iMagazine

ASUS Strix GTX 1070 – ogromny skok wydajności względem mojego starego GPU

20/07/2017, 09:39 · · · 9

Wczoraj wymontowałem swojego Radeona 280X, aby zrobić miejsce na bardziej współczesne GPU – ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070.

Na Radeona zdecydowałem się z prostego powodu – układy AMD były dwukrotnie szybszy w OpenCL-u pod macOS od Nvidii, które królowały w grach. ASUS przed paroma laty przysłał do testów dwie 280X i jedną 290-tkę – ta ostatnia niestety nie była kompatybilna z macOS. Po tych testach kupiłem własną 280-tkę i pracuje ona do dziś, napędzając mi Final Cuta Pro X.

Od jakiegoś czasu mam też postawione Windows 10 – pisałem o tym tutaj, tutaj, tutajtutaj – ponieważ w końcu pojawiła się na rynku gra, która mnie naprawdę zainteresowała. Jak większość z Was wie, nie gram dużo, bo wolę ten czas poświęcać na coś innego, ale PlayerUnknown’s Battlegrounds nie mogłem odpuścić (duża recenzja tej gry w następnym wydaniu iMagazine), ponieważ żywo przypomina mi to, za co urzekła mnie America’s Army przed wieloma laty – ostatni FPS, w którego namiętnie grałem.

PUBG1 działa na moim Radeonie 280X, ale z trudem. Po pierwsze, największą przeszkodą jest mój monitor EIZO, który ma przekątną 32″ i rozdzielczość 3840×2160 px. Jest obecnie na rynku jedna karta, która potrafi na maksymalnych detalach „napędzać” gry przy tej rozdzielczości, uzyskując średnio około 50-60 fps i jest nią GTX 1080 Ti. 32″ jest przeszkodą, bo na tak dużej powierzchni ciężko ogarnąć całą grę wzrokiem, co spowodowało, że zdecydowałem się wykorzystać tylko część ekranu – gram w rozdzielczości 2560×1440 px, która nie jest rozciągana na pełną przekątną, tylko która wyświetla się na jego środku, piksel w piksel. Przy tej rozdzielczości, po ustawieniu wszystkich detali w PUBG na minimum, poza teksturami (na High) i viewing distance (na Ultra), Radeon wyciąga około 50-60 fps, ze spadkami do 30 fps jak na ekranie jest jakaś duża zadyma (czyli rzadko). To pozwala na całkiem sensowne granie na tym słabszym GPU. Niestety, nie jest ono wystarczająco wydajne, aby jednocześnie nagrywać do pliku rozgrywkę – często zamiast klatek na sekundę, rejestruje sekundy na klatkę, co świetnie ilustruje poniższy headshot.

Po włożeniu GTX-a 1070 do komputera, zdałem sobie sprawę z tego, że karta nie ma portów Mini DisplayPort, a ja nie mam kabla DisplayPort do DisplayPort. Popędziłem na WGE szukać takiego, który będzie wspierał 4K przy 60 Hz i pamiętając moje perypetie ze znalezieniem takiego kabla w 2014 roku, miałem obawy czy nie będzie problemów i tym razem. Okazało się, że trzeba pilnować się specyfikacji – kabel musi mieć przepustowość 17,2 Gbps i musi to być wyraźnie oznaczone. W sklepie, w którym kupiłem swojego, mieli też tańsze modele tej samej firmy (innych też), które wspierały 4K przy 30 Hz oraz jedynie 1080p przy 60 Hz – tak przynajmniej podawał producent.

Podłączyłem nowy kabel do monitora, uruchomiłem Windows, który natychmiast się zawiesił. Oops. Restart i tym razem ruszył, bootując się do czegoś co przypominało mi 30 Hz. Rozpocząłem proces instalacji driverów Nvidii, licząc na to, że to po prostu standardowy driver jest tak kiepski i rzeczywiście – po piętnastu minutach od uruchomienia instalatora i po jednym restarcie, komputer działał prawidłowo, a obraz miał wymagane 60 Hz. Bardziej ambitnym graczom polecam zainteresować się monitorami 144 Hz – to dopiero musi być niesamowite wrażenie. Wracając jednak do gry…

Uruchomiłem PUBG i natychmiast zobaczyłem, że przy obecnych ustawieniach, gra raportuje około 120 fps. Nie pozostało mi nic innego jak włączyć wszystko na Ultra, przestawić rozdzielczość na 3840×2160 i… zastanowić się nad tym ponownie. Przy takich nastawach, GTX 1070 potrafił wyświetlić około 30 fps, w porywach do 35. Zdecydowanie za mało. Wróciłem do rozdzielczości 2560×1440 px, przestawiłem co trzeba na jeden poziom niżej – High zamiast Ultra – i licznik zaczął pokazywać mi stabilne 100 fps. Co ważne, przy tych ustawieniach mogę równocześnie rejestrować rozgrywkę na dysku przy 1080p i 60 fps. Różnica w płynności, jak widać poniżej, jest ogromna… Przy okazji widać ładnie, jak przy innych warunkach pogodowych w grze, fps spada do 85.

Co ciekawe, GTX radzi sobie z nagrywaniem tylko, gdy korzystam z ich własnej aplikacji ShadowPlay. Próbowałem skorzystać z Razer Cortex GameCaster i niestety efekty były tak samo złe, jak przy 280X.

Sprawdziłem też streamowanie podczas grania i działa bardzo ładnie przy 720p i 60 fps przy 4 Mbps. Przy 6 Mbps YouTube niestety raportował, że moje łącze, które ma 20 Mbps uploadu, jest za wolne. Jakość, względem rejestrowanego 1080p60, jest niestety znacznie gorsza, co z kolei widać na poniższym przykładzie.

Dzisiaj będę kontynuował eksperymenty przy różnych rozdzielczościach i ustawieniach, aby znaleźć maksymalne używalne nastawy. Spodziewam się, że docelowo 4K na niższych ustawieniach może być najlepszym wyborem, ale to się dopiero okaże.

Specyfikacja techniczna

Producent ASUS
Model ROG Strix GeForce GTX 1070
RAM 8 GB GDDR5
Częstotliwość taktowania
  • 1860 MHz (tryb overclocked)
  • 1657 MHz (tryb bazowy)
  • 1835 MHz (OC w grach)
  • 1632 MHz (bazowy w grach)
Rdzeni CUDA 1920
Max. rozdzielczość 7680×4320 px
Złącza
  • DVI-D x1
  • HDMI 2.0 x2
  • DisplayPort x2
Wymiary 29,8 x 13,4 x 4,0 cm
Uwagi
  • Karta zajmuje dwa sloty w obudowie

ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070

  1. Skrót od PlayerUnknown’s Battlegrounds.
9

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki i zwinne samochody. Niedawno rozpocząłem prowadzenie kursów Lightrooma i fotografii na Pikselowe.pl – zapraszam.


9
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MoridinŁukasz Stanek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Łukasz Stanek
Gość
Łukasz Stanek

Wrzuć zdjęcie swojego stanowiska :)

Moridin
Gość

Są w archiwum. Dodałem do komentarza.
comment image

Łukasz Stanek
Gość
Łukasz Stanek

Myślałeś nad klawiaturą do grania? Jakiś mechanik od SS?

Moridin
Gość

Pisałem o tym wielokrotnie, m.in. tutaj: https://imagazine.pl/2017/07/13/jak-sparowac-po-bluetooth-jedna-klawiature-z-jednym-hackintoshem-rownoczesnie-pod-macos-i-windows-10/ Jeśli jakakolwiek mechaniczna, to WASD Keyboards.

Łukasz Stanek
Gość
Łukasz Stanek

W tej cenie do grania wolałbym SS Apex M800 lub Corsair K95 RGB PLATINUM :)

Moridin
Gość

WASD jako jedyną można przełączać między układami Mac i Win. Oraz zrobić sobie nadruki na klawiszach na zamówienie.

Łukasz Stanek
Gość
Łukasz Stanek

Spoko, ja tylko mówię o sprzęcie stricte do grania :)

Moridin
Gość

Też brałbym wtedy WASD. Sprawdzona jakość + dysktretniejszy wygląd. No i jest wersja tenkeyless – klawiatura numeryczna mi tylko przeszkadza.

Łukasz Stanek
Gość
Łukasz Stanek

Z wygląda zgoda – sprzęt do grania niestety nie kieruje się ładnym wzornictwem, ale za to mają świetne osiągi i jakość wykonania.

Inna sprawa, że dobra mycha jest ważniejsza niż klawiatura :)