Plany SpaceX na najbliższe miesiące
Dyrektor operacyjny1 SpaceX – Gwynne Shotwell, udzieliła wywiadu serwisowi SpaceNews.com. Można w nim przeczytać sporo ciekawych informacji na temat najbliższych planów SpaceX. Jednak artykuł nie skupia się tylko na SpaceX. Mowa w nim również o przyszłości rynku satelitów działających na orbicie geostacjonarnej2.
W tym roku zamówiono do produkcji tylko 8 satelitów geostacjonarnych. To spory spadek z około 20-25 budowanych w poprzednich latach. Proces budowy satelity i przygotowania do startu trochę trwa, więc efekt tego spadku ilości produkowanych satelitów firmy takie jak SpaceX czy ULA odczują dopiero za 2-3 lata. Można się jednak spodziewać, że znacznie mniej będzie misji na GEO3. W czasie misji realizowanych przez SpaceX, które miały wynieść ładunki na tę wyższą orbitę, rakieta Falcon 9 nie podejmowała próby lądowania. Wyższa orbita i większa waga takich satelitów powodowały, że w pierwszym stopniu Falconów 9 było za mało paliwa na powrót i lądowanie. Nie wiadomo jeszcze czy to stały tend na rynku satelitów, czy za rok produkcja wróci do poprzedniego poziomu. Dlatego ciężko teraz przewidzieć jak to wpłynie na firmy takie jak SpaceX.
SpaceX w tym roku wystrzeliło 16 rakiet Falcon 9. Planuje jeszcze dwa starty Falcon 94 oraz jeśli wszystko się uda, to start Falcona Heavy 29 grudnia. Łącznie dałoby to 19 startów. Nie wiadomo co z tajemniczą misją Zuma. Jeśli ten ładunek faktycznie istnieje, to również może polecieć w grudniu. Dałoby to łącznie 20 startów. W 2018 roku, SpaceX chce wykonać 30-40 lotów. Od grudnia ruszą starty na drugim stanowisku startowym na Florydzie. Gdyby nie pojawiły się żadne problemy z rakietami, to możliwe jest osiągnięcie takiej liczby startów w przyszłym roku. Warto tutaj pamiętać, że już obecnie około 60% komercyjnych misji kosmicznych realizowanych jest przez SpaceX. Sporo z tych planowanych startów będzie wykonane używanymi rakietami.
Obecna generacja rakiet Falcon 9 – Block 4 powoli zacznie przechodzić na emeryturę. Nowa generacja Flaconów 9 – Block 5 jest już prawie gotowa. Pierwsze testy statyczne Block 5 powinny mieć miejsce jeszcze w tym roku. Rakieta powinna wejść do służby w lutym lub marcu przyszłego roku. Największymi różnicami w stosunku do Block 4, będzie większy o 8% ciąg silników oraz spełnienie wymogów NASA w kwestii przewozu astronautów na orbitę. DOdatkowo Block 5 będzie posiadał nowe nogi, na których ma lądować. Rakieta będzie też o wiele łatwiejsza w przygotowaniu do kolejnego lotu. Wszystkie zmiany konstrukcyjne mają też pozwolić na około 10 lotów jednego Falcona, a nie jak w przypadku Block 3 – jednego ponownego lotu, czy około 3 lotów w przypadku używanych obecnie Block 4. Block 5 ma być finalną wersją rakiety Falcon 9. Inżynierowie odpowiedzialni za projektowanie i budowę pierwszych modeli Block 5, po ukończeniu nad nim pracy zajmą się pracą nad BFR.
W przyszłości pierwsze stopnie Falcona Heavy będą się składać również z rakiet Block 5. W czasie pierwszego startu zostaną jednak użyte starsze, Block 3. Falcon Heavy z założenia miał używać Block 5, tylko ten pierwszy lot będzie z wykorzystaniem starych, używanych już Block 3. Start Falcona Heavy planowany jest na koniec września, ale Gwynne powiedziała, że w przypadku problemów może się przesunąć na styczeń przyszłego roku.
SpaceX planuje budowę swojej sieci satelitów na niskiej orbicie. Mają one dostarczać szybki internet w każde miejsce na świecie. Nie trudno sobie wyobrazić, że samochody Tesli będą korzystać z takiego łącza zamiast połączenia LTE. Prawdopodobnie w lutym SpaceX wyśle na orbitę eksperymentalny prototyp takiego satelitę. Jeśli będzie działał poprawnie, to w przyszłości możemy spodziewać się wielu takich misji. Cała sieć ma się opierać na tysiącach takich niewielkich satelitów.
SpaceX planuje spróbować odzyskiwać również drugie stopnie swoich rakiet. Nie będzie to możliwe w każdym przypadku i raczej nie będą one ponownie wykorzystywane, ale chcą spróbować coś takiego zrobić w celach badawczych. Zebrane w ten sposób informacje i doświadczenia pomogą przy BFR, w którym oba stopnie będą wielokrotnego użytku.
BFR ma się pojawić w 2022 roku i od samego początku ma być w pełni wielokrotnego użytku. Oba stopnie rakiety, nie tylko pierwszy jak obecnie. SpaceX nie planuje zaprzestać lotów Falconów 9 i Falconów Heavy. Będą one latały tak długo, jak długo będą klienci chętni na użycie tych rakiet. Są też firmy i instytucje5, które wolą poczekać aż dana rakieta zostanie kilkukrotnie użyta, zanim sami z niej skorzystają.
- „SpaceX President and COO” – nie wiem czy jest lepszy polski odpowiednik dla COO niż dyrektor operacyjny. ↩
- GEO, wyższa orbita niż LEO – niska orbita okołoziemska. Na GEO znajdują się np. satelity odpowiedzialne za GPS. Na LEO m.in. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. ↩
- Orbitę geostacjonarną. ↩
- Oba w grudniu. CRS-13 – 13.12 oraz IridiumNEXT-4 – 22.12. ↩
- NASA czy wojsko USA, wymagają np. 3 lotów rakiety, zanim sami ich użyją. ↩