczas gdy roczny + miesięczny zakup IAP wzrósł tylko o 19%. Wydawcy starają się prezentować wartość i przyciągać klientów na dłużej, aby obniżyć koszty..
Warto zauważyć, w jaki sposób zasady przejrzystości śledzenia aplikacji (App Tracking Transparency) Apple zaczęły obowiązywać programistów i inne firmy. Kilka miesięcy temu Facebook/Meta odnotował pierwszy w historii kwartalny spadek przychodów. W lipcu firma zwróciła uwagę na wyzwania, przed którymi stoją wszystkie amerykańskie firmy, a także obawy przed recesją, ale analitycy z Wall Street uważali, że konkurencja (TikTok) i zmiany prywatności Apple’a były prawdziwym powodem spadku przychodów.
W innym raporcie z kwietnia mowa jest o tym, że sytuacja była do przewidzenia od dawna. Przychody dużych platform technologicznych mogą spaść o prawie 16 mld dolarów przez App Tracking Transparency.
Jak dla mnie, jeśli cena jest kosztem większej prywatności nas wszystkich – niech rośnie.