Mastodon

Konfiguracja kontrolera gier z OS X

5
Dodane: 10 lat temu

OS X nie jest najlepszą platformą do gier, jednak pojawiło się na nie trochę tytułów, w które warto zagrać. W wielu przypadkach rozgrywka jest wygodniejsza za pomocą kontrolera – w poniższym poradniku pokażę, jak wykorzystać te z PS3 oraz Xboxa 360 w każdej grze.

Czego potrzebujemy?

Do prawidłowego działania kontrolera z OS X konieczne jest zastosowanie programu do mapowania przycisków (skorzystałem z aplikacji Controllers, kosztującej 5$), a w przypadku pada do Xboxa – również sterownika. Ponadto potrzebny jest kabel mini USB w przypadku pada do PS3 oraz odbiornika bezprzewodowego od Microsoftu, jeżeli macie bezprzewodowego pada do Xboxa (kabel z zestawu Play & Charge nie działa).

Połączenie kontrolera

Kontroler od PS3 wykorzystuje do połączenia Bluetooth i nie wymaga stosowania żadnych sterowników. Podłączamy go kablem mini USB do komputera i to wszystko. Powinien zostać wykryty w aplikacji Controllers i być widoczny również po odłączeniu, ponieważ podłączenie go równoznaczne jest ze sparowaniem przez Bluetooth.

1

Nieco trudniej jest z kontrolerem do Xboxa – ten nie korzysta z Bluetooth, więc pozostaje jedynie połączenie przewodowe lub bezprzewodowe, za pomocą adaptera. Ponadto konieczna jest instalacja wymienionego w poprzednim akapicie sterownika.

2

Po zamontowaniu obrazu DMG i instalacji paczki (wymagającej restartu komputera) w Preferencjach systemowych wchodzimy do panelu Xbox 360 Controllers i konfigurujemy podłączonego pada.

3

4

Konfiguracja

W aplikacji Controllers możemy stworzyć wiele różnych konfiguracji pada, przystosowanych do określonej gry. W tym celu klikamy na przycisk + na dole okna, nazywamy konfigurację, a następnie wybieramy ikonę trybu, a z niej przycisk Buttons, by stworzyć konfigurację.

5

Teraz przechodzimy do mapowania przycisków. Na początku naciskamy przycisk na padzie, a następnie wciskamy przycisk na klawiaturze. Gałkom analogowym można też przypisać martwą strefę oraz czułość działania. Po zakończeniu zmian należy przełączyć suwak na pozycję On, żeby program był aktywny podczas gry.

6

Konfiguracja może być na bieżąco zmieniana podczas gry. Wystarczy przejść z niej do aplikacji i przypisać nowe zachowanie przycisków. Co ważne, kontroler działa w każdej grze, nie tylko w tych, które domyślnie obsługują pady od Xboxa bądź PS3 (jest tak na przykład w Star Wars: The Force Unleashed, gdzie można bez żadnej konfiguracji korzystać z kontrolera od Xboxa).

Źródło: Tuts+

Paweł Hać

Ten od Maków i światła. Na Twitterze @pawelhac

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 5

W grach, które są przystosowane do padów nie potrzeba nic więcej oprócz sterownika (przynajmniej jeśli chodzi o kontrolery Microsoftu). Gra sama wykrywa pady i działa, np. Burnout: Paradise City.

Szkoda że obsługa kontrolerów nadal nie jest w OS X jasna.

Co prawda od Mavericks wprowadzono Game Controller API dla twórców gier służące do ustandaryzowania obsługi (jak XInput/Xbox 360 gamepad w Windows) dzięki czemu obsługa gamepadów powinna być prosta.

To samo API pojawiło się w iOS7, a urządzenia z nim kompatybilne oznaczane są jako MFI. Niestety, nic nie wiadomo na temat kontrolerów zgodnych z nowym API dla OS X, podobnie nie sądzę żeby podany program oferował taką zgodność.

W rezultacie, Apple dostarczyło API do pisania gier i żadnego kontrolera do testowania tego API. Oczywiście kontrolery MFI obecne na rynku (np. http://steelseries.com/products/controllers/steelseries-stratus-wireless-gaming-controller ) zgodne z ujednoliconym API OSX/iOS, NIE DZIAŁAJĄ na OS X.

Schizofrenia? Jak na razie, programiści są skazani na takie właśnie półśrodki jak opisany. Istnieje jakaś szansa, że Apple na jesień zaprezentuje nowe Apple TV z kontrolerem gier zgodnym z OS X – to wydaje się być logicznym posunięciem po prezentacji nowych API: Sprite Kit, Scene Kit, Gamepad Controller API.

Szkoda tylko że tak późno. Tymczasem z zakupem nowego pada dla OS X wstrzymałbym się do jesieni.