iMagazine

Boon, reaktywacja

26/06/2017, 07:49 · · · 35

Z brytyjskiej usługi Boon zacząłem korzystać w maju zeszłego roku. Początkowo wszystko działało. Na start otrzymywaliśmy 5 GBP. Doładowywanie było możliwe nawet przy użyciu polskich kart, jednak po pewnym czasie zablokowano to.

Korzystanie z usługi nie było jednak zbyt opłacalne. Większość kart wydawanych w Polsce jest rozliczanych w EUR. Zatem jeśli doładowałem moją kartą konto Boon, to następowało przewalutowanie najpierw z PLN na EUR, a następnie z EUR na GBP. Za każdym razem odbywało się to przy niekorzystnym kursie mojego banku, a dodatkowo doliczana była prowizja za przewalutowanie na walutę inną niż EUR w wysokości 5%. Podczas płacenia przewalutowanie na PLN odbywało się po stronie Boona i również generowało to dodatkowe koszty, a także prowizję za płatności poza UK w wysokości 1,25%. Efektywnie jak wtedy policzyłem, to cały narzut kosztów oscylował nawet w granicach 9-10%. Była to dość wysoka cena za luksus nienoszenia ze sobą portfela i efekt amazingu przy płaceniu zegarkiem. Po pewnym czasie nawet płacenie przy użyciu przelanych tam środków nie było możliwe w Polsce. Usługa stała się bezużyteczna.

W tym roku odblokowano transakcje wykonywane w Polsce, jednak jedyną możliwością doładowania konta pozostał przelew. Jednak już w zeszłym roku próbowałem zrealizować przelew poprzez aplikację Revolut, niestety Boon w wersji BASIC nie pozwala na przyjmowanie płatności od stron trzecich. Możemy to zrobić tylko z własnego konta. Niestety nie posiadam konta w UK, a zagraniczne przelewy SWIFT w polskich bankach są drogie – zwykle około 25 PLN. Zatem kompletnie odpuściłem ten temat.

W maju, po roku zaczęto naliczać mi miesięczną opłatę (1 GBP) za mojego brytyjskiego Boona. W związku, z tym, że z usługi nie mogłem korzystać poprosiłem o zamknięcie konta.

W ostatnim czasie w internecie pojawiły się jednak informacje, że Boon zaczął zezwalać na migracje kont Polaków do wersji PLUS. Taką usługę można załadować poprzez przelew z aplikacji Revolut. Oczywiście wiąże się to z kilkudniowym oczekiwaniem. Pomyślałem, że może warto spróbować ponownie. Jednak w ciągu tego roku usługa pojawiła się również w innych krajach. Nie jesteśmy zmuszeni do korzystania z wersji brytyjskiej. Z kilku powodów postanowiłem, że tym razem założę konto w Irlandii.

Pierwszym powodem był oczywiście język. W razie jakichkolwiek problemów chciałem, aby komunikacja w obie strony przebiegała w języku angielskim.

Drugi powód to waluta. Irlandia ma tę przewagę, że jest w strefie euro. Wydaje mi się, że przewalutowanie z EUR na inne europejskie waluty zwykle jest bezpośrednie, a w Wielkiej Brytanii bywam z pewnością znacznie rzadziej niż w innych europejskich krajach. Jednak główną zaletą portfela w EUR jest to, że na irlandzką wersję tej usługi można wykonywać przelewy wprost z polskich kont złotówkowych i walutowych poprzez SEPA. Kosztują one zaledwie 5 PLN niezależnie od kwoty, którą przelewamy o ile są wykonane w EUR. Był to mój plan awaryjny jakby z jakich względów nie chciano zweryfikować mojego konta do wersji PLUS i nie byłoby możliwe doładowywanie poprzez usługę Revolut.

Już jakiś czas temu zainteresował mnie temat bankowości w Irlandii. Ich prawo bankowe nie stwarza problemów, jeśli jesteśmy jedynie rezydentami jednego z Państw członkowskich. Zatem rejestrując się do irlandzkiego Boona, możemy bez problemu wybrać Polskę jako kraj, którego jesteśmy rezydentem i wprowadzić pełen polski adres. W celu pełnej weryfikacji mojego konta użyłem dowodu osobistego i prawa jazdy. Otrzymałem maila z prośbą o skan paszportu lub inny dokument z długiej listy rachunków, wyciągów bankowych, dokumentów potwierdzających miejsce zamieszkania. Podesłałem paszport i w ciągu kolejnych dwóch dni zostałem pomyślnie zweryfikowany. W międzyczasie wykonałem przelew SEPA z mojego rachunku w mBanku i po dwóch dniach środki znalazły się na koncie Boon. Najważniejsze jest to, że przy zweryfikowanej usłudze nie musimy obawiać się, że nasze konto zostanie przypadkiem zablokowane przez Boona, co zdarzało się w niektórych przypadkach.

Oczywiście, aby móc przejść przez rejestrację w irlandzkim Boonie, konieczne jest pobranie aplikacji z irlandzkiego App Store, a przed pierwszym uruchomieniem zmiana regionu w ustawieniach iPhone’a na Irlandię. W przeciwnym wypadku otrzymamy komunikat, że usługa jest jeszcze niedostępna w bieżącym kraju. W takim przypadku pomaga jedynie odinstalowanie aplikacji i jej ponowna instalacja.

Z usługi korzystam od kilku dni. Z moich obserwacji wynika, że jeśli skorzystamy z konta walutowego lub aplikacji Revolut to wszystkie koszty przypadające na pojedynczą transakcje mogą być niezwykle niskie. Kupowałem EUR po 4,24 PLN, przy płatnościach poprzez Boona z konta ubywało mi zależnie od dnia EUR po kursie 4,18-4,19 PLN, czyli efektywnie traciłem na transakcji średnio do 1,5%. To już z uwzględnieniem prowizji samego Boona – 1,25% za płatność poza Irlandią. Wychodzi zatem, że to podwójne przewalutowanie przy drobnych zakupach nie ma większego znaczenia, a piwo opłacone Apple Watchem wychodzi zaledwie kilkanaście groszy drożej.

Zamierzam korzystać regularnie z tej usługi podczas drobnych zakupów. Z pewnością do czasu, aż w Polsce doczekamy się oficjalnego wprowadzenia Apple Pay.


Dodaj komentarz

Patryk Staśkiewicz napisał(a):

Ja tez korzystam jakoś od tygodnia. Doładowuje konto Revolut w pln a następnie boon (uk w funtach). Na płatności około 10zl jest coś koło 10-12gr przebicia wiec da się przeżyć a wygoda nieopisana :)

Andaar napisał(a):

Czyli nie ma możliwości podpięcia polskiej karty rozliczanej w euro, aby Boon sam sobie ściągał środki?

Maciej Nowakowski napisał(a):

Na chwilę obecną nie. Karta musi być wydana w kraju, w którym działa Boon.

Błażej Wdowikowski napisał(a):

Tak serio chce wam się robić taką gimnastykę tylko po to by użyć Apple Pay?
Mi nie, na szczęście CoreNFC sporo zmieni w tej kwestii. Nie będzie trzeba się prosić Apple o możliwość płacenia ApplePay

AdamP napisał(a):

Na razie nic nie wskazuje na to aby CoreNFC zmieniał cokolwiek w kwestii płatności zbliżeniowych. Z opisu wynika że został stworzony do innych zadań, tj. skanowania tagów NFC.

Błażej Wdowikowski napisał(a):

Ok dobrze wiedzieć, nie wczytywałem się i nie oglądałem sesji omawiającej, a sugerowałem się keynote. Szkoda :(

Maciek Berger napisał(a):

Czyli – jak dobrze rozumiem – przy irlandzkim boonie nie ma potrzeby posiadania dodatkowego konta w revolt?
Pozwalam sobie podpytać bo niż tych kombinacji było trochę. Nie ukrywam, że możliwość płacenia poprzez Applepay bardzo by mi ułatwiło życie.

karbon napisał(a):

Nie ma konieczności. Robi się zwykły przelew np najtańszy SEPA za 5 zł z polskiego banku i czeka 2-3 dni robocze. Przelewy z Revolut można natomiast wysyłać za darmo.

oO0o napisał(a):

Przelew SEPA trwa 1 dzień roboczy. Ja robię przelew z konta EUR więc dodatkowo nie tracę na przewalutowaniu.

Maciej Nowakowski napisał(a):

Tak, wtedy można wymieniać PLN na EUR w kantorach internetowych, a następnie robić bezpośrednio z tego polskiego konta walutowego przelew via SEPA do irlandzkiego Boona. Z konta w złotówkach też można, ale to zawsze strata dodatkowych kilku procent.

Jeśli zamierzacie doładowywać tylko przelewami z własnego konta to nie musicie przechodzić pełnej weryfikacji do Boona PLUS.

oO0o napisał(a):

Jest jeszcze jeden plus powyższego rozwiązania, dla niektórych bardzo istotny. Nie trzeba przesyłać do Boon’a skanów swoich dokumentów, ponieważ konto basic w zupełności wystarczy aby zasilić boon przelewem z PL.

Michał Gałuszka napisał(a):

Czy do pobrania Boon z Irlandzkiego app store zakładaliście sobie dedykowane konto Apple ID? Zmiana kraju w obecnym koncie iTunes Store jest kłopotliwa bo można to robić tylko raz na 90 dni.

oO0o napisał(a):

Tak, nowe konto w irlandzkim AppStore. Potrzebne tylko na chwilę do pobrania aplikacji, potem można przelogować się na „stare”

rqq napisał(a):

Czy jest sposób na założenie takiego konta bez podawania danych karty płatniczej? Mi np 3 karty z PL odrzuca

januszp napisał(a):

pod jaką nazwą kryje się boon w irl apple store, nie mogę wyszukać

oO0o napisał(a):

pod nazwą Boon po prostu

adriank1410 napisał(a):

Nie wiem, czy to może wina iOS beta 10.3.3, ale mi boon odrzuca każdą płatność (mam pieniądze na koncie boon). Odrzuca czy to płacąc w aplikacjach, czy w sklepowych terminalach, napisałem do nich ale nie mam pojęcia o co chodzi, czy ktoś jeszcze też ma ten problem?

Paweł Wrzosek napisał(a):

U mnie to samo niestety…

Robert napisał(a):

Spróbuj zbliżać do terminala wybudzony telefon z aktywną kartą. Mi czasem jak odrzuci transakcję to ponawiam z wybudzonym telefonem i to pomaga. Z mojego doświadczenia widzę, że niektóre terminale obsługiwane przez firmę FirstData odrzucają zawsze płatność iphone’m.

Michał Gałuszka napisał(a):

Ja wczoraj próbowałem 4 razy płacić z Żabce i niestety opuściłem sklep bez produktów :( Komunikat na terminalu był „transakcja niedozwolona” więc tak jak pisze Robert.

narkoman napisał(a):

Założyłem konto na drugi nr tel… po czym to konto zostało z automatu zablokowane z info, żeby się z nimi skontaktować. A niech się bujają w tym boon, poczekam na Revolut. Nie mam ochoty się z nimi szarpać już.

Kamil Steć napisał(a):

Jeśli to komuś pomoże, to polecam robić wszystko przez VPN. W moim przypadku konto na UK i region na UK nie wystarczyło, wciąż była blokada rejestracji – dopiero po połączeniu przez VPN (oczywiście przez serwer w UK) mogłem założyć konto, wygenerować kartę i wysłać dokumenty do weryfikacji na konto Plus.
Po rozłączeniu z VPN-em, przelogowaniu na polski region i sklep, appka i karta została – teraz czekam na weryfikację drugiego dokumentu. Prawo jazdy się nie nadało, ze względu na brak terminu ważności (?), ale Dowód Osobisty i Paszport jako potwierdzenie tożsamości i adresu – jak najbardziej.

Arkadiusz Gembara napisał(a):

Niestety, boon nie pozwala mi założyć konta nawet po połączeniu przez VPN (serwer w UK) – wyskakuje ciągle „Invalid region. boon. is not available in your country”

Kamil Steć napisał(a):

Mi się wszystko udało dopiąć, konto Boon Plus zweryfikowane, przelew z Revolut doszedł, pierwsza płatność wykonana.

Ale chyba też nie od razu udało mi się zalogować w boon. Zdaje się ze potrzebne było usunięcie appki, wylogowanie z AppStore, zmiana regionu, restart, VPN, zalogowanie brytyjskim koncie AppStore i dopiero rejestracja..

Ps na pewno masz boon pobrane z konta AppStore założonego na UK?

Arkadiusz Gembara napisał(a):

Zadziałało!

Tak, boon pobrane z konta UK.

Usunąłem aplikację, wylogowałem się z AppStore, zrestartowałem telefon, odpaliłem VPN na UK, zalogowałem się ponownie na konto UK w AppStore, pobrałem ponownie apkę boon, odpaliłem i…poszło!

Po pracy prześlę skany dokumentów na Plus, nie mam przy sobie paszportu ;-)

P.S.
Promocja na 5 Funtów w prezencie chyba się już skończyła, ja mam saldo konta 0,0 Funta ;-)

Michał Gałuszka napisał(a):

Czy żeby dodać kartę do Apple Pay musi mieć ona dodatnie saldo? Po założeniu konta BASIC nie mogę dodać do Apple Pay. Operacja kończy się generycznym komunikatem błędu, że się nie udało.

Maciej Nowakowski napisał(a):

Zmień region na taki kraj który ma aktywną opcję Apple Pay na czas dodawania karty do portfela :)

Bartosz Jasiówka napisał(a):

Panie redaktorze @macnow:disqus czy mógłby pan skontaktować się że mną na priv ponieważ mam kilka pytań i nie chce spamować, messenger:
@bartoszjasiwka:disqus

bionicl napisał(a):

Korzystałem z opisanego sposobu i już po kilku dniach miałem wszystko ładnie ustawione i kilka płatności Apple Pay zrobiłem. Jednakże, od kilku dni wszystkie płatności mam odrzucane i nie wiadomo o co chodzi – czy autorowi wpisu dalej działa?

Michał Gałuszka napisał(a):

Ja wczoraj próbowałem w Żabce i za każdym razem odrzucona transakcja. Zobaczę w innych miejscach.

bionicl napisał(a):

Znalazłem na to solucję: Trzeba używać ApplePay z poziomu aplikacji wallet po odblokowaniu telefonu, wtedy zawsze działa, w przeciwieństwie do płacenia z poziomu ekranu blokady

Robert napisał(a):

Nie potwierdzam. Odblokowany, czy nie przy płatności ApplePay: terminal Verifone + operator Polcard FirstData = transakcja niedozwolona. Sprawdzone w żabkach i innych przypadkowych punktach, gdzie taka kombinacja zachodzi. Inny terminal lub operator i płatności smigają. W automatach na bilety komunikacji miejskiej miałem komunikat „Błąd odczytu” i wówczas zbliżenie odblokowanego telefonu rozwiązuje problem.

Robert napisał(a):

Płatność Apple Pay: terminal Verifone + operator Polcard FirstData = transakcja wykonana. Wygląda, że coś się zmieniło i płatności są akceptowane. Nie wiem, czy zmiana nastąpiła po stronie Polcarda, czy jest związana z nowym systemem iOS 11.1, ale płatności są akceptowane.