Dwa miliony Volkswagenów w Europie „rozmawia” ze sobą. Sieć Car2X osiągnęła masę krytyczną
Volkswagen ogłosił, że wyprodukował już ponad dwa miliony pojazdów na rynek europejski wyposażonych w system łączności Car2X.
To kluczowy moment dla tej technologii, ponieważ jej skuteczność zależy bezpośrednio od liczby połączonych ze sobą pojazdów. Przekroczenie tego progu oznacza, że sieć aut ostrzegających się nawzajem staje się wystarczająco gęsta, by realnie wpływać na bezpieczeństwo.
Technologia Car2X działa na zasadzie „inteligencji roju”. Pozwala ona samochodom na bezpośrednią komunikację między sobą oraz z elementami infrastruktury drogowej, takimi jak sygnalizatory czy znaki ostrzegawcze. Co kluczowe, system nie wymaga do działania sieci komórkowej ani nie generuje kosztów transmisji danych. Opiera się na standardzie „Wi-Fi p” (ITS-G5) i działa w promieniu do 800 metrów , wymieniając dane w ciągu milisekund.
Dzięki temu kierowca może otrzymać ostrzeżenie o zagrożeniu, którego jeszcze nie widzi – na przykład o korku za zakrętem, pojeździe uprzywilejowanym zbliżającym się do skrzyżowania, nagłym hamowaniu auta z przodu czy robotach drogowych. System nie tylko wyświetla komunikat, ale może też współpracować z innymi asystentami. Przykładowo, po otrzymaniu sygnału Car2X, aktywny tempomat (Travel Assist) może prewencyjnie zmniejszyć prędkość, zanim kierowca dostrzeże przeszkodę.
Sama sieć to nie tylko samochody. W Niemczech już ponad 1000 przyczep drogowych używanych przy robotach jest wyposażonych w nadajniki Car2X. Cała sieć autostrad w Austrii posiada jednostki przydrożne , a inne kraje europejskie, jak Włochy czy Hiszpania, również instalują infrastrukturę i wyposażają w nią pojazdy ratunkowe.
System jest obecnie standardem w modelu ID.7 oraz opcją w większości popularnych modeli marki, takich jak Golf, Tiguan, Passat czy modele z rodziny ID.3, ID.4 i ID.5. W przyszłości Volkswagen planuje włączyć do ekosystemu także innych uczestników ruchu, m.in. rowerzystów i motocyklistów, aby dodatkowo zwiększyć ich bezpieczeństwo.
Nowy Volkswagen T-Roc wjeżdża na rynek. Jest większy, dojrzalszy i ma wnętrze z wyższej półki






