Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Jak ograniczenia tvOS powstrzymują twórców gier?

Jak ograniczenia tvOS powstrzymują twórców gier?

0
Dodane: 4 tygodnie temu
fot. Apple

Kiedy pierwsze Apple TV z systemem tvOS i sklepem App Store zostało wprowadzone na rynek w 2015 roku, Apple próbowało promować je jako rodzaj konsoli do gier. Apple Arcade niestety nie odniosło spektakularnego sukcesu, choć jest usługą, która zawiera wiele tytułów mogących urodzić za prawdziwe perły.

Jeśli nigdy nie próbowałeś/-aś jeszcze Apple Arcade, polecam zacząć od wysłuchania mojej rozmowy o tej platformie i jej możliwościach w 309. odcinku podcastu.

Załoga serwisu 9to5Mac zebrała kilka faktów, które ograniczają twórców gier przed wejściem na platformę Apple Arcade i w ogóle na sytem tvOS.

tvOS ogranicza ilość pamięci, jaką mogą wykorzystać aplikacje

Apple zezwala na emulatory gier w App Store, a wielu użytkowników zastanawia się, kiedy jeden z tych emulatorów będzie dostępny na tvOS w App Store. Ostatecznie stało się to w zeszłym tygodniu wraz z premierą RetroArch, ale nie bez przeszkód.

Użytkownicy, którzy testowali RetroArch na Apple TV zauważyli, że ich gry są nagle usuwane przez aplikację. Niestety, dla tych osób, nie jest to błąd w aplikacji, ale ograniczenie systemu operacyjnego. Mówiąc dokładniej, Apple ogranicza ilość pamięci, jaką może wykorzystać każda aplikacja tvOS, a co za tym idzie przypadku RetroArch ilość tytułów magazynowanych w skompilowanym pliku aplikacji.

Maksymalny rozmiar pakietu aplikacji tvOS to 4 GB. Ponadto aplikacja może uzyskać dostęp tylko do 500 KB pamięci trwałej, która jest lokalna dla urządzenia.

– czytamy w dokumentacji App Store. Jeszcze raz:

Aplikacje Apple TV mogą trwale przechowywać tylko 500 KB (!) danych.

– co wystarcza tylko na takie rzeczy, jak ustawienia i zapisywanie gier.

Chodzi o to, że aplikacje tvOS mogą pobierać więcej danych, ale system może je usunąć w dowolnym momencie, ponieważ wszystkie są uważane za pliki tymczasowe. Oczywiście limit 4 GB dla pakietu aplikacji jest również dość niski dla gier na poziomie konsoli.

– komentuje 9to5Mac.

Twórcy gier i emulatorów nie są z tego powodu zadowoleni. Jak zauważył AppleInsider, wielu deweloperów narzeka na ograniczenia tvOS, jeśli chodzi o wykorzystanie pamięci masowej.

To niedopuszczalne, że tvOS najwyraźniej nie pozwala aplikacjom na korzystanie z pamięci trwałej. Na przykład nowy emulator gier RetroArch musi przechowywać wszystkie zapisane gry, zrzuty ekranu i ROM-y w katalogu Caches, który system operacyjny może usunąć w dowolnym momencie bez ostrzeżenia.

– powiedział deweloper Ole Begemann.

Riley Testut, twórca popularnego emulatora Delta, dodał, że takie ograniczenie jest największym powodem, dla którego nie stworzył wersji swojego emulatora dla Apple TV. I nietrudno sobie wyobrazić, że wielu innych twórców gier również zrezygnowało z przeniesienia swoich gier na Apple TV z tego powodu.

Nietrudno sobie wyobrazić, dlaczego firma stworzyła to ograniczenie w pierwszej kolejności, ponieważ starsze modele Apple TV zaczynały się od 32 GB pamięci. Jednak Apple TV zaczyna się teraz od 64 GB pamięci, a dostępna jest również opcja 128 GB. Miejmy nadzieję, że Apple usunie to ograniczenie w przyszłości, przynajmniej w przypadku najnowszych modeli Apple TV.

Możliwe, że wszystko zmieni się podczas tegorocznego WWDC 2024, choć nie liczyłbym, że Apple poświęcił tvOS dużo czasu na scenie. Raczej w ramach dedykowanych sesji w kolejnych dniach WWDC.

WWDC 2024 wystartuje 10 czerwca – nie tylko iOS 18

Jeśli interesuje Cię temat gier w kontekście platform systemowych Apple, polecam serdecznie podcast „Gramy na Macu”.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .