iChat w Aster – rozwiązanie problemu
Od dłuższego czasu użytkownicy internetu dostarczanego przez operatora telewizji kablowej firmę Aster, mieli poważne problemy z pełną funkcjonalnością programu iChat.
Jakieś 1,5 roku temu (może dłużej, może krócej – ja tyle obserwuje ten problem), operator pozmieniał coś w swoich ustawieniach i od tego momentu nie można było wykonywać połączeń wideo oraz rozmów głosowych, nie mówiąc o udostępnianiu pulpitu.
Wiele razy kontaktowałem się z biurem obsługi klienta w Aster, ale technicy nie potrafili mi pomóc twierdząc, że problem jest po mojej stronie. Dziwne to było tymbardziej, że w innych lokalizacjach, obsługiwanych przez innych operatorów, wszystko działało. Zmieniałem DNSy, żonglowałem ustawieniami – bez powodzenia.
Okazuje się, że Aster najprawdopodobniej pozmieniało coś w portach po swojej stronie i część poblokowało, nie informując o tym użytkowników. Zapewne sami nawet nie zdawali sobie z tego sprawy, że “zrobili dobrze” macuserom, bo w innych programach (np. Skype) i na innych komputerach (np. z Windows) nie występują takie problemy.
Rozwiązanie okazało się trywialne. Aby znów cieszyć się pełną funkcjonalnością iChata w sieci Aster, należy w Preferencje/Konta/Serwer, zaznaczyć “ptaszka” przy polu SSL. Można to zrobić tylko będąc wylogowanym z iChata. Włączając szyfrowanie zmieniamy porty, po których działa nam program.
Podziękowania dla Krzysztofa Młynarskiego za pomoc w rozwiązaniu problemu.