iMagazine

Bug w iOS uniemożliwiający otwieranie linków – tymczasowe rozwiązanie

28/03/2016, 12:53 · · · 17

Ważne uaktualnienie na dole wpisu.

Od kilkunastu godzin użytkownicy narzekają na problemy z otwieraniem linków w Safari, Wiadomościach i Mailu. Problem objawia się brakiem otwarcia linku, zawieszeniem lub wykrzaczeniem się danej aplikacji – różni użytkownicy mają różne doświadczenia. Apple już o tym problemie wie i prawdopodobnie naprawi go wkrótce. A tymczasem, jeszcze większa ilość userów nie ma tego problemu, w tym ja.

Wbrew raportom, problem nie jest ograniczony do iOS 9.3, tylko również do wcześniejszych wersji.

Uaktualnienie – Tutaj znajdziecie rozwiązanie, które pomaga niektórym użytkownikom:

Oto jak naprawić bug z linkami w iOS 9! [uaktualniono!]

Tymczasowe rozwiązania

Niektórzy raportują, że u nich pomagają następujące kroki:

  • korzystanie z innej przeglądarki niż Safari,
  • wyłączenie JavaScript w Ustawienia → Safari → Zaawansowane.

Jeszcze inni donoszą, że problem wywołany jest u nich przez aplikacje trzecie – jedna osoba raportowała, że zainstalowanie aplikacji Booking.com wywołała problem, z skasowanie jej przywróciło właściwe działanie. Ponoć podobne symptomy wywołuje TripAdvisor. Główny wątek na ten temat znajdziecie tutaj.

Jako, że aplikacje są w sandboxach i nie mogą same z siebie wpływać na system, to wygląda na to, że problem leży w funkcji canOpenURL, która na sztywno orgranicza ilość URL schemes zarejestrowanych w systemie. Być może to jakaś aplikacja trzecia swoim kodem wpływa na wspomniane zarejestrowane w systemie URL schemes i powoduje, że całość się sypie. Jako, że to przekazywanie linków zdaje się działać w oparciu o JS, to prawdopodobnie dlatego ich wyłączenie rozwiązuje problem.

Osobiście, gdybym miał ten problem, odinstalowywałbym aplikacje jedna po drugiej, od najnowszych, aż znalazłbym winowajcę. Niestety go nie mam (i nie chcę mieć), ale jeśli komuś z Was będzie się chciało robić test po każdym uninstallu (oraz prawdopodobnie restarcie) i coś znajdziecie, to dajcie znać.

Niezależnie co jest przyczyną tego, wygląda na to, że pozostaje nam czekać na rozwiązanie od Apple.


Uaktualnienie – 28/03/2016, 17:31

Wiadomo już co jest przyczyną problemów – problem wynika z Universal Links w iOS 9, które pozwalają aplikacjom powiązać URL-e ze zdefiniowanym programem. Dla przykładu, jeśli zainstalujemy YouTube’a, to doda on odpowiednie instrukcje, dzięki którym linki prowadzące do YouTube.com automatycznie otworzą się w YouTube.app. Problem konkretnie wynika z pliku generowanego przez aplikację i winowajcą w tym wypadku jest najprawdopodobniej Booking.com, który stworzył bazę danych o wielkości kilku megabajtów, podczas gdy nie powinna ona przekraczać kilku kilobajtów. To jednak wina Apple, że nie przewidzieli, że jakiś deweloper będzie chciał „przechytrzyć system”, poprzez dodania wszystkich hoteli w swojej bazie danych, aby ich linki kierowały do ich aplikacji, zamiast na stronę WWW danego hotelu. Booking rzekomo już ze swojej strony naprawił ten problem (ich association file zajmuje teraz 4 KB), ale niestety nie pomoże to użytkownikom, którzy już go doświadczyli, ponieważ ich starsza baza jest obecnie uszkodzona i iOS nie potrafi sobie poradzić z jej usunięciem. Oznacza to, że samo skasowanie Booking.com.app nie pomoże.

Niektórzy użytkownicy raportują, że udało im się przywrócić prawidłowe funkcjonowanie iOS-a stosując poniższą metodę:

  1. Skasowanie Booking.com.app.
  2. Restart iPhone’a.
  3. Pobranie Booking.com.app z App Store.
  4. Uruchomienie trybu samolotowego.
  5. Otwarcie aplikacji Booking.com.
  6. Restart iPhone’a.
  7. Skasowanie Booking.com.app.
  8. Wyłączenie trybu samolotowego.

Ta metoda mi osobiście nie pomogła, ale dajcie znać jeśli Wam pomoże. Oczywiście może być też tak, że u mnie namieszał inny app w dokładnie ten sam sposób.

17

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki i zwinne samochody. Niedawno rozpocząłem prowadzenie kursów Lightrooma i fotografii na Pikselowe.pl – zapraszam.

morid1n

Dodaj komentarz

Bartek Stańczyk napisał(a):

U mnie niestety nie pomogło (iPhone 6, iOS 9.3).
Tymczasowo używam sobie Google Chrome i zamiast klikać kopiuję adres linka i wklejam w pasku adresu :) W safari taki „trick” nie działa.

Bartek Leśniak napisał(a):

U mnie nic nie działa… Czekam na update i póki co nie klikam w linki

Krzysztof Szuba napisał(a):

Skwasiło się dzień po aktualizacji do 9.3 mojego iPada Air. Wypróbowałem chyba wszystkie opisane w necie sposoby począwszy od zmiany ustawień Safari, skończywszy na odinstalowaniu Bookin.com i kliku innych programów. Niestety nic nie zadziałało. Nie robiłem tylko przywrócenia sprzętu do ustawień fabrycznych. Oczywiście miałem standardowe dla tej aktualizacji problemy z jej zarejestrowaniem. Musiałem to zrobić przez iTunes. To samo było z moim iPhonem 5s, ale tu dla odmiany Safari i czytanie linków działa OK. W mojej blisko dwudziestoletniej przygodzie to chyba druga taka wtopa. Poprzednia też dotyczyła aktualizacji (ta która natychmiast została wycofana). Nie jestem zwolennikiem mitologizowania postaci, ale za Jobsa to byłoby raczej niemożliwe. Ciekawe kiedy Apple się obudzi z rozwiązaniem tego problemu ?

Moridin napisał(a):

Byłoby możliwe za Jobsa bo wtedy też były wtopy.

Krzysztof Szuba napisał(a):

Pojawiło się jakieś nowe uaktualnienie 9.3 (build 13E5237). Zacząłem instalować, ciekawe czy rzeczywiście wszystko poprawili ?????

krakers napisał(a):

Czy wiadomo, która wersja apki booking powoduje ten problem?

Krzysztof Szuba napisał(a):

No i kicha, update zainstalowany w iPad Air, a otwieranie linków i tabsów dalej nie działa. iPhone 5s wszystko OK.

Dariusz Grabowski napisał(a):

Nie rozumiem – autor najpierw pisze, że problem go nie dotyczy, a następnie, że rozwiązanie mu nie pomogło?

Mi również się zawiesza Safari w momencie klikania w linki. Używam teraz chrome’a i otwieram w nowej zakładce :(

Kiedy się w końcu nauczę aktualizować miesiąc po wprowadzeniu sporej aktualizacji… (booking.com mam od ponad roku, a problem się pojawił po aktualizacji 9.3)

Ooo, rzeczywiście jest nowe uaktualnienie – dlaczego nie jest nazwane 9.3.1

Moridin napisał(a):

Bo jakieś 2 godziny po napisaniu tego problem się pojawił.

Problem nie dotyczy iOS 9.3, tylko iOS 9.x i tego co opisałem w uaktualnieniu.

Dariusz Grabowski napisał(a):

To teraz już rozumiem, bo w uaktualnieniu z 17:31 bezpośrednio nie było to napisane.

Jeśli problem dotyczy 9.x to dlaczego wcześniej się nie ujawnił?

Szkoda, że w uaktualnieniach 9.3 (build 13E5237) oraz booking 11.3.2 nie przyznano się do problemu.

Moridin napisał(a):

Ten build poprawia activation bug.

Ujawnił się wcześniej, ale małej grupie osób.

Dariusz Grabowski napisał(a):

Dziękuję za info. Właśnie sobie doczytałem:

http://appleinsider.com/articles/16/03/28/apple-releases-updated-ios-93-to-fix-activation-lock-bug-on-older-devices

W temacie artykułu:
„iOS 9.3 still has another significant, unrelated bug that causes apps to crash and freeze
when attempting to open hyperlinks in Safari, Mail, and Messages, as
well as third-party Web browsers like Google Chrome. The issue is
apparently unpatched in the new iOS 9.3 update, and affects all devices,
not just older ones.”

Mateusz Kamiński napisał(a):

„Oznacza to, że samo skasowanie Booking.com.app nie pomoże.”

Żenujące. A ponoć ten „nasz” iOS taki wyrąbisty :-/ Sandboxy itp., bezpieczniejsze od Android itp.
A jedna appka rozwala wszystko. Tak, uświadczyłem problemu. Szukam czegoś w Google, lista wyników się pojawia, ale nie mogę w nic kliknąć, mogę natomiast przepisać adres z wyników do URI Safari i wtedy śmiga.

Moridin napisał(a):

To przeczytaj wpis sprzed paru minut jak naprawić.

Mateusz Kamiński napisał(a):

1. Tak posiadałem Booking.com, i zrobiłem wg instrukcji. Nie pomogło.
2. Co nie zmienia faktu, że to pełna amatorka aby móc wprowadzić dowolną ilośc danych do core systemu.