Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Diesel nie powiedział ostatniego słowa. Audi wprowadza rewolucyjne V6 TDI do modeli Q5 i A6

Diesel nie powiedział ostatniego słowa. Audi wprowadza rewolucyjne V6 TDI do modeli Q5 i A6

0
Dodane: 11 godzin temu

W czasach, gdy większość producentów po cichu wygasza ofertę silników wysokoprężnych przestawiając się na silniki elektryczne, Audi idzie – nomen omen – pod prąd, prezentując nową ewolucję swojej flagowej jednostki.

Do modeli Q5 i A6 trafia zmodernizowany silnik 3.0 V6 TDI, który dzięki zaawansowanej elektryfikacji ma łączyć oszczędność diesla z dynamiką auta elektrycznego. Nowa jednostka generuje 299 KM (220 kW) mocy oraz imponujące 580 Nm momentu obrotowego, ale to sposób oddawania tej siły jest tu największą nowością.

Kluczem do zmiany charakterystyki napędu jest zastosowanie po raz pierwszy technologii MHEV plus w połączeniu z elektrycznie napędzaną sprężarką. Inżynierowie z Ingolstadt stworzyli układ, w którym klasyczna turbosprężarka wspomagana jest przez elektryczny kompresor oraz mocny generator. To rozwiązanie definitywnie eliminuje największą zmorę diesli, czyli turbodziurę. Elektryczna sprężarka w zaledwie 250 milisekund rozpędza się do 90 000 obrotów na minutę, błyskawicznie budując ciśnienie doładowania, zanim główna turbina napędzana spalinami osiągnie pełną wydajność.

nowe Audi V6 TDI

Efekt tych zmian jest wymierny na drodze. Audi deklaruje, że w pierwszych 2,5 sekundy przyspieszania nowe Q5 pokonuje dystans o długość samochodu większy niż jego poprzednik. Reakcja na pedał gazu jest natychmiastowa i liniowa, a system hybrydowy dostarcza dodatkowy „zastrzyk” 24 KM i aż 230 Nm momentu obrotowego podczas ruszania i wyprzedzania. Co więcej, dzięki wydajnemu generatorowi, samochód potrafi manewrować na parkingu, a także poruszać się w powolnym ruchu miejskim, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej, co obniża spalanie w cyklu miejskim.

Producent pomyślał również o aspekcie ekologicznym, wykraczającym poza samą hybrydyzację. Nowy silnik jest fabrycznie przystosowany do zasilania paliwem HVO 100, czyli uwodornionym olejem roślinnym wytwarzanym z odpadów. Stosowanie tego paliwa pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 95 proc. w porównaniu do tradycyjnego diesla, co daje technologii wysokoprężnej drugie życie w erze dekarbonizacji.

Audi integruje ChatGPT z aplikacją myAudi. Asystent AI odpowie na pytania o samochód

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .