iMagazine

BFR – przyszłość podróży kosmicznych według SpaceX

29/09/2017, 14:56 · · · 2
fot. SpaceX

W czasie International Astronautical Congress (IAC) w Australijskim mieście Adelaida, Elon Musk zapowiedział następcę Rakiet Falcon 9 i Falcon Heavy – BFR1. Rok temu, Musk zapowiedział w jaki sposób, chce umożliwić kolonizację Marsa. Zapowiedział wtedy Interplanetary Transport System, jednak rzeczywistość zrewidowała te plany i Musk musiał pokazać bardziej realny plan.

Zgodnie z wcześniejszymi przeciekami i przypuszczeniami, SpaceX zbuduje mniejszą rakietę niż wcześniej planowali2, chociaż wciąż ogromną jak na obecne standardy. BFR ma być bardzo podobny do ITS tylko przeskalowany w dół. Docelowo ma być w pełni wielokrotnego użytku i w całości ma zastąpić rakiety Falcon 9 oraz Falcon Heavy i kapsułę Dragon.

BFR będzie miał 9 metrów średnicy i 106 m wysokości3. Dzięki takim wymiarom rakieta ta będzie znacznie większa niż New Glenn firmy Blue Origin4 – największego konkurenta SpaceX.

BFR, podobnie jak Falcon 9 ma posiadać dwa stopnie. Pierwszy z nich będzie służył do wynoszenia ładunku na orbitę. Drugi natomiast będzie dostępny w trzech wariantach:

  • Towarowy – mogącym wynieść na orbitę 150 ton ładunku5.
  • Tankowiec – umożliwiający wynoszenie paliwa na orbitę i tankowanie drugiego członu BFR w celu wykonywania dalszych lotów.
  • Załogowy – posiadający 40 kabin i mogący wynieść na orbitę pomieścić od 80 do 120 pasażerów. Dla pasażerów przeznaczono aż 825 metrów sześciennych przestrzeni, to więcej niż w Airbusie A380. Załogowa wersja ma posiadać również schron antyradiacyjny, umożliwiające bezpieczną podróż na Marsa.

Drugi stopień BFR ma mieć również możliwość pionowego lądowania. W taki sam sposób jak obecnie lądują pierwsze stopnie rakiet Falcon 9. W celu umożliwienia takiego lądowania, drugi stopień będzie posiadał 6 silników: 4 do pracy w próżni i 2 do pracy w warunkach atmosferycznych.

Ogromne rozmiary rakiety i możliwość jej wielokrotnego użytku, mają umożliwić znaczące obniżenie ceny wyniesienia kilograma ładunku w kosmos.

BFR ma mieć również możliwość zbierania starych i uszkodzonych satelitów z orbity. Przywożenia na Ziemię i dostarczania na orbitę całych modułów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. SpaceX planuje, dzięki możliwości tankowania na orbicie, użycie systemu BFR w celu transportu ładunków na stację kosmiczną na orbicie oraz powierzchni Księżyca6, a docelowo również misje na Marsa.

SpaceX planuje rozpocząć budowę BFR już w przyszłym roku. Firma Muska ma w planach wysłanie w 2022 roku dwóch takich rakiety na Marsa. Mają to być misje bezzałogowe, mające na celu znalezienie wody i rozpoczęcie produkcji paliwa7 i utleniacza. W czasie kolejnego okienka8 w 2024 roku, SpaceX chciałoby wysłać aż 4 misje na Marsa z czego dwie miałyby być załogowe. Celem tych misji byłoby stworzenie stałej bazy na Marsie i usprawnienie produkcji paliwa oraz utleniacza. Lot BFR na Marsa będzie wymagał 5 rakiet: 1 z ładunkiem i 4 tankowców. Do powrotu będzie wymagana produkcja paliwa na Marsie9, dlatego jest to pierwszym celem marsjańskich misji. BFR ma umożliwić przywiezienie z Marsa na Ziemię od 25 do 50 ton ładunku.

Cała prezentację BFR możecie obejrzeć poniżej:

  1. Oficjalnie – Big Falcon Rocket, ale tak naprawdę to Big Fucking Rocket – nawiązanie do BFG 9000 z gry Doom.
  2. 9 metrów średnicy, zamiast 12. Obecnie Falcony 9 mają około 3,7 m średnicy.
  3. Falcon 9 ma 70 metrów, a rakieta Saturn V z misji Apollo miała 110 metrów wysokości.
  4. 7 metrów średnicy i 95 m wysokości.
  5. Falcon 9 może wynieść na orbitę około 22,8 tony, Falcon Heavy – 54,4 tony, a Saturn V potrafił wynieść do 135 ton ładunku.
  6. NASA planuje stację na orbicie.
  7. Metanu
  8. Co około 26 miesięcy Mars i Ziemia są bliżej siebie i można o wiele łatwiej i szybciej między nimi przelecieć.
  9. W przypadku misji Księżycowych wystarczą tankowania na orbicie.
2

Błażej Faliszek

Użytkownik sprzętu Apple od ponad 10 lat. Najcześciej piszę o kosmosie (SpaceX) ale również o elektronice i DIY (Raspberry Pi, Arduino). Działam w stowarzyszeniu Hackerspace Silesia a ostatnio mocno wkręciłem się w temat filtrów powietrza.


2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Makoandig89 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
andig89
Gość
andig89

Mają rozmach… Ciekawe jak to się dalej potoczy. Dzięki za te artykuły‼️Bardzo ciekawie się to czyta‼️

Mako
Gość
Mako

Trzymam kciuki. Fajnie, że od kilku lat znowu coś w podboju kosmosu się dzieje.
Dobra robota Błażej! Pisz dalej tak dobrze, jak teraz.